@ Pasarela de la Era a fost construită pe un teren pe care proprietarii complexului comercial l-au obținut în mod illegal @ Firma Ermes Holding, proprietarul Era Shopping Park, a închiriat terenul de la CFR deși cea mai mare din suprafața afectată de contruirea pasarelei aparținea Primăriei Iași @ Judecătorii au anulat contractul de închiriere pentru teren, document în baza căruia a fost construit podul @ “Eu cred că vom găsi o soluție să rezolvăm legal problema”, a precizat primarul Mihai Chirica @ “CFR a fost în ilegalitate atunci când a încheiat contractual de închiriere”, a comentat Daniela Doroftiesei, avocatul Ermes Holding
GALERIE FOTO
Acționarii și managerii Complexului Era “au căutat-o cu lumânarea”!
În urmă cu peste cinci ani, Ermes Holding SRL, proprietarul Complexului Era, a deschis o acțiune în justiție prin care solicita anularea contractului pentru terenul pe care l-a închiriat de la CFR pentru a construi podul care face legătură dintre DN 28 și Hipermarket, iar după zeci de termene și câteva sentințe contradictorii, cei care controlează această afacere s-au trezit că se află într-o situație mult mai proastă decât înainte. Acum, după atâția ani de procese inițiate de Ermes Holding SRL, municipalitatea a obținut suficiente argumente juridice pentru a solicita demolarea acestei pasarele.
Podul Era, ilegal și construit prost
Problemele de ordin legal pe care le are acum construcția se adăugă celor de ordin tehnic. Această pasarelă are nevoie de lucrări urgente de consolidare, deoarece are probleme de structură. De altfel, aceste probleme de structură sunt vizibile cu ochiul liber, partea carosabilă fiind deformată motiv pentru care Poliția Rutieră a și impus unele restricții de circulație.
Când au început problemele
Pe data de 17.08.2011, adică la circa cinci ani după inaugurare, proprietarul Era Shopping Park, firma Ermes Holding înregistrează la Tribunalul Iași o cerere de tipul “obligația de a face”. Proprietarii de la Era doreau ca prin această cerere “să intre în legalitate” cu terenul pe care au construit pasarela și totodată să recupereze niște bani de la CFR Infrastructură, o sumă considerabilă, peste 5 miliarde lei vechi. Practic, Ermes Holding dorea ca judecători să oblige statul român, Ministerul Transporturilor și Compania CFR Infrastructură să organizeze o licitație publică de concesionare pentru terenul pe care a fost construit pasarela. De asemenea, Ermes Holding dorea ca CFR să fie obligată de justiție să încheie cu proprietarii complexului comercial un contract de superficie (de închiriere) pentru o parte din terenul pe care a fost amenajată calea de acces adică pentru circa 1.113,5 mp având destinația de “platformă de drum de acces”.
Șmecheri! Au folosit terenul, dar vor banii înapoi
În anul 2007, când a început construirea complexului comercial, Ermes Holding a încheiat cu CFR un contract de locațiune pentru terenul pe care a fost amenajat podul. Prin cererea adresată Tribunalului, Ermes Holding dorea anularea acestui contract în baza căruia a fost folosit terenul și să i se restituie banii pe care i-a achitat către CFR pentru utilizarea acestei suprafețe adică suma totală de 584.421 lei. Altfel spus, Ermes Holding recunoaște că a folosit terenul în baza unui act juridic neconform și solicita banii înapoi deși s-a folosit cu bună știință de acest bun imobil din proprietatea statului român.
De aceea, în replică, CFR a depus la dosar o cerere prin care a solicitat ca Ermes Holding să fie obligată să plătească suma de 137.030 lei reprezentând chirie și penalități de întârziere pentru terenul pe care l-a folosit din mai 2010 și până când a deschis acțiunea în justiție.
De fapt, terenul era al primăriei
Pentru a construi pasarela, Ermes Holding a folosit din domeniul public o suprafață totală de 1.311 mp. În timpul cercetării judecătorești, în care s-au administrat probe printre care și unele expertize, s-a stabilit că din suprafața totală de 1.311 mp pe care Ermes Holding a luat-o de la statul român, circa 828,32 mp se află în proprietatea municipiului Iași, fiind administrat de primărie. În aceste condiții, judecătorii de la Tribunal au anulat toate cererile, atât cele formulate de Ermes Holding cât și cele ale CFR, dar au dispus să se întocmească documentațiile cadastrale astfel încât să se stabilească exact care sunt suprafețele afectate de construirea acestei pasarele.
