PSD şi PNL, principalele forte politice ale ţării au ales să meargă la alegeri cu programe de politică fiscală, însemnând scăderi de taxe şi creşteri de venituri prin măsuri administrative. ALDE a mers tot pe politici fiscale, dar obiectivele sunt mult mai puţin detaliate decât la PSD şi PNL. Şi mai vag este programul USR, în care sunt trasate doar linii mari, cu accent pe protecţia mediului. PMP are o ofertă care acoperă toate laturile economiei, iar PRU are un program economic centrat pe naţionalizarea economiei.
Program economic PSD – creşterea clasei de mijloc din România.
– Scăderea contribuţiilor sociale
– salariu minim de 1.400 de lei din ianuarie 2017, 1.510 din 2018, 1.625 de lei din 2019, 1.750 din 2020.
– salariul mediu brut ar ajunge la 3.100 de lei în 2017 și 3.950 în 2020.
– pentru salariul mai mic sau egal cu 2.000 de lei pentru medici și IT-iști ar urma să fie eliminat impozitul pe venit de 16%;
– eliminarea CASS pentru pensionari din 2017.
– punctul de pensie ar ajunge la 1.000 de lei, iar în 2020 ar ajunge la 1.400 de lei;
– pensiile mai mici sau egale cu 2.000 de lei vor fi de asemenea scutite de impozit pe venit, iar pentru pensiile mai mari de 2.000 de lei să fie scăzut la 10%.
– vor fi scutite de impozit pe venit din 2018 cabinetele individuale, PFA, DDA, medicii, artiștii, scriitorii, jurnaliștii, notarii, contabilii cu venituri până în 24.000 de lei anual. Cei cu venituri mai mari vor plăti impozit de 10%.
– pentru transferul de proprietăți cu valoare mai mică de 450.000 de lei impozitul ar urma să fie eliminat, iar pentru proprietăți mai scumpe de 450.000 de lei ar urma să fie de 3% de la 1 ianuarie 2017.
– Revenirea la sistemul de calcul al accizelor la cursul leu-euro de la 1 octombrie.
Adunate, participaţiunile ar aduce o capitalizare de circa 45 de miliarde de lei.
Din el ar urma să se finanţeze infrastructura si au fost gândite două posibilităţi. Prima variantă prevede constituirea unui consorţiu care să aibă în concesiune pe viitorii 30-35 de ani locaţiile de construcţie a autostrăzilor. FSDI ar fi prezent în consorţiu cu 49% participaţii (pentru a nu fi clasificat ca deficit bugetar nu are voie să fie acţionar majoritar), iar restul de 51% cu participaţia Băncii Europene de Investiţii (BEI), BERD şi IFC. Băncile internaţionale ar urma să finanţeze construcţia autostrăzilor, urmând ca apoi să-şi recupereze investiţiile din taxele de drum pe perioada concesiunii.
-
crearea a 500.000 de noi locuri de muncă ajungând la peste cinci milioane de angajaţi
-
o creştere medie anuală de cel puţin 5% a PIB
-
utilizarea Fondului de investiţii şi dezvoltare, ”cel puţin 10 miliarde de euro”, şi a Ajutoarelor de stat, ”cel puţin 2 miliarde de euro”, ca modalitate de stimulare a capitalului românesc.
-
creştere a investiţiilor străine ”de la 3 miliarde de euro în prezent l acel puţin 5 miliarde de euro”.
-
acordarea a 50.000 de euro celor care se întorc în ţară şi îşi deschid afaceri.
-
construirea a 20.000 de locuinţe în perioada 2016 – 2020”, care ”vor putea fi achitate prin credite de tip ipotecar, iar preţul fiecărui metru pătrat de construcţie va fi apropiat de preţul de construcţie”.
Programul PNL, la fel cu al PSD, contine infiintarea unui fond suveran de investitii, dar si a unei bănci de dezvoltare, ambele urmând să asigure investiţii de 24 de miliarde de euro în 4 ani. Astfel, se vor înfiinţa Fondul Român de Dezvoltare Urban Rural (FRDUR), care se va utiliza pentru investiţii strategice şi pentru a acoperi deficite de finanţare în zone critice şi va ajunge la active de peste 11 miliarde de euro în 4 ani, şi Banca de Dezvoltare şi Investiţii a României (BDIR), cu un capital iniţial de 200 milioane de euro şi care va opera cu un portofoliu de finanţări de cel puţin 1 miliard de euro.
Program economic USR – eliminarea sărăciei prin industrializare
Programul economic PMP
-
acordarea unor reduceri de 10%-15% pentru firmele care își plătesc în avans taxele și impozitele
-
Politica națională în domeniul transporturilor și infrastructurii trebuie proiectată în contextul Strategiei „Europa 2020”, al Cartei Albe și Cartei Verzi, în contextul politicii de dezvoltare a TEN–T (Rețeaua Transeuropeană de Transport) și al politicilor comune privind transporturile (CTP) emise de Uniunea Europeană, precum și al Master Planului General de Transport al României.
-
Canalul Dunăre – București, util atât în agricultură cât și ca infrastructură de transport, este o prioritate națională. În același timp, trebuie să fie reluate și lucrările la Canalul Siret – Bărăgan, care poate iriga 500.000 ha de teren agricol.
-
Tăierile de păduri trebuie reduse la limite raționale și controlate foarte strict, corupția din silvicultură și traficul cu certificate de mediu trebuie să înceteze odată pentru totdeauna.
-
politici pentru ameliorarea calităţii aerului, garantarea apei de calitate și continuarea eforturilor pentru o gestiune optimă a deșeurilor.
-
creșterea economică prin încurajarea investițiilor private, singurele capabile să producă valoare adăugată și o economie competitivă. Impozitele mici și ușor de plătit încurajează asumarea riscului antreprenorial, iar birocrația trebuie redusă drastic.
Program economic PRU
-
Mărim salariul minim pe economie la 2.000 de lei.
-
Susținem cooperativizarea prin înfiinţarea unor asociaţii de producători și alocarea sumei de 1 miliard de euro, sumă provenită din fonduri UE, dar și de la bugetul de stat.
-
ajutoare de stat numai companiilor românesti.
-
Independenţa energetică totală a României. Asigurăm subvenţionare directă a CEO şi CNN şi menţinerea SEN interconectat – cărbune-hidro-nuclear.
-
Înființarea a 8 spitale regionale
-
Angajarea a 50.000 de şomeri prin programul NEETS, program care se ocupă de persoanele care nu sunt încadrate profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare.
-
Oprirea vânzării pământului către străini.
-
Oprirea Privatizării companiilor strategice: Romgaz, Hidro, Trasgaz, Transelectrica.
-
Oprirea programelor FMI de îndatorare a României.
- Oprirea controalelor suprapuse şi excesive ale DNA şi ANAF.