Irina Anea (Complex Hotelier Ciric) ”Principala problemă cu care se confruntă industria hotelieră este fluctuația personalului dar și lipsa de calificare a forței de muncă”
Dragoș Cioncu & Adrian Danu (Hotel Traian)”Turiștii își vor petrece vacanța la Iași când lumea va ști că ospitalitatea bucovineană pălește pe lângă ospitalitatea ieșeană”
GALERIE FOTO
Fără îndoială, în ultimii ani, Iașul a crescut, devenind o atracție, odată cu investițiile realizate în sectorul IT sau în dezvoltarea Aeroportului Internațional. Acest fapt ar trebui să fie resimțit într-un mod pozitiv de către industria turistică. Oamenii de afaceri care au investit în domeniul hotelier susțin însă că în acest domeniu sunt încă destule neajunsuri.
Care sunt problemele cu care se confruntă aceștia, care este profilul turistului ce poposește la Iași, dar și ce-i lipsește orașului pentru a deveni un oraș unde se poate petrece o vacanță ne spune Irina Anea, de la Complexul Hotelier Ciric, și de la asociații care dețin Hotelul Traian, Dragoș Cioncu și Adrian Danu.
- Cum ați intrat în business-ul hotelier? Care este povestea din spatele afacerii?
Irina Anea: Fiecare poveste are în spatele ei o experiență, un vis, o dorință. Industria ospitalității este un segment de care beneficiază orice persoană. Cu acel curaj care caracterizează orice antreprenor, am făcut ca visul să devină realitate luînd în locație de gestiune Restaurantul Ciuperca Ciric și cu curaj apoi, în perioada privatizărilor, ne-am decis să-l cumpărăm încurajati de ambientul plăcut și desăvârșit de natură dar și din dorința de a reda ieșenilor o locație cu arhitectură deosebită, un loc ideal în care să se poată relaxa sau să organizeze evenimente de neuitat. S-a scurs peste un deceniu și jumătate de atunci, timp în care am acumulat o experiență bogată, un motiv în plus pentru clienți de a ne acorda încrederea și astfel să beneficieze de servicii de cea mai bună calitate, prin rafinament și eleganță, numai la Complex Hotelier Ciric. Cheia succesului nostru în timp a fost faptul că ne străduim în fiecare zi, prin surprinderea satisfacției oaspeților noștri, să câștigăm încrederea acestora printr-un raport corect calitate-preț, pentru serviciile de cazare și restaurant, și să aspirăm să ajungem pe locul I în topul dorințelor celor ce ne cunosc.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: Este o poveste lungă care ar avea nevoie de un articol de sine stătător pentru a fi cuprinsă toată. Este o poveste care are la bază tradiția de familie, o relație de prietenie de zeci de ani și multă pasiune pentru domeniul hotelier.
- Care sunt problemele cu care se confruntă breasla hotelierilor din Iași?
Irina Anea: Principala problemă cu care se confruntă industria hotelieră din Iași, și chiar la nivel național, este fluctuația personalului dar și lipsa de calificare a forței de muncă pe domeniile specifice alimentației publice, rezultând astfel, de cele mai multe ori, servicii cu o calitate precară.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: În primul rând cred că putem vorbi, noi cei din industria hotelieră, de o lipsă a infrastructurii corespunzătoare în zonă. Ne lipsesc în primul rând drumurile care să lege Moldova de alte regiuni ale țării. Trebuie să recunoașteam că ne-ar ajuta enorm, atât pe noi cât și pe toți antreprenorii din toate domeniile din zonă, mult discutata autostradă Iași-Târgu Mureș. Avem o zonă frumoasă. Iașul este un oraș superb. Orașul în sine cât și imprejurimile sunt pline de locuri care trebuie și merită vizitate, atât de romani cât și de străini, însă accesul greu face foarte dificilă promovarea acestor zone de interes. O a doua chestiune care trebuie discutată, și care credem că afectează nu doar pe noi, este lipsa forței de muncă calificată. Credem că de cele mai multe ori factorul uman este determinant în dezvoltarea unei afaceri. Lipsa școlilor de profil cântărește mult în această problemă. Credem că astfel de școli ar putea da o mai mare însemnătate meseriilor de recepționer, ospătar sau bucătar și poate tinerii ar începe să vadă aceste meserii ca pe unele viabile din care să-și construiască o carieră pe termen lung. Scopul ar fi ca aceste meserii să nu mai fie considerate „de sezon”. Trebuie să menționăm și lucrurile bune. Dezvoltarea aeroportului din ultima vreme cântărește și ajută foarte mult. De asemenea, putem spune că administrația locală ne ajuta printr-o atitudine, spunem noi, deschisă și corectă. Sperăm pe viitor să avem proiecte comune de colaborare pentru promovarea turimsului ieșean atât de leisure cât și de bussiness.
