Povestea AeroMobil este clasica poveste a unei „firme de garaj” – spune Juraj Vaculik, CEO si fondator al companiei. Ideea proiectului s-a nascut prin 1992, doua decenii mai tarziu, la AeroMobil lucreaza o echipa internationala de 64 de ingineri, majoritatea specialisti in industria aeronautica si automotive. „Nu mai suntem doar o companie slovaca. Angajatii nostri sunt din 9 tari, printre care se numara Marea Britanie, Spania, Italia, Norvegia, Suedia, Franta, dar lucreaza cu totii in Slovacia pentru a lansa pe piata acest proiect”.
Masina-avion se afla, in prezent, in teste, iar varianta finala a vehiculului, AeroMobil 3.0 (care este de fapt cel de al patrulea prototip al vehiculului), ar urma sa fie pus in vanzare anul urmator.
„Planul este sa realizam o afacere profitabila, sa ne extindem la nivel global. Desigur, cu o asemenea tehnologie trebuie sa pornim prin a ne adresa unei piete de nisa, in prima faza vizam domenii precum cel militar. Dar, in timp, speram sa obtinem autorizatiile neceseare astfel incat vehiculul sa poata fi folosit pentru a oferii servicii precum cel al Uber.
Ne imaginam ca astfel de masini sa fie introduse intr-un serviciu de transport, cum este Uber. Sa deschizi o aplicatie prin care sa comanzi un astfel de vehicul si in functie de nevoie sa il folosesti la nivel terestru sau sa zbori cu el. Dezigur, soferul va trebui sa aiba si brevet de pilot”, spune Juraj Vaculik, pentru StartupCafe.
Cateva specificatii:
- masina-avion are doua locuri
- caroseria este realizata din fibra de carbon si otel
- are doua aripi mobile, care extinte fac ca vehiculul sa aiba o latime de aproximativ 8,5 metri
- cantareste aproximativ 500 de kilograme
- are motor pe benzina, dar producatorul lucreaza si la varianta unui vehicul hibrid
- consum: 15 l/ora benzina in zbor (la circa 300 de km/h), iar la condus 7 l/100 de km
- are nevoie de aproximativ 50 de metri pentru a ateriza, iar aterizarea poate fi facuta si pe iarba (nu e nevoie neaparat de o pista speciala), dar are nevoie de aproximativ 600 de metri pentru a decola.
- poate atinge in zbor pana la 300 de km/ora, iar la sol, circa 160 km/ora
- are o autonomie de zbor de circa 700 de km.
Investitii:
„Prima runda de finantar, de tip seed, a venit din partea fondatorilor companiei, am primit apoi o runda de finantare din partea unui fond VC european, de asemenea, am fost sprijiniti si de gunervnul slovac printr-un grand pentru cercetare si inovare. In total am investit peste 10 milioane de euro in acest proiect.
In prezent aplicam pentru finantari prin fonduri europene, am mai incercat de doua ori pana acum sa obtinem fonduri europene prin programul Horizon 2020, dar fara succes”, explica Stefan Vadocz, CCO al companiei.
Obtinerea de finantari este una dintre principalele provocari intampinate de companie in realizarea acestui proiect. „Este destul de dificil sa castigam increderea investitorilor”, marturiseste fondatorul AeroMobil. De asemenea, o alta dificultate este aceea de a incadra acest vehicul in legislatie. Acesta a primit certificarile necesare din partea Federatia Slovaca pentru Aeronave Usoare, dar pentru a putea fi comercializat compania lucreaza alaturi de specialisti din domeniul aeronaval si auto pentru a gasi o solutie ca acest vehicul sa circule legal.
Reprezentantii firmei nu au facut public pretul la care va fi comercializat vehiculul, dar au specificat ca va costa ceva mai mult decat o masina sport, dar mai putin decat avion de dimensiune mici, „cateva sute de mii de euro”.