Continuăm proiectul de evaluare a instituțiilor publice culturale din Iași, din perspectiva vizibilității și a lipsei de vizibilitate. (Călin Ciobotari)
Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași
Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
Opera Națională Română Iași
Muzeul Național al Literaturii Române Iași
Filarmonica de Stat Iași
Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iași
Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași
Casa de Cultură „Mihai Ursachi” Iași
Ateneul Tătărași
Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale
GALERIE FOTO
Adriana Radu (prof.dr. Colegiul Național Iași)
- Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
- Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași
Primele două sunt vizibile pentru că sunt adăpostite în monumente arhitectonice de o rară frumusețe, fiind instituții culturale reprezentative pentru aceste domenii – teatrul si muzeul, și nu pentru că sunt conduse de manageri care ar fi făcut mult pentru promovarea lor. În ceea ce privește Muzeul Național al Literaturii Române Iași, își datorează vizibilitatea numeroaselor activități inițiate.
Mihaela Ivancia (șef lucrări USAMV, președinte Comisia pentru Cultură din cadrul CJ Iași)
- Muzeul National al Literaturii Romane Iași – datorită organizării FILIT și celorlalte evenimente pe care le cunosc prin intermediul comunicatelor trimise de Biroul lor de presă și la care particip, în măsura în care timpul îmi permite;
- Opera Națională Română Iași – prin promovarea, uneori agresivă, a spectacolelor montate sau în curs de montare practicată. D-na Rancea a făcut din Operă o instituție vizibilă. Să vedem ce va fi de acum încolo!;
- Complexul Național Muzeal „Moldova” – mai ales prin activitățile desfășurate la Muzeul Unirii: au o frecvență mult mai mare și sunt mult mai promovate decât cele de la oricare alt muzeu din cadrul Complexului.
Nicolea Dabija (eseist, jurnalist cultural)
- Opera Națională Română Iași – pentru saltul uriaş din ultimii ani. Regizori mari, spectacole foarte bine realizate, un management axat pe profesionalism, exigenţă, apropierea de public prin spectacolele organizate în pieţe publice ori în cadrul unor festivaluri.
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – în primul rând pentru organizarea FILIT, dar şi pentru rezidenţele pentru traducători, deschiderea de muzee noi.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – pentru organizarea Festivalului de Teatru pentru Publicul Tânăr, un festival internaţional de amploare şi care rezistă, prin comparaţie cu altele, care au fost şi s-au dus…
Iosif Prodan (jurnalist cultural)
- Opera Națională Română Iași – o dată cu venirea lui Beatrice Rancea la conducerea Operei, atmosfera și imaginea acestei instituții s-a schimbat complet. A coincis și cu redeschiderea clădirii Teatrului Național, dar tot ce înseamnă marketing & PR, stagiune culturală, prezență media au fost mult peste orice s-a făcut în Iași din punct de vedere al management-ului cultural în ultimii zeci de ani. Publicul exista, dar pînă la a avea spectacole cu casa închisă în mod curent, e un drum de parcurs, iar echipa doamnei Rancea a știut cum să facă asta. Cu toate astea, nu toate stagiunile din mandatul ei au fost într-adevăr relevante cultural, scandalurile inerente în care conducerea Operei a fost implicată n-au fost ok (dar nici n-au afectat adeziunea publicului fidelizat între timp), iar proba finală a unui mandat – continuarea ideilor bune implementate de manager-ul anterior de către cel care îi succede, rămîne de discutat.
- Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași – spre deosebire de Operă (care intrase într-un real con de umbră pînă să vină Beatrice Rancea la conducere), Teatrul beneficiază de o vizibilitate din oficiu. Pentru un public interesat de cultură la modul general (deci nu unul hardcore, care migrează spre forme hibride de artă și gustă mai mult experimentele în detrimentul formelor clasice), a merge la teatru e dovada minimă de intelectualitate. Asta și cititul de autori de Nobel. Teatrul Național din Iași va avea în continuare public (fără să facă nimic în plus față de ce face acum) atît timp cît nivelul cultural al orașului nu va crește, iar alternativele reale pe acest segment vor lipsi. În momentul în care vor apărea încă cinci Teatre FiX, oferta de spectacole culturale se va diversifica iar publicul va avea așteptări tot mai mari, abia atunci Teatrul Național va trebui să înceapă să muncească pentru a-și fideliza publicul (și eventual să cîștige noi spectatori).