- Cum ar trebui utilizați banii pe care îi plătesc hotelierii ca taxăpentru promovarea turismului?
Irina Anea: Fondurile care rezulta din taxele hoteliere cred că ar fi bine să fie utilizate pentru promovarea brand-ului orașului, astfel încât să atragă cât mai mulți vizitatori pentru a promova turismul.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: Salutăm demersul Primăriei prin care mediul public va colabora cu cel privat în administrarea acestei taxe. Din câte am înțeles, decidenții acestui program vor fi atât din partea hotelierilor cât și din partea administrației locale, iar asta ni se pare o idee foarte bună. În momentul de față proiectul este în desfășurare și credem că principalele puncte forte vor fi campaniile de promavare a orașului, a locurilor ce pot fi vizitate aici, în Iași, cât și în împrejurimile sale imediate. Cu siguranță dorim să promovăm locurile, oamenii minunați din zonă, producătorii din zonă; nu dorim a promova în mod individual unul sau mai multe unități de turism ci să ne promovăm ca o comunitate, ca un tot.
De asemenea proiectul are în vedere și posibilitatea înfințării unei școli de meserii în care tinerii să învețe secretele domeniului hotelier și poate pe viitor să-și creeze cariere frumoase în acest domeniu.
- Care este profilul clientului care se cazează în hotelurile din Iași? Câți vin pentru turism și câți pentru afaceri?
Irina Anea: În Iași putem defini un turism de afaceri și bineînțeles turismul religios. Marea majoritate a oaspeților care solicită serviciile locației noastre sunt persoane care lucrează în firme mulținationale și scopul lor este sejurul de afaceri, iar în preajma sărbătorilor Iașului, determinată de ziua Sfintei Parascheva, oaspeții noștri sunt pelerinii.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: În acest moment o majoritate covârșitoare a gradului de ocupare din întreg orașul a unităților hoteliere este acoperită de către „turismul de business”, adică oameni care vin la Iași strict cu lucruri de rezolvat, de cele mai multe ori cu agenda pregătită și plină de întâlniri, rămânându-le, de cele mai multe ori, puțin timp pentru vizite. Turismul de leisure, deși mai mic ca și procentaj, este în creștere și asta ne bucură. Ponderea de clienți în momentul de față este undeva la 70 % din mediul de afaceri și 30 % leisure .
- Ce îi lipsește Iașului ca să devină o atracție turistică? Când vom putea spune că avem turiști care și-au petrecut vacanța sau minivacanța la Iași?
Irina Anea: În acest moment Iașiul nu poate fi definit ca o destinație turistică. Desi Iașiul este o metropolă și are atestare istorică de peste 600 de ani, este doar o destinație de afaceri și centru universitar. Lipsa unui brand la nivelul orașului, creat printr-o promovare unitară la nivelul autorităților locale, este unul dintre motivele esențiale pentru care nu putem vorbi de oaspeți care să petreacă sejururi de vacanta în Iași, cu toate că Iașiul are multe obiective turistice, dar cărora le lipsesc ghizii și programele de vizitat. Pentru mine Iașiul este orașul de VIS „Viticultură, Istorie, Știință” .
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: Considerăm că Iașul este deja o atracție turistică. Este plin de monumente, este plin de istorie, de oameni minunați de povești frumoase din prezent sau trecut. Credem cu tărie că Iașul nu are nevoie de altceva ca să devină o atracție turistică decât infrastructura necesară pentru ca acești turiști despre care vorbim să ajungă aici. Odată ajunși vor fi încântați de tot ce înseamnă istorie, ospitalitate și tradiții din zona Iașiului.
Când vom avea turiști care și-au petrecut vacanță sau minivacanță la Iași? Când vom reuși să transmitem mesajul nostru suficient de departe pentru a fi auziți, când vom avea insfrastructura necesară, când lumea va ști că ospitalitatea bucovineană pălește pe lângă ospitalitatea ieșeană.
- Cum a evoluat civilizarea clienților? Mai aveți clienți care pleacă cu săpunul sau cu prosopul din hotel? Care e cea mai jenantă/hilară situație care o puteți povesti?
Irina Anea: Nu putem defini o etică a oaspeților care accesează serviciile hoteliere pentru că solicitarile sunt diverse și așteptările acestora sunt variate. Desigur, mai există oaspeți care reclamă faptul că nu au avut săpun în baie deși l-au folosit sau oaspeți care sunt deranjați de muzica de la petrecerile din restaurant sau de la cluburile de noapte din preajma locației. A rămas de poveste o situație în care o doamnă, foarte elegantă, a plecat cu produsele de minibar în valiză spunând că nu a consumat nimic, sau, o situație când un oaspete străin a plecat cu șalul care exista în dotarea camerei pentru plimbări pe malul lacului în serile răcoroase.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: Sigur, în general putem discuta de o evoluție și de o „civilizare” ca o generalitate a societății și nu numai a noastră. Este normal ca, o dată cu trecerea timpului, lumea să devină, în general, mai bună din toate punctele de vedere. În ceea ce privește situația noastră, Grand Hotel Traian și Hotel Astoria, hoteluri de renume, situate în centrul Iașului, în Piața Unirii, au fost tot timpul vizitate de oameni dintre cei mai frumoși și cei mai deosebiți. Toți clienții noștri sunt apreciați și tratați într-un mod special. Printre clienții noștri se numără mari personalități, artiști precum Greta Garbo, numeroși șefi de stat sau diplomați.
Cât despre plecatul cu săpunul sau șamponul, nu putem spune decât că luăm ca un compliment când se întâmplă. Consideram că produsele puse la dispoziție clienților noștri sunt suficient de calitative pentru aceștia încât să le folosească și acasă. Despre situații hilare nu prea avem ce să vă povestim. Sigur mai exista momente când din neatenție mai ramane câte un client încuiat pe afara doar în lenjerie intimă; în astfel de situații se amuză și ei, însă cam atât.
- Care este cel mai tare hotel în care v-ați cazat vreodată și ce v-aimpresionat la el?
Irina Anea: În România, hotelul pe care l-am găsit ca fiind cel mai atractiv atât privind dotările cât și serviciile, este Hotelul J.W. Marriot din București. În Austria îmi face plăcere să-mi petrec vacanța în locațiile din preajma Vienei, unde clădirile sunt înconjurate de peisaje atractive, unde este pus în valoare cadrul natural și serviciile sunt orientate exclusiv pentru satisfacerea oaspeților.
Dragoș Cioncu & Adrian Danu: Considerăm că face parte din meseria, din jobul nostrum, această parte cu vizitatul altor hoteluri de renume pentru a studia piața, pentru a vedea ce altceva a mai apărut nou. Facem asta ori de câte ori putem pentru a putea oferi clienților noștri, la rândul nostrum, cele mai bune servicii.
Am avut privilegiul de a vizita hoteluri deosebite precum Grand Hotel du Wien sau Grand Resort Kurumba din Bali. Am fost foarte impresionați de serviciile oferite acolo. Acesta este unul dintre motivele pentru care ne dorim cu ardoare o școală de meserii pentru domeniul hotelier. Poate, cât de curând, vom reuși să oferim și noi clienților noștri aceleași servicii de înaltă calitate precum am primit noi la aceste hoteluri. Să merg mai departe, să vă dau un exemplu: la Chișinău s-a înființat acum câțiva ani o astfel de școală. Considerând că este o zonă care acum are specialiști, marile lanțuri hoteliere au început investițiile acolo. Un lucru extraordinar au făcut-o cei de la Radisson BLU, care, vă rog să mă credeți, au reușit să facă din hotelul deschis la Chișinău cel mai bun la servicii din toată zona estică. Și asta datorită nu numai managementului și ci personalului care provine în mare parte din rândurile acelei școli…..
Rareș NEAMȚU