În ediția anterioară publicam opțiunile evaluatorilor pentru Top 3 lipsă de vizibilitate la nivel de instituții publice de cultură. În ediția actuală vă prezentăm lista celor mai vizibile instituții publice de cultură din Iași. (7 Est)
Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași
Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
Opera Națională Română Iași
Muzeul Național al Literaturii Române Iași
Filarmonica de Stat Iași
Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iași
Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași
Casa de Cultură „Mihai Ursachi” Iași
Ateneul Tătărași
Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale
GALERIE FOTO
George Bondor (publicist, conf.univ.dr. Facultatea de Filosofie, UAIC)
- Teatrul Național „Vasile Alecsandri” (primesc comunicatele de presă la redacția revistei „Timpul” + brandul instituției + interesele personale);
- Muzeul Național al Literaturii Române (comunicare eficientă pe facebook, actiuni diverse: FILIT, Dacia literara, dezbateri etc.).
- Teatrul pentru Copii și Tineret Luceafărul (îndeosebi prin Festivalul Internațional de Teatru pentru Public Tânăr).
Teodor Răileanu (consultant politic, psihoterapeut)
Mențiunea principală este că mă voi referi la instituții din perspectiva modului în care aceste instituții ajung la mine ca un consumator mediu de cultură.
- Opera Națională Română Iași – a investit foarte mult în imagine și PR în timpul mandatului directoarei Beatrice Rancea, iar acea investiție a produs rezultate foarte rapid, din primul an. Apoi, evenimentele „populare”, în aer liber, au crescut exponențial vizibiliatea instituției. Nu în ultimul rând, aducerea la Iași a unor spectacole și a unor regizori foarte cunoscuți a crescut vizibiltatea instituției. Bun, inclusiv, scandalurile din presa locală au adus un plus de publicitate, pe principiul „bad publicity is still publicity”!
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – clar, vizibilitatea maximă este asigurată de FILIT cu toate controversele și contrele politice și administrative ce îl circumscriu. Primele ediții lansate în forță, cu multe nume mari ale literaturii, cu evenimente variate, au pus Iașul pe un nou palier al hărții literaturii. Apoi, scandalul legat de organizarea și finanțarea acestui festival a adus o publicitate nefericită. Chiar și cu resurse proprii și finanțare mult redusă față de primele ediții, MLR beneficiază de vizibilitate și prin inerția edițiilor anterioare.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – instituția beneficiază de o mare vizibilitate tot prin intermediul unui festival cu o bogată istorie și cu anvergură europeană!
Liviu Antonesei (scriitor, publicist, prof.univ.dr.)
- Opera Națională Română Iași – în ultimii ani, a avut un management foarte bun, care sper să continue. Un repertoriu de top, care a îmbinat repertoriul clasic cu spectacole moderne și chiar experimentale.
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – FLILT a fost de mare ajutor, dar cred că este important și faptul că este diseminat, prin casele sale memoriale, în aproape tot orașul, ba chiar și în județ.
- Filarmonica de Stat Iași – management foarte bun și de lungă durată, o orchestră excelentă, soliști și dirijori invitați de mare valoare.
Carmen Grădeanu (președinte Asociația Compania FaPt)
- Opera Națională Română Iași – vizibilitate agresivă, promovarea este axată mult pe comercializarea și marketizarea ofertei culturale; uneori calitatea produsului artistic este în dezechilibru față de promovarea excesivă a acestuia; nu există participări la importante manifestări culturale de gen și nici turnee în străinătate;
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – vizibilitate foarte bună și echilibrată față de oferta și activitățile culturale, reflectată inclusiv în programul de rezidențe și colaborări cu scriitori din spațiul național și internațional; vizibilitate potențată și de FILIT;
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – vizibilitate foarte bună și echilibrată față de oferta culturală, reflectată inclusiv în selectarea unor spectacole în festivaluri naționale importante și efectuarea unor turnee în străinătate; vizibilitate potențată și de Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr.
Ramona Iacobuțe (jurnalist)
Acest top trei cuprinde, din punctul meu de vedere, instituţii de cultură din Iaşi care în ultimii au devenit mai vizibile, atât la nivel local, regional, cât şi la nivel naţional, datorită viziunii manageriale ce le-a asociat cu un eveniment de amploare, cum este un festival naţional sau chiar internaţional, cu o continuitatea în timp şi coerenţă.
