În ediția de astăzi, 7Est prezintă o scurtă istorie a ascensiunii afacerilor familei Stanciu, care însumează zeci de milioane de euro.
Sub acoperirea unei fundații de utilitate publică, chiar declarată cu scop umanitar, FEG a primit mai multe imobile de la primărie degeaba sau contra unor chirii de câțiva lei.
Ca în filmele cu mafioți, chiar dacă legile s-au înăsprit, artizanii afacerilor și-au perefcționat și adaptat metodele. Așa a reușit Cristian Stanciu să pună mâna pe un imobil al primăriei, unde intenționează să ridice un bloc. La licitația organizată de primărie, Stanciu a concurat cu el însuși și toate documentele arată fără loc de dubiu, că pontul imobiliar îi era pregătit.
Cel mai bogat pesedist al momentului este în continuare ”marele rău” asumat de Primăria Iași, care a reușit să se descotorosească de Nichita și Simirad, numai de Stanciu nu.
Citiți și vă cruciți!
Prima lovitură –o casă în Păcurari
În anul 1992, Fundația Ecologică Green încheie primul contract de închiriere cu Primăria Municipiului Iași pentru o casă de 255 mp și un teren aferent de 400 mp situată în strada Păcurari nr 25, la câțiva pași de Biblioteca Central Universitară. Spațiul a fost dat de către primărie fără licitație, prin repartiție directă de către comisia de specialitate din cadrul Consiliului Local. Motivația alocării: Fundația Ecologică Green este o fundație umanitară nonprofit și nu are surse de venit din care să-și permită închirierea unui spațiu de pe piața liberă unde să-și desfășoare activitatea de binefacere pentru comunitate. Așa că, din fondul special al Municipiului Iași se alocă acest spațiu la o chirie modică în ideea de a sprijini activitatea unui ONG care se presupune că ar desfășura activități caritabile în județul Iași.Chiria percepută de municipalitate pentru acest spațiu de la familia Stanciu a plecat de la 10-15 lei pe lună înainte de anii 2000, a ajuns la 280-290 de lei pe lună în anii de boom economic 2007-2008, iar astăzi este la fabuloasa sumă de 1,2 lei/mp, adică 115 euro/lună pentru o vilă centrală de 255 mp! Pentru comparație, un student plătește pentru un loc într-o cameră dublă de cămin de 20 mp în campusul Tudor Vladimirescu aproximativ 100 euro lunar.
Stanciu dublează potul
În anul 2000 vine și al doilea contract de închiriere pentru FEG. Aceeași rețetă. DAFIS întocmește un referat de specialitate prin care propune Consiliului Local alocarea mai multor spații către fundații și asociații în vederea amenăjării sediilor acestor ONG-uri. Printre ONG-urile care beneficiază de această repartiție se află și Fudația FEG care, deși mai primise un spațiu cu aceeași destinație, se strecoară ilegal și pe această hotărâre și puna mâna pe un spațiu ultracentral de 160 mp situat în strada Cuza Vodă, vis-a-vis de Restaurant Select. Chiria încasată de primărie pe acest spațiu ultracentral a fost de 15 lei pe lună la începutul anilor 2000 și a ajuns acum în 2016 la o valoare de 2.99 lei/mp, respectiv 477 lei pe lună.
