Prioritatea actuală a Veolia: ieșenii să plătească doar cât consumă. Știrile proaste din ultimul deceniu au dispărut. S-au înlocuit conducte pe distanțe mari, cărbunele pentru iarnă e cumpărat din mai. Distribuția pe orizontală în apartamente devine un proiect de referință în România. Ultima surpriză: cogenerarea la CET Tudor, cu 40 milioane de lei. Veolia trage linia: s-au rezolvat multe probleme – existau avarii nenumărate şi clienţii erau nemulţumiţi.
Veolia împlineşte patru ani de când a preluat serviciul de termoficare din Iaşi. Cei care îşi amintesc pot spune că, faţă de acum câţiva ani, când ieşenii erau nemulţumiţi de acest serviciu, situaţia s-a schimbat. Aplecarea firmei către comunicarea directă cu ieşenii a condus la remedierea multor deficienţe, iar investiţiile realizate constant şi-au atins scopul.
Cel mai important proiect dezvoltat la Iaşi este contorizarea individuală, împreună cu distribuţia agentului termic pe orizontală, care include contoare de apartament, asigurând astfel confort maxim cu independență totală și mult mai ieftin decât cu centrale de apartament. Proiectul a fost lăudat de toate instituţiile guvernamentale, precum şi la o conferinţa organizată în primăvară la Iaşi, unde a fost „prezentarea- vedetă” a manifestării.
De la declin la câştigarea încrederii
Reprezentantul Veolia Energie Iaşi, Ana-Maria Icătoiu, rezumă, în câteva cuvinte, cei patru ani care s-au scurs de când compania se ocupă de încălzirea din oraş: parteneriat solid cu toţi clienţii. „Acum câţiva ani, nu exista jurnal de ştiri, în toamnă, care să nu cuprindă ceva rău despre termoficarea de la Iaşi. După patru ani de activitate a Veolia Energie la Iaşi, avem câteva concluzii. În primul rând, avem un parteneriat solid cu toţi clienţii noştri – municipalitate, consumatori casnici, persoane juridice. Am reuşit să inversăm tendinţa spre deconectări, care era la Iaşi. În fiecare săptămână rebranşăm apartamente sau clădiri mari, branşăm clădiri noi, deci clienţii ne-au acordat încrederea lor”, a precizat Ana-Maria Icătoiu.
În ultimii trei ani, Veolia a racordat la sistemul centralizat clădiri mari – locuințe, office, școli, spitale sau hoteluri – echivalând cu 100 de blocuri cu 4 etaje.
Echipele Veolia, pregătite non-stop
2.000 de familii cu facturi umflate: bani returnaţi
Compania a realizat o radiografie a comunicării cu ieşenii. „În momentul zero, când am preluat Iaşul, am realizat un sondaj de opinie printre ieşeni, clienţi ai noştri sau nu. Am aflat, astfel, că existau trei mari nemulţumiri: pornirea târzie a încălzirii toamna, avariile numeroase şi timpul până când apa caldă ajunge la temperatura optimă. Pentru a rezolva aceste probleme, nu a existat niciun sezon în care să nu avem din timp, la Iaşi, cantitatea de cărbune necesară, am schimbat 12 kilometri de conducte de agent termic şi am introdus 3.700 de metri de conducte de recirculare a apei calde”, a explicat Adrian Timofte, managerul echipei care se ocupă de portofoliul de clienţi existenţi.
Acesta mai spune că şi problema costurilor a fost în mare parte rezolvată. “Cu ajutorul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice şi al Primăriei Iaşi, ne-am implicat în obligarea la respectarea legislaţiei în domeniul repartizării costurilor. În urma acestui demers, 2.000 de familii care au fost facturate mai mult şi-au primit banii înapoi”, a adăugat Timofte.
Distribuţia pe orizontală: referinţă în România
Contorizarea individuală de distribuţie a agentului termic pe orizontală este proiectul care poate revoluționa sistemul termoficării centralizate în România. Experimentul de la Iași, lăudat de ANRE, tinde să devină o referință națională pentru toate companiile de distribuție a agentului termic.
„Pe 21 iulie, echipa Veolia s-a întâlnit cu conducerea ANRE, reprezentată de Emil Calotă, vicepreşedinte, şi de Viorel Alicuş, director general pentru producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie. Vicepreşedintele ANRE a apreciat evoluţia din ultimii 4 ani a sistemului centralizat de termoficare din Municipiul Iași, pe care îl consideră unul de referinţă la nivel naţional. Suntem îndemnați să continună promovarea națională a soluțiilor moderne din sistemul centralizat”, a spus Ana-Maria Icătoiu.
„Un serviciu public ce oferă clienţilor descentralizare în sistem centralizat prin contorizarea individuală a consumului de apă caldă şi căaldură, cu configurarea pe orizontală a instalaţiilor interioare de energie termică, sunt elementele pe care ni le-am dori generalizate la nivel naţional”, a precizat Calotă.
Sistemul de la Iaşi, lăudat de autorităţi
40 de milioane de lei pentru CET Tudor
Veolia Energie Iaşi a lansat demersurile pentru realizarea unei investiţii majore la Iaşi, în valoare de 40 de milioane de lei: o unitate de cogenerare de înaltă eficienţă, pentru a produce simultan, şi pe timpul verii, la CET Tudor, energie termică şi electricitate, în condiţiile în care CET Holboca funcţionează deja în cogenerare. „Statul are obligaţia de a sprijini investiţiile private în echipamente noi şi eficiente, cu atât mai mult când acestea alimentează sistemele centralizate de termoficare, de care beneficiază milioane de români”, a explicat Emil Calotă, vicepreşedintele ANRE.