Cum era de așteptat, cele două părți au formulat apel la Curtea de Apel Iași. Instanța superioară a admis parțial în anul 2014 una dintre cererile Ermes Holding. Judecătorii Curții de Apel au decis ca Tribunalul să rejudece cererea de constatare a nulității absolute a contractului de închiriere din 2007 și de obligare a CFR să restituie suma de 584.421 lei pe care i-a încasat de la Ermes Holding pentru folosința terenului. De asemenea, Curtea de Apel a decis să se rejudece și cererea prin care CFR solicita ca Ermes Holding să-i achite suma de 137.030 lei reprezentând chirie și penalități de întârziere pentru terenul pe care l-a folosit din mai 2010 și până când a deschis acțiunea în justiție. A durat puțin până când Curtea de Apel a motivat decizia și a comunicat-o părților, astfel încât, la începutul anului 2015, Tribunalul a dispus rejudecarea în baza dispozițiilor instanței superioare. Astfel, la data de 15.03.2016, Tribunalul Iași anulează contractual de închiriere pentru teren, dar respinge cererea Ermes Holding de a i se restitui de către CFR chiria în sumă de 584.421 lei și penalități. De asemenea, s-a respins și cererea prin care CFR solicita ca Ermes Holding să-i achite chiria restantă de 137.030 lei.
Era a rămas fără teren
Practic, odată cu publicarea acestei sentințe, s-a obținut doar anularea contractului de închiriere a terenului din 2007. În nici una din sentințele menționate mai sus nu se precizează că CFR SA sau Primăria Iași este obligată să organizeze o licitație astfel încât să permită Ermes Holding să concesioneze suprafața de 1.311 mp afectată de construirea pasarelei. Și de această dată, Ermes Holding și CFR Infrastructură au formulat apel. La data de 29 iunie 2016, adică în urmă cu câteva luni, Curtea de Apel Iași a respins apelurile formulate de cele două părți adică de Ermes Holding și de CFR. În concluzie, din toată această dispută juridică pe care singură a provocat-o și care a durat peste cinci ani, Ermes Holding proprietarul Era Shopping Park, s-a ales doar cu anularea contractului de închiriere în baza căruia în anul 2007 a construit pasarela și căile de acces către complexul comercial.
Contract anulat deoarece s-a încălcat Legea
Prin urmare, după pronunțarea ultimei sentințe de către Curtea de Apel Iași, Ermes Holding nu are nici un temei legal de folosință a terenului. Judecători nu au obligat Primăria și CFR să organizeze licitația de concesionare a terenului. De altfel, instanțele menționate mai sus au arătat că au anulat contractul de închiriere din anul 2007 tocmai pentru faptul că nu s-a organizat o licitație pentru închiriere așa cum prevede Legea.
“Având în vedere clarificarea dreptului de proprietate, ca fiind al statului român se impunea necesitatea efectuării concesionării sau închirierii prin licitație publică. Este dincolo de orice îndoială că această procedură a licitației publice nu a fost respectată deși era imperios necesară. Prin nesocotirea normelor legale invocate în precedent nu se poate decât să se aplice sancțiunea adecvată respectiv nulitatea absolută. Efectul nulității constă în desființarea actului juridic din momentul încheierii sale, ceea ce conduce la restabilirea ordinii de drept încălcate”, se arată în motivarea ultimei sentințe dată de Curtea de Apel Iași.
Nici această ultimă sentință nu este definitivă, deoarece atât Ermes Holding cât și CFR au formulat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție, primul termen de judecată fiind stabilit la data de 31.01.2017.
Reprezentanții Era: “CFR nu avea dreptul să ne închirieze terenul.”
Contactați de jurnaliștii săptămânalului 7 Est, reprezentanții Ermes Hoding au dorit să ofere unele lămuriri doar prin intermediul avocaților companiei. “Ermes Holding a solicitat anularea respectivului contract de închiriere, deoarece CFR nu avea drept de proprietate asupra terenului. CFR a fost în ilegalitate atunci când a încheiat contractul de închiriere. Vreau să precizez însă că noi suntem în legalitate în ce privește terenul care aparține primăriei”, a spus Daniela Doroftiesei, avocatul Ermes Holding.