Hattrick – o nouă vilă în Păcurari
În anul 2003 tupeul și nesimțirea familiei Stanciu atinge apogeul: FEG solicită și primește gratis o casă de 560 mp și un teren de 300 mp în strada Păcurari nr 47. Culmea, motivația acordării este faptul că fundația nu găsește spații să închirieze pentru a-și desfășura activitatea! Atribuirea casei din Păcurari este o lungă înșiruire de ilegalități. FEG face o solicitare către primărie pentru concesionarea directă a imobilului din Păcurari nr.47. Imobilul din Păcurari se afla la acea dată în litigiu: Primăria Iași fusese notificată și avea de soluționat două cereri de retrocedare pentru acel imobil, una venită din partea CFR Iași și cealaltă din partea Fundației Epitropia Spitalului Sf. Spiridon. Pe referatul de specialitate întocmit de DAPP și înaintat comisiei Consiliului Local lipsește viza consilierului juridic, dar sunt făcute două mențiuni cu pixul: una face referire la faptul că spațiul nu poate fi concesionat direct cum a solicitat FEG și faptul că situația juridică a imobilului este incertă iar orice acțiune până la soluționarea litigiilor poate crea prejudicii Primăriei. Fără a ține cont de aceste recomandări în comisie se produce minunea: consilierii locali ridică miza și, în loc să valorifice imobilul pe bani în interesul comunității, îl oferă gratuit familiei Stanciu. Asta în condițiile în care la acea dată FEG mai deținea două imobile ale Primăriei la prețuri modice și pentru același scop. Un fel de triplă finanțare mascată a unei afaceri care se desfășoară sub umbrela unui ONG.
De la primărie moca, de la privați cu bani grei
Să recapitulăm: FEG primește de la Primăria Iași trei spații centrale, unul gratis și două cu o chirie modică, cu destinația amenajare sediu și desfășurare activități umanitare și caritabile. Din prima zi de când a pus stăpânire pe aceste spații fundația FEG a desfășurat în aceste spații doar activități comerciale generatoare de venituri care nu s-au regăsit în activități caritabile ci doar în sporirea averii personale a familiei Stanciu. În tot acest timp, zeci de ONG-uri care desfășoară într-adevăr activități umanitare specifice fundațiilor și asociațiilor așteaptă de ani de zile un spațiu de la Primăria Iași dar nu au primit nicio mână de ajutor. În timp ce primăria nu s-a ales cu nimic din închirierea celor trei spații comerciale, familia Stanciu a investit banii care ar fi trebuit să-i plătească drept chirii în alte afaceri imobiliare. Milioane de euro investite în imobile în Iași: 1,5 milioane de euro pentru hotelul Studis al Univerității Petre Andrei, 300.000 euro pentru 4 etaje din Casa Modei, 165.000 de euro pentru cladirea Centrului de Afaceri Internațional de lângă Spitalul de Recuperare și alte câteva sute de mii de euro pe fostul sediu al CCF Moldova pe Șoseaua Națională.
GALERIE FOTO
1 milion de euro prejudiciu
În zona Păcurari, Primăria Iași a scos mai multe spații la închiriere. Prețul de pornire al licitației este de 16 lei pe metru pătrat, iar pentru adjudecare e nevoie de parcurgerea a minim 3 pași de licitație, ceea ce înseamnă că prețul minim de închiriere ajunge la 21-22 de lei pe metru pătrat, adică aproximativ 5 euro/mp. În zone centrale, precum strada Cuza Vodă, prețul de pornire al licitațiilor la primărie este de 25 de lei/mp, iar adjudecarea se face la minim 32 lei/mp, adică aproximativ 7 euro/mp. Familia Stanciu stăpânește în Păcurari 813 mp de imobil și 700 mp de teren pentru care plătește 115 euro/lună în loc de minim 5.000 euro pe lună cât s-ar fi obținut dacă spațiile ar fi fost scoase la licitație. În centru, FEG plătește 106 euro lunar în loc de 1120 euro cât s-ar fi obținut în urma licitației. Un simplu calcul ne arată că prin aceste artificii s-a creat o gaură în bugetul Primăriei Iași de aproximativ 70.000 euro anual. Familia Stanciu a luat aceste spații pe rând, începând cu anul 1992 și până în anul 2003. Calculul hârtiei spune că în acești ani toți cei care au condus Primăria Iași au băgat în buzunarele familiei Stanciu peste 1 milion de euro.
