După alegerea sa în funcţia de preşedinte al Statelor Unite, la 8 noiembrie 2016, Donald Trump a atacat pe Twitter constructorii de automobile General Motors (GM), Ford şi Toyota, mai exact primii trei jucători de pe piaţa auto din ţara sa.
Odată cu deschiderea salonului auto de la Detroit, constructorii de automobile cu activităţi şi interese în Statele Unite se aşteaptă la o nouă tiradă din partea excentricului miliardar din New York, care a câştigat alegerile prezidenţiale cu sloganul „America înainte de toate şi locurile de muncă“. El a exploatat această temă pentru a obţine voturile americanilor afectaţi de mirajul sudic al constructorilor de automobile, care au preferat să-şi transfere o mare parte din producţie din Statele Unite în Mexic atraşi fiind de subvenţii şi forţa de muncă mai ieftină.
Un muncitor mexican din industria auto este plătit cu 5-8 dolari pe oră, cu mult mai puţin în comparaţie cu colegul său american, care nu vine la muncă fără cel puţin 20 de dolari pe oră, precizează pentru AFP Scott Houldiesen, care reprezintă uzina Ford din Chicago în puternicul sindicat United Auto Workers.
Întrebarea care stă pe buzele tuturor patronilor şi şefilor din domeniul auto este legată de următoarea ţintă a lui Donald Trump. Ori poate preşedintele ales american, care va învestit la 20 ianuarie, se va limita la GM, Toyota şi Ford? Pe fondul presiunilor, aceasta din urmă a fost nevoită să renunţe la construcţia unei uzine în Mexic.
„Vom urmări activ reţelele de socializare“, a recunoscut pentru AFP Jeannine Ginnivan, o purtătoare de cuvânt a gigantului german Volkswagen, care dispune de o uzină de asamblare în Mexic.
În aceeaşi situaţie se află şi Audi, un alt gigant german producător de automobile, care a lansat la sfârşitul lui septembrie anul trecut producerea noului model Q5 în statul mexican Puebla. Uzina din Puebla, prima din America de Nord a mărcii cu patru inele, are o capacitate de producţie de 150.000 de maşini pe an şi 4.200 de angajaţi.
Unii constructori de automobile, precum Fiat Chrysler (FCA US), preferă să ia măsuri preventive. Duminică, FCA US a anunţat că va crea 2.000 de locuri de muncă în Statele Unite şi va repatria din Mexic în Statele Unite producţia unei camionete 4×4.
Punând accent pe „Fabricat în America“, Trump a criticat dur acordurile comerciale negociate şi încheiate de predecesorii săi, acuzându-i că sunt vinovaţi de milioanele de locuri de muncă pierdute de instrustria americană. El a promis să renunţe la Acordul de liber schimb nord-american (ALENA) dintre Statele Unite, Canada şi Mexic.
Acest tratat prevede că un vehicul poate fi vândut pe teritoriul Statelor Unite fără taxe de import dacă cel puţin 65% din piesele sale sunt produse în spaţiul nord-american.
Prin urmare, mulţi jucători din domeniul auto au ales să profite de această portiţă de îmbogăţire şi să-şi mute o parte din producţie în Mexic. Astfel, investiţiile străine directe s-au ridicat la peste 30 de miliarde de dolari în perioada 1999-2013 în Mexic, potrivit grupului de lobby ProMexico.
În paralel, Statele Unite au reprezentat, pentru primul trimestru al anului 2015, cea mai importantă destinaţie de export pentru vehiculele produse în Mexic (70%), conform AMIA.
Accent pe noile tehnologii
Dincolo de meciul lui Trump cu producătorii de automobile, această a 29-a ediţie a celebrului salon auto din capitala industriei americane de automobile oferă întâietate noilor tehnologii, primordiale pentru dezvoltarea vehiculului de mâine, notează AFP, potrivit Agerpres.
Google, care lucrează din 2009 la proiectul maşinii autonome, prin intermediul filialei sale Waymo, a dat duminică „lovitura de start“ a acestui mare spectacol ale cărui porţi se vor deschide pentru publicul larg la 14 ianuarie, după cele cinci zile dedicate presei şi profesioniştilor domeniului.
Liderii din domeniul auto vor încerca să puncteze că maşinile autonome, care sunt pline de tehnologii moderne şi necesită prin urmare mână de lucru de înaltă calificare, reprezintă o sursă de noi locuri de muncă pentru Statele Unite.
Peste 300 de expozanţi sunt aşteptaţi la salon, printre care un număr mare de start-up-uri în domeniul auto care vin să îşi promoveze descoperirile în ce priveşte tehnologiile conectate şi autonome care ar putea facilita un condus mai sigur.
În schimb sunt prevăzute mai puţine noutăţi în ce priveşte autoturismele clasice. Fiat Chrysler va absenta, în timp ce Volkswagen, în încercarea de a întoarce foaia scandalului privind motorul diesel, va prezenta un concept-car al gamei sale electrice şi autonome.
Chevrolet va dezvălui un SUV mare (Chevrolet Traverse), în timp ce BMW, lăsată în urmă de modelele foarte tehnologizate ale Lexus şi Mercedes-Benz în Statele Unite, va prezenta SUV-ul compact BMW X2 şi noua serie 5.
Marii constructori vor discuta pe larg despre autovehiculul autonom, precum General Motors şi Toyota, care au rezervat spaţii dedicate acestei teme.
„În ultimul an cursa s-a accelerat între producătorii de automobile şi giganţii din Silicon Valley pentru a fi primii în această piaţă“, subliniază Karl Brauer, analist la Kelley Blue Book.
„Tehnologia autonomă se află la stadiul hands off (fără mâini pe volan) şi se apropie de etapa eyes off (cu ochii închişi, fără niciun fel de intervenţie umană)“, afirmă şi Brian Fitzgerald, analist la Jefferies.
Situaţiile studiate de către dezvoltatori sunt din ce în ce mai complexe şi încearcă să răspundă unor chestiuni etice foarte dificile, conform celor doi experţi. Spre exemplu, ce va face maşina dacă va trebui să aleagă între viaţa unui pasager şi cea a unui pieton care traversează strada pe neaşteptate? Una dintre cele mai aşteptate prelegeri pe marginea acestei teme va fi cea a şefului grupului Renault-Nissan, Carlos Ghosn.
Salonul auto de la Detroit (NAIAS) are porţile deschise până la 22 ianuarie. La ediţia din 2016 a salonului, au fost prezentate 61 de modele, iar unele dintre acestea erau lansări pe plan mondial.