Anii postelectorali au avut întotdeauna bugete adoptate mai târziu, însă legea bugetului de stat pe anul 2017 riscă să fie amânată până în aprilie. Dacă PSD nu va ceda la solicitările președintelui, iar Iohannis va fi dispus să uzeze de toate mijloacele legale, situația se anunță una mai tensionată decât este deja.
Vezi și: Sorin Grindeanu pune piciorul în prag: mesaj TRANŞANT pentru Iohannis
Proiectul legii bugetului mai are nevoie de azivul CSAT pentru a putea fi adoptat în Guvern și trimis la Parlament. Președintele a convocat CSAT pentru marți, 31 ianuarie. Potrivit Articolului 4 al Legii 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, CSAT „avizează proiectele de acte normative iniţiate sau emise de Guvern privind: 1. securitatea naţională; (…) 5. propunerile de buget ale instituţiilor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.”
Membrii Guvernului au majoritatea în CSAT, însă, potrivit regulamentului de funcționare, deciziile Consiliului se iau prin consens. Avizul CSAT pe proiectul de buget este unul consultativ, însă fiind prevăzut de lege acesta trebuie să existe. În cazul în care nimic Guvernul nu modifică proiectul de buget așa cum solicită președinte, nici Iohannis nu se lasă convins de argumentele Guvernului, avizul (pozitiv sau negativ) ar putea să nu fie emis. Chiar și fără aviz, majoritatea parlamentară ar putea considera că procedura a fost îndeplinită și ar merge mai departe cu adoptarea legii bugetului.
Vezi și: SURSE – PNL joacă în subteran pe mâna lui Tăriceanu
Marți, după ședința CSAT, Guvernul ar urma să adopte proiectul de buget și să-l trimită în Parlament. Majoritatea PSD-ALDE ar urma să forțeze o desfășurare rapidă a evenimentelor, cu un vot final în plenul reunit al celor două camere ale Parlamentului cel mai devreme vineri, e martie, cel târziu marți, 7 martie.
După adoptarea în Parlament, legea bugetului de stat va trebui promulgată de președintele Iohannis, în cel mult 20 de zile de la primire, potrivit articolului 77 (1) din Constituție. Dacă șeful statului va întinde la maximum termenele constituționale, în ultima săptămână a lunii februarie am putea avea, în loc de promulgare, o cerere de reexaminare trimisă Parlamentului. Chiar și în situație de urgență, Parlamentul ar avea nevoie de câteva zile pentru a dezbate și vota cererea de reexaminare.
Dacă nici de această dată majoritatea PSD-ALDE nu va ceda, legea bugetului pe 2017 se va întoarce la Cotroceni, iar Klaus Iohannis va avea 10 zile la dispoziție pentru a lua o decizie. În continuarea conflictului, oe la mijlocul lunii martie, președintele ar putea trimite legea la CCR pentru verificarea de constituționalitate. Un argument ar putea fi chiar lipsa unui aviz CSAT. Curtea va stabili un termen în regim de urgență, însă întreaga procedură ar putea dura o săptămână. O eventuală decizie de neconstituționalitate ar fi un mic dezastru pentru majoritatea parlamentară. Însă chiar și cu o decizie contrară ar mai dura încă 10 zile până la promulgare.
Vezi și: DOSAR penal pentru finanțarea USR. Zeci de oameni fără adăpost ar fi sponsorizat partidul/ surse
Astfel, legea bugetului de stat pe anul 2017 ar putea să intre în vigoare abia în luna aprilie. Abia ulterior s-ar întocmi bugetele consiliilor județele și cele ale administrațiilor locale. Între timp, potrivit legii 500/2002, „Guvernul îndeplineşte sarcinile prevăzute în bugetul anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputând depăşi de regulă 1/12 din prevederile bugetelor anului precedent, cu excepţia cazurilor deosebite, temeinic justificate de către ordonatorii principali de credite, sau, după caz, 1/12 din sumele propuse în proiectul de buget, în situaţia în care acestea sunt mai mici decât cele din anul precedent.”