Lucrătură a la Cosa Nostra
Influența familiei Stanciu la nivelul Primăriei Iași depășește orice imaginație. Evenimentele care s-au petrecut seamănă cu cele din filmele cu mafia siciliană. Pentru ca firmele lui Cristi Stanciu să preia cât mai multe spații din patrimoniul public, funcționarii din primărie schimbă macazul. Reporterii 7 EST au descoperit un caz halucinant în care funcționarii din DAPP au aranjat o procedură de licitație de la un capăt la celălalt în beneficiul familiei Stanciu. Discuțiile neoficiale purtate cu unii angajați ai DAPP arată că totul s-a făcut pe comandă politică de la cel mai înalt nivel din primărie. Nimeni nu are curajul să spună ceva oficial de frică că-și pierde locul de muncă. Iar datele oficiale confirmă această ipoteză. Pentru un muritor de rând aprobarea unei cereri de concesiune și scoaterea imobilului la licitație durează peste un an de zile, în cazul clor mai norocoși. Pentru familia Stanciu concesionarea unui imobil de peste 400 de metri pătrați în zona Copolui, pe strada Toma Cozma, a durat doar patru luni de zile. Orice procedură de concesiune în cadrul Primăriei Iași se face prin licitație publică cu strigare unde ofertanții pot licita și concura liber. În cazul lui Cristian Stanciu, procedura a fost modificată, iar licitația a fost una cu plic închis fiecare participant menționând prețul ofertat fără posibilitatea de îmbunătățire a ofertei. În cazul oricărei licitații publice DAPP are obligația de a publica un anunț de intenție în presa locală și centrală pentru mediatizare, dar și în Monitorul Oficial. În cazul licitației de pe Toma Cozma, DAPP nu a putut face dovada publicării anunțurilor respective. Până la închiderea ediției reprezentanții DAPP ne-au comunicat doar faptul că au plătit anunțul dar nu știu când a apărut, fapt care ridică iarăși un mare semn de întrebare legat de transparența procedurii. „ Noi avem chitanța cum am plătit anunțul către Evenimentul, dar nu știu când a fost publicat. Nu găsim anunțul la dosar, dar sigur a fost publicat” spune Letiția Palaga, directorul DAPP.
Cum se încalcă legea la DAPP
În data de 21 noiembrie 2013, în Consiliul Local se aprobă hotărârea nr. 297 prin care se aprobă scoaterea la concesiune a imobilului de pe strada Toam Cozma nr. 9. După aprobare, conform uzanțelor și procedurilor interne din Primăria Iași, hotărârea este redactată și semnată de către președintele de ședință și de secretarul primăriei, ulterior fiind transmisă prin registratură către toate instituțiile sau direcțiile direct interesate. Până ce hotărârea nu parcurge pașii mai sus menționați mai sus ea nu poate fi pusă în aplicare. Hotărârea care privea imobilul concesionat de Cristian Stanciu a plecat din registratura Primăriei către DAPP în data de 6 decembrie 2013, dată după care Direcția de Patrimoniu putea demara procedurile de atribuire a contractului. Numai că surpriză! Pe 28 noiembrie, fără să mai aștepte redactarea hotărârii și semnarea ei de către reprezentanții primăriei, DAPP demarează procedura de licitație prin publicarea unui anunț în Monitorul Oficial. Culmea, DAPP face referire la hotărârea consiliului local deși nu deținea la acea dată documentul și nu cunoștea forma finală a acestuia. De ce atâta grabă la DAPP? Cine presa pe funcționarii de acolo să grăbească procedura? Mai mult, la data publicării anunțului în Monitorul Oficial documentația de atribuire, respectiv caietul de sarcini nu fuseseră încă elaborate. Conform documentelor oficiale existente în arhivă, caietul de sarcini a prins viață abia pe data de 2 decembrie. Cum a fost publicat anunțul de licitație dacă nu exista documentația elaborată și aprobată? Cum de a fost elaborat caietul de sarcini pe 2 decembrie dacă la acea dată hotarârea Consiliului Local care stătea la baza documentației nu fusese încă transmisă către DAPP?
„Război civil” în familia Stanciu
Dacă ar fi să ne uităm peste datele oficiale ale licitației am crede că membrii familiei Stanciu se ceartă între ei. La licitația pentru concesiune s-au prezentat patru ofertanți: Metcons SRL, FEG Education și încă două persoane fizice care din păcate, sau din fericire, sunt doi angajați ai familiei Stanciu. Deci, toți cei patru ofertanți sunt de fapt familia Stanciu, iar concurența care ar fi trebuit să guverneze procedura licitației a fost de fapt un mare „șmen” făcut cu acordul funcționarilor din Primărie. Iar cea mai mare ilegalitate s-a produs prin faptul că adjudecarea s-a produs la un preț mai mic decât cel prevăzut în documentație și în hotărârea de Consiliu Local. Conform acestor documente prețul de pornire al licitației a fost de 8331 euro/an iar adjudecarea trebuia să se producă la un preț cu minim 50 de euro mai mare peste prețul de pornire. În schimb, cei patru participanți la licitație au oferit prețuri cuprinse între 8331 euro și 8350 euro pe an. Adjudecarea s-a produs la 8350 euro și nu la minim 8381 euro cum prevedea documentația.
Primăria începe verificările
Viceprimarul Radu Botez promite demararea unei anchete la nivel de DAPP pentru a se verifica modul de atribuire a spațiilor către toate ONG-urile. „ Mâine dimineață voi solicita începerea unor verificări amănunțite la DAPP în ceea ce privește alocarea spațiilor către ONG-uri. Nu este normal ca Primăria să acorde spații gratis sau cu o chirie modică, iar în loc de activități caritabile să se desfășoare activități comerciale aducătoare de profit. Aici trebuie să ne consultăm cu juriștii să vedem dacă nu cumva Primăria Iași a fost prejudiciată și dacă va trebui să ne îndreptăm împotriva FEG pentru recuperarea acestor sume de bani. Trebuie văzut dacă aceste ONG-uri au depus rapoarte de activitate cu privire la activitățile desfășurate și să vedem dacă scopul pentru care le-au fost acordate aceste facilități a fost respectat și îndeplinit. Vom verifica situația tutoror contractelor, nu numai cele aparținând FEG” a precizat Radu Botez.
„În jurul PSD și al Primăriei s-a dezvoltat o mafie”
Consilierii locali acuză Primăria că finanțează mascat fundația lui Stanciu prin aceste contracte la chirii modice. Eduard Boz, liderul consilierilor locali ai PNL vrea să pună capăt acestor ilegalități care se consumă de peste 20 de ani în Primăria Municipiului Iași. „Ceea ce eu și colegii din PNL Iași spunem de la începutul acestui mandat se confirmă: înjurul PSD și al Primăriei Mun. Iași s-a dezvoltat o mafie care căpuşează administraţia locală, fiind abonată la banii publici ai ieşenilor. În numele grupului de consilieri locali PNL Iaşi, voi solicita o informare complete asupra modului în care au fost încheiate aceste contracte cu Fundaţia familiei Stanciu. Având în vedere preţurile derizorii sau chiar gratuitatea pentru utilizarea unor spaţii immense în buricul târgului, există suspiciuni rezonabile de încălcare a legii. Vom face toate demersurile necesare pentru recuperarea prejudiciilor produse. Solicit expres Primăriei să scoată la licitație publică transparentă spațiile pentru care expiră contractile în luna decembrie a acestui an. Solicit ca aceste licitații să fie cu strigare și nu prin transmiterea ofertelor în plic. Numai în acest mod putem asigura o competiție reală și o valorificare corectă a patrimoniului municipalității” a declarant Eduard Boz.
Rareș Neamțu