- Complexul Național Muzeal „Moldova” Iași – o dată cu redeschiderea Palatului (vrem sau nu, icon-ul cultural al orașului), un public foarte divers și nu neapărat interesat de evenimente culturale are ocazia să reintre în statisticile și numărătorile de consum cultural. La fel ca Teatrul Național și CNM “Moldova” are un public din oficiu, care vine înspre Palatul Culturii sau Muzeul Unirii fără un mare efort de convingere. Provocarea acestei instituții, care deține un patrimoniu bogat de muzee și obiective, este să aducă public prin expoziții temporare de calitate și să inventeze evenimente similare Nopții Muzeelor, care se bucură de un succes cert.
George Pleșu (project manager AltIasi.ro, jurnalist cultural)
- Opera Națională Română Iași – deși nu mă număr printre iubitorii acestui gen al artelor performative, nu am cum să nu remarc eforturile considerabile (care au necesitat și niște resurse pe măsură) de a impune instituția drept cea mai activă de pe piața culturală ieșeană. Cu toate dubiile legate de calitatea unora din spectacole, legătura directă cu comunitatea realizată prin reprezentațiile în aer liber, urmată de atragerea unor nume mari (precum Andrei Șerban), dar și controversele din jurul fostului manager, inclusiv prin implicarea unor artiști în evenimente cu caracter politic, au asigurat ONRI cea mai mare vizibilitate în presa locală și în rândul unor categorii de public. De urmărit ce se va întâmpla după ce Beatrice Rancea va lua o parte din ideile și proiectele începute aici și le va muta la București.
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – Dan Lungu a revitalizat o instituție prăfuită. În ciuda diverselor obstacole și controverse (care totuși au contribuit la vizibilitatea instituției prin mediatizarea polemicilor), FILIT-ul rămâne cel mai important festival ieșean. Așteptăm un context în care festivalul să se poată reîntoarce la anvergura primelor ediții, când a contribuit la mediatizarea vieții culturale locale nu doar la nivel național, cât și internațional. De remarcat deschiderea către comunitate, prin adoptarea unor proiecte și sprijinirea logistică a unor evenimente din exteriorul instituției, cât și anumite strategii curatoriale contemporane în producerea de expoziții.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – apreciez eforturile Oltiței Cântec, care se încăpățănează să continue povestea unui festival care nu mai e demult doar pentru copii. Ar fi interesant de văzut ce ar putea face o persoană cu energia dumneai la conducerea unei instituții ca Teatrul Național „V. Alecsandri”, unde ar beneficia de un alt buget și de o altă adresabilitate.
Andrei Ciuhodaru (architect)
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași – merită prin calitate și pentru FILIT, nu că ar fi nu știu ce mult promovat. FILIT este singurul lucru pozitiv care a pus Iașul pe hartă lumii în ultimii ani, și s-a ales praful. Oricum, are nevoie și de un spațiu public mai valoros și i-am asta d-lui Dan Lungu.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – aici și la Teatrul National se mai întâmplă ceva evenimente contemporane, dar TCTL Iași are un plus de vizibilitatea prin participările internaționale și prin evenimentul organizat de ei – Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tînăr. (TNI nu prea este invitat.) Incidentele de stradă de anul acesta sunt cele care au promovat în bine festivalul. La fel, este agresat de hala de pe esplanada sa, care arată clar care este importanța unei instituții de cultură în fața corupției, în viziunea administrației acestui „oraș cultural”.
- Opera Natională Română Iași – promovare agresivă, a „coborât și în mase”. Este un exemplu de vizibilitate, cu un nivel de dorit pentru cât mai multe instituții, dar scandalurile și controversele managerului nu promovează instituția în bine, de data asta. Când izbucnesc asemenea scandaluri managerul trebuie suspendat imediat (ar trebui de primar, împreuna cu ministrul), ca să nu afecteze reputația instituției, mai ales când are totuși invitați de marcă.
Iulian Șerban (medic)
- Ateneul Tătărași – cel puțin în ultimii 2-3 ani au existat acolo cele mai multe spectacole sau evenimente culturale promovate destul de bine în media. Probabil că meritele sunt ale managementului instituției.
- Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași – beneficiind de o restaurare reusită a clădirii, au fost posibile multe spectacole, ba chiar și cu trupe din afara Iașului. A primit mulți spectatori, aproape de fiecare dată s-a jucat cu casa închisă. În plus, a fost gazdă și altor evenimente locale, chiar dacă unele cu tentă politică.
- Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – un colectiv vechi, bine sudat si cu spectacole numeroase. Pentru copii. Și pentru părinți. Și pentru bunici. Am văzut mulți copii fericiți acolo…
Cele mai vizibile instituții culturale publice din Iași.
Rezultatele finale ale actualei ediții:
- Opera Natională Română Iași
- Muzeul Național al Literaturii Române Iași
- Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași