Echipa de conducere a Inspectoratului Școlar Județean Iași este completă. Doamna profesor doctor Genoveva Aurelia Farcaș ocupă postul de inspector școlar general adjunct în cadrul I.S.J. Iași, prin detașare în interesul învățământului, conform ordinului emis în cursul zilei de ieri de Cabinetul Ministrului Mircea Dumitru.
Planul constituit pentru ISJ include un număr de măsuri ce țin de dezvoltarea profesională a profesorilor din învățământul preuniversitar ieșean, strategii pentru diminuarea absenteismului și a abandonului școlar și stimularea participării copiilor din mediul rural la educația preșcolară și asigurarea unui echilibru adecvat între elevii care performează și cei care au nevoie de sprijin.
„Într-un continuum firesc cu demersurile educaționale și manageriale ale Inspectoratului Școlar Județean Iași, proiecțiile, liniile directoare pe care mi le conturez sunt dimensionate pe două cadre de referință.
Un prim cadru, cel al curriculum-ului, aduce în discuție inevitabilele schimbări care se impun în educație actualmente odată cu modificarea curriculei școlare la toate disciplinele și nivelurile de învățământ. Expertiza și experiența de profesor de pedagogie îmi facilitează identificarea unor strategii manageriale centrate pe dezvoltarea profesională a profesorilor din învățământul preuniversitar ieșean pentru implementarea adecvată a noilor conținuturi, precum și a unor manifestări de dialog educațional prin intermediul unor conferințe, dezbateri, cu invitați și consultanți din mediul academic. De altfel, deschiderea și comunicarea constantă cu reperezentanții mediului academic pe probleme esențiale de educație a elevilor și formare a cadrelor didactice este un deziderat la care mă raportez.
Activitățile de tip metodic, de formare în cadrul cercurilor pedagogice trebuie să fie consonante cu ceea ce se întâmplă astazi, aici și acum, precum și în viitor în educația copiilor, nu în trecut. Trebuie evitate tendințele paseiste care nu mai concordă cu nevoile elevilor de azi.
Cel de-al doilea cadru este legat de inspecția școlară al cărui rol îl văd organic legat de creșterea calității serviciilor educaționale pe care le oferă școala elevului, prin raportare la cel puțin două perspective: asigurarea accesului elevilor în învățământul obligatoriu, prin monitorizarea fenomenului de absenteism școlar și abandon, începând cu clasele primare și până la sfârșitul școlarității obligatorii, simultan cu implementarea unor strategii de diminuare a acestor situații. Mai mult, monitorizarea prin inspecții școlare și stimularea participării copiilor din mediul rural la educația preșcolară, ca o conditie sine qua non a succesului școlar și social de mai târziu.
Cel de-al doilea sistem de referință vizează asigurarea succesului elevilor prin asigurarea unui echilibru adecvat și individualizat elevilor care performează, precum și a celor care au nevoie de sprijin. Inspecția școlară trebuie să își confirme valoarea prin constatarea unor fenomene și ulterior implementarea de măsuri pedagogice adecvate, atent analizate. Este și cazul fenomenului copii cu părinți plecați la muncă în străinătate pentru care văd posibile strategii de monitorizare, sprijin educațional și psihologic pentru acești copii nu puțini la număr aflați în dificultate.
Monitorizarea prin inspecție a procesului de predare-învățare trebuie să articuleze ceea ce dorim să dezvoltăm, de exemplu, dezvoltarea capacității elevilor de a învăța din experiență și din practică.
Examenele naționale sunt o prioritate a I.S.J., confirmate prin creșterea promovabilității elevilor, precum și a inserției absolvenților pe piața municii. De altfel, prin inspecția școlară se pot propune strategii de monitorizare a inserției absolvenților, din perspectiva adaptării realiste a planului de școlarizare, perspectivă pe care o am ca prioritate.
Experiențele de profesor, pedagog, părinte îmi conduc pașii către stabilirea unei alte priorități manageriale, extrem de importante: dezvoltarea rolului de partener al părintelui în educație.”, a declarat noul inspector general adjunct.