Avocatul Era vrea cenzură și amenință cu procese
Având în vedere că aceasta a admis faptul că în anul 2007 s-a încheiat ilegal un contract pentru terenul de sub pasarelă, teren aflat de fapt în mare parte în proprietatea primăriei, Daniela Doroftiesei a fost întrebată cum de s-a construit un obiectiv atât de important pe o suprafață dobândită illegal. Acesta a fost momentul în care avocatul Ermes Hoding a trecut la amenințări. “Vă rog să aveți grijă ce scrieți! De ce vă interesează subiectul? Să știți că putem deschide un proces în justiție, dacă scrieți ce nu trebuie. Vă rog să ne trimiteți articolul să-l aprobăm înainte de a-l publica”, a adăugat Daniela Doroftiesei.
Acesta nu a explicat în mod clar sub ce formă deține acum terenul care aparține municipalității. “Am primit niște avize, urmând să beneficiem de un drept de superficie. Urmează să încheiem un contract cu primăria”, a adăugat avocatul Ermes Holding.
Primarul Chirica: “Trebuie să găsim o soluție legală”
Contactat de jurnaliștii săptămânalului 7 Est, primarul Mihai Chirica a spus că a fost informat în legătură cu litigiul dintre Ermes Holding și CFR, adugând că a aflat despre faptul că pasarela a fost construită și pe o suprafață de teren care aparține domeniului public al municipiului Iași. Primarul a spus însă că ar prefera ca societatea Ermes Holding să intre în legalitate. “ Fiind terenul municipiului Iași, trebuiau să construiască cu acordul nostru. Dar, eu zic că o să găsim o formulă prin care cei de la Era să intre în legalitate. Doar nu o să-i punem acum să-și mute pasarela. O să găsim o soluție legală să concesionăm terenul, la urma urmei pasarela este o investiție de utilitate publică, facilitând accesul către Complexul Era”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Probleme la piloni. Se circulă încă pe o singură bandă
Scandalul privind problemele de construcție înregistrate la Pasarela Era a izbucnit pe la mijlocul anului trecut, când s-au observant unele denivelări la nivelul carosabilului. În consecință, Poliția Rutieră a atras atenția proprietarului Complexului, firma Ermes Holding, că trebuie efectuate lucrări de reperații și a eliberat un aviz provizoriu de circulație. Avizul de circulație dat de Poliția Rutieră a expirat la data de 30 noiembrie 2015, iar după expirare s-a solicitat o prelungire în baza unui raport întocmit de unii experți care atestau faptul că siguranța celor care traversează podul nu este pusă în pericol. Cu toate acestea, Poliția Rutieră a prelungit avizul în anumite condiții. Poliția a impus ca distanța minimă dintre autovehicule în timpul traversării să fie de minim 20 de metri. De asemenea, Poliția Rutieră a solicitat ca autovehiculele care circulă pe acest pod să nu aibă mai mult de 7,5 tone. Înainte de impunerea restricțiilor de circulație, SC Ermes Holding SRL a fost amendată de Poliția Rutieră cu 4.200 lei, tocmai pentru că nu a luat măsurile de siguranță necesare, deși cunoștea starea de degradare a pasarelei.
Pasarela nu a fost consolidată
După finalizarea expertizei care a dus la prelungirea avizului de circulație, Ermes Holding a promis că va demara lucrări de reparații capitale la sfârșitul lunii martie anul acesta. În discuția purtată cu jurnaliștii săptămânalului 7 Est, primarul Mihai Chirica a adăugat că din cunoștințele sale, pasarela ar fi fost supusă unor lucrări de reparații și prin urmare nu are cum să mai reprezinte un pericol pentru cetățeni. Cu toate acestea, pe această pasarelă se circulă pe un singur sens, iar restricțiile de circulație nu au fost ridicate. De altfel, avocatul Ermes Holding a admis faptul că lucrările de consolidare nu au fost încă efectuate.
“Suntem în faza în care trebuie să obținem avizul pentru demararea lucrărilor de consolidare. Estimăm că în primăvara lui 2017 vom putea demara respectivele lucrări de consolidare”, a adăugat avocatul Ermes Holding.
Constantin MAZILU