„Fiul său îl ajuta puţin la programarea agendei şi la rezolvarea unor probleme administrative. Nu mai e cazul“, a declarat pentru CNN vicepreşedintele ales Mike Pence, referindu-se la excluderea lui Michael Flynn Jr din echipa de tranziţie a lui Donald Trump.
Potrivit The New York Times, Michael Flynn Jr, 33 de ani, a fost îndepărtat pentru că a răspândit teorii ale conspiraţiei pe reţelele de socializare, în special în cazul „Pizzagate“.
„Pizzagate“, o ştire falsă ce a generat un atac armat
Informaţiile false răspândite în timpul campaniei electorale din Statele Unite continuă să aibă efecte, unele dintre acestea fiind deosebit de grave.
Duminică, autorităţile americane au arestat un tânăr în vârstă de 28 de ani care a deschis focul într-o pizzerie din Washington, după ce citise pe internet informaţii potrivit cărora restaurantul în cauză găzduia, de fapt, o reţea de pedofilie, în care era implicată rivala lui Donald Trump, democrata Hillary Clinton, şi şeful echipei de campanie a acesteia, John Podesta.
Bărbatul, originar din Carolina de Nord, le-a spus poliţiştilor că a mers la pizzerie pentru a face o anchetă pe cont propriu în cazul ce primise online denumirea „Pizzagate“.
Imediat după ce a intrat în restaurant, acesta a îndreptat puşca spre un angajat, care a reuşit însă să fugă. Ulterior, bărbatul a tras trei focuri de armă. Potrivit autorităţilor, nicio persoană nu a fost rănită.
Edgar Maddison Welch, „salvatorul“ de sclave sexuale minore inventate FOTO Twitter @HeavySan
În acest caz, Michael Flynn Jr este unul dintre cei care au întreţinut zvonurile.
„Până când nu se demonstrează că #Pizzagate este un fals, va rămâne o poveste. Stânga pare să uite (…) de numeroasele «coincidenţe» legate de ea“, a scris Michael Flynn Jr pe Twitter pe marginea „Pizzagate“.
Michael Flynn Sr, 57 de ani, încă nu a comentat gestul fiului său.
Presa tradiţională, vulnerabilă în faţa surselor alternative de informare
Potrivit presei occidentale, „Pizzagate“ reprezintă o victorie a surselor alternative de informare asupra presei tradiţionale, care nu reuşeşte să fie la fel de atractivă pe reţelele de socializare.
Lansată pentru prima dată pe forumul 4chan, această teorie a fost difuzată masiv pe Reddit, fiind foarte populară cu câteva zile înainte de alegerile din 8 noiembrie.
După alegeri, presa a adus în dezbatere impactul pe care l-au avut ştirile false în cazul alegerii lui Donald Trump în funcţia de preşedinte al Statelor Unite.
Întrebându-se dacă nu cumva ştirile false au mai mult succes decât cele verificate, Buzzfeed a ajuns la o concluzie tristă. Site-urile care au publicat primele 20 cele mai apreciate, comentate şi distribuite ştiri demonstrate ca fiind false au avut cu 1,4 milioane de accesări mai multe decât site-urile primelor 19 mari instituţii de presă din Statele Unite.
Uzinele de ştiri false
Potrivit unei anchete a The New York Times, site-urile de ştiri false sunt încurajate în general de persoane în căutare de venituri din publicitate pe bază de accesări. În cazul ştirilor false răspândite în timpul campaniei prezidenţiale din Statetele Unite, firul identificării propagandiştilor a ajuns până în Georgia, Macedonia şi chiar România. În Macedonia, tinerii din orăşelul Veles s-au îmbogăţit din minciunile pro-Trump. Un tânăr din Oradea, identificat ca fiind Ovidiu Drobotă, a intrat la rândul său în atenţia presei de peste Atlantic după ce s-a descoperit că a stat la originea a patru dintre cele mai distribuite zece ştiri false în reţelele de socializare din Statele Unite, în ultimele trei luni ale campaniei electorale.
Contactat de inc.com, Ovidiu Drobotă recunoscut că publică pe Ending the Fed ştiri de propagandă, dar consideră că acest lucru nu este deloc diferit faţă de ceea ce fac zi de zi marile surse de informare. De asemenea, el şi-a exprimat regretul că a creat poveşti şi subiecte care s-au dovedit a fi false şi fictive, dar a ţinut să precizeze că scoate de pe site orice fel de ştire demontată definitiv.
În căutarea supravieţuirii adevărului
Într-o încercare de a găsi o reacţie de contracarare a falsului, dar şi un răspuns la neîncrederea tot mai mare a populaţiei faţă de presa tradiţională, The New York Times a apelat la părerile actorului, prezentatorului şi producătorului de televiziune Jon Stewart, cunoscut ca fiind un critic acerb al surselor „sigure“ de informare.
El a îndemnat presa tradiţională să pună accent pe ştirile din propriile surse.
„Presa a devenit un sistem de reciclare şi spălare de informaţie“, iar acest lucru nu face decât ca linia de delimitare între presa tradiţională şi sursele alternative de informare să fie „fină şi poroasă“, a subliniat jurnalistul american.