- Opera Națională Română Iași – odată cu venirea la conducerea sa a lui Beatrice Rancea instituţia a început să crească foarte mult la nivel de imagine, deşi trecuse printr-o perioadă de delăsare. Organizarea de spectacole în aer liber şi creşterea numerică a publicului ţintă, a unor gale de operă cu participare naţională, aducerea unor nume importante ale scenelor naţionale şi internaţionale pe afişele spectacolelor, mediatizarea puternică a tuturor spectacolelor, chiar şi a scandalurilor din interiorul său, au făcut din această instituţie una vizibilă. Rămâne de văzut, pe termen lung, dacă această vizibilitate este legată doar de numele lui Beatrice Rancea. Se vor epuiza biletele foarte repede de la punerea în vânzare şi după ce Rancea va pleca definitiv de la Iaşi? O întrebare la care vom afla răspunsul în viitorul mai mult sau mai puţin îndepărtat.
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – Muzeul a găsit în scriitorul Dan Lungu un excelent manager cultural. Sunt multe evenimente care au readus acest muzeu în preferinţele ieşenilor, dar FILIT-ul îi marchează imaginea „iremediabil” în bine. Mari nume ale literaturii naţionale şi internaţionale au ajuns la Iaşi la acest festival, au repus Iaşul pe harta literaturii cu succes la public. De asemenea, FILIT-ul face o radiografie a apetitului pentru lectură pe care îl au ieşenii, de la cei mai mici, până la cei mai în vârstă, şi dinamizează dialogul cititor-scriitor.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – deşi un teatru mic, pentru cei mici în special, Teatrul „Luceafărul” Iaşi a ales să nu rămână într-un univers mic, ci să dezvolte proiecte ambiţioase şi pe termen lung, în ciuda bugetului limitat şi a lipsei de investiţii în dotări. Cel mai relevant exemplu pentru felul în care a crescut această instituţie ca imagine este Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr, ajuns anul acesta la ediţia a IX-a, printre puţinele festivaluri din Iaşi cu continuitate în timp.
Florin Bărhălescu (antreprenor în domeniul turismului)
- Opera Națională Iași – produsul e de foarte bună calitate și se promovează în mod constant. Ar fi minunat să putem face rezervări și cu trei luni înainte.
- Complexul Național Muzeal „Moldova” – deschiderea Palatului Culturii în acest an a sporit vizibilitatea instituției. Sunt muzee excepționale în Complex, cu o vizibilitate ce ar putea să fie îmbunătățită.
- Teatrul „Luceafărul” – este foarte activ în domeniul teatral ieșean, în special pe zona de adresabilitate clasele I-IV.
Adrian Netedu (sociolog)
Fără să fi fost prezent la toate manifestările artistice din ultimul an de zile răspund cu interes provocării colegului C. Ciobotari în ce privește topul vizibilității instituțiilor culturale ieșene. Repet, este vorba doar de o părere personală care nu poate fi generalizată. Topul meu ar arăta astfel:
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – locul I era oarecum previzibil având în vedere organizarea FILIT dar şi nenumăratele activităţi şi evenimente conexe (amintesc de exemplu de inaugurarea Punctului Muzeal „G. Ibrăileanu” de la Târgu Frumos). Această bogată activitate ar trebui totuşi susţinută şi pe pagina de Internet a instituţiei, pagină despre care nu ştim dacă a fost sau este în construcţie.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – plasez pe locul II Teatrul Luceafărul pentru „Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr” – recent încheiat – dar şi pentru plusul de vizibilitate câştigat odată cu incidentele din timpul manifestărilor. Vor rămâne de notorietate legitimarea actorilor de către jandarmi în Piaţa Unirii, dar mai ales scena senzaţională în care dl. Ioan Holban şi d-na Oltiţa Cîntec explicau organelor de ordine condiţia ficţională a actului artistic şi responsabilitatea autorului dramatic.
- Opera Națională Română Iași – Opera Naţională a continuat seria reprezentaţiilor de succes dar meritul cel mai important este că „a coborât în stradă” cu o serie de spectacole inspirate, în ideea de a lărgi baza admiratorilor acestui gen artistic.
Topul final al actualei ediții
Cum lesne se poate observa, pe prima poziție la capitolul vizibilitate se plasează Opera Națională Română Iași. Pe poziția secundă, identificăm Muzeul Național al Literaturii Române Iași. În fine, locul trei este ocupat de Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași.