Cristian Stanciu: ” PSD Iași e marcat de democrație internă și de asta suntem în stare să conducem mai bine decât alții”
Marius Dangă: ” Fără a afecta interesul pentru Aeroport, Consiliul Județean trebuie să deschidă noi preocupări majore ”
Sunt poarte cei mai activi aleși ai județului și, de aceea, sunt percepuți și recunoscuți drept lideri ai principalelor forțe politice din Consiliul Județean. Puterea și opoziția din Casa Pătrată, față în față. Cristian Stanciu de la PSD și Marius Dangă de la PNL vorbesc la ”Interviurile 7Est în oglindă” despre starea în care se află administrația județeană, despre ”luptele intestine” din partidele din care fac parte, despre prioritățile comunității, dar fac și aprecieri personale legate de corupția din administrația publică sau de persoanele care au condus în ultimii ani Consiliul Județean.
-
Filialele partidelor din care faceți parte trec printr-o criză profundă de ceva timp: lipsă acută de lideri, lipsa unor conducatori aleși și recunoscuți de către filială, frământări interne, lipsă de direcție. Cum poate fi condus județul Iași dacă principalele partide din Consiliul Județean nu se pot încă conduce pe sine?
Cristian Stanciu: Ceea ce spuneți dumneavoastră despre criză în partide se referă probabil la PNL sau la USR, pentru că aceste partide au pierdut alegerile cu brio și în vara trecută și la parlamentarele din decembrie. Eu judec după rezultate, după performanțe, nu neapărat după dinamica internă a unui partid care își are, desigur, rolul ei important inclusiv în valorificarea resurselor umane competente și capabile să asigure coeziunea internă și interacțiunea cu electoratul. PSD Iași are o situație particulară, generată de demisia președintelui său ales anul trecut. A trebuit asigurat interimatul la conducerea organizației județene, dar asta nu a împiedicat organizația să obțină cel mai bun rezultat la alegerile parlamentare din 11 decembrie. Deci concluzia este că PSD știe să se conducă pe sine, chiar și în situație de provizorat, dovadă stând rezultatele obținute la alegeri. Dacă am fi fost în degringoladă, am fi pierdut cu siguranță alegerile. Întâmplările care au avut sau au loc în filială, mai mult sau mai puțin interesante pentru presă și pentru public, țin de dinamica internă de care vorbeam și sunt un indicator al democrației interne de partid. În ceea ce privește Consiliul Județean, majoritatea formată de PSD și partenerii săi politici, asigură funcționarea județului și îndeplinirea programului cu care am venit în față ieșenilor în iunie 2016. Să nu uităm că președintele CJ este ales indirect din rândul consilierilor, deci nu mai avem de-a face cu o autocrație așa cum s-a întâmplat în mandatele anterioare. Președintele CJ și consilierii care îl sprijină sunt o echipă, executivul îndeplinește ceea ce hotărăște legislativul, deci lucrurile, din punctual meu de vedere, sunt într-o fază matură și coerentă. Județul este condus bine de echipa PSD și aliații săi din Consiliu.
Marius Dangă: Sunt și eu de acord că Iașul și interesele sale sunt atât de bine apărate pe cât de bună și competitivă este clasa sa politică. Primul pas ar trebui să fie conștientizarea acestei probleme în interiorul clasei politice dar și în afara ei și exercitarea unei presiuni către reforme interne bazate pe competența oamenilor propuși să reprezinte interesele comunității. Altă cale sănătoasă și durabilă nu există.
Toată suflarea din Consiliul Județean, de la funcționari până la consilieri și conducere, vorbește doar de Aeroportul Iași de parcă această entitate ar fi viața, calea și adevărul. Consiliul Județean are o singura preocupare, prioritate? Ne punem toate ouăle într-un singur coș?
Cristian Stanciu: Aeroportul este unul din ouăle de aur ale orașului, ale județului și ale regiunii. Fiind un proiect prețios și pretențios, este greu de spart, în sensul de distrus. Noi, cei de la PSD, am cerut acum câțiva ani să fie denumit Aeroportul International Moldova, dar ne-am lovit de orgoliile mărunte ale celor din PNL. Categoric, dezvoltarea aerogării ieșene este rezultatul eforturilor PSD din ultimii 12 ani. Că alții au încercat să culeagă cireașa de pe tort și să-si asume paternitatea acestui proiect, asta a deranjat foarte multă lume. PSD a muncit, iar PNL a confiscat. Ceea ce nu este corect. De asta probabil vă deranjează și pe dumneavoastră că se bate prea tare moneda pe Aeroport. PNL îl folosește în continuare intens pentru capital politic și electoral. Cât au obținut la alegeri s-a văzut, oamenii i-au sancționat. Dincolo de aceste chestiuni politice, dezvoltarea Aeroportului rămâne o prioritate în programul PSD pentru mandatul 2016-2020. Chiar nu ne permitem să ne jucăm cu un obiectiv care deschide robinetul avantajelor economice nu numai pentru oraș, ci și pentru regiune.
Marius Dangă: Aeroportul Iași a fost, într-adevar, o poveste de succes a administrației publice județene. E normal ca raportarea să se facă în continuare la el. Dar, fără a afecta interesul pentru Aeroport, Consiliul Județean trebuie să deschidă noi preocupări majore care să-l ajute să-și îndeplinească atribuțiile legale în ceea ce privește dezvoltarea durabilă a județului. Vedem că deja, încă din mandatul anterior, există o preocupare majoră către Master-Planul Drumurilor Județene și Comunale. Spitalul de Copii Sf. Maria ar trebui să fie o altă prioritate majoră sau identificarea de noi parteneriate cu primăriile din Zona Metropolitană pentru dezvoltarea de Parcuri Industriale.
Începând de anul acesta se pune în funcțiune proiectul județean al ADIS privind colectarea deșeurilor. Tot de anul acesta a intrat în vigoare o taxă penalizatoare la fondul de mediu pentru neîndeplinirea țintelor de colectare selectivă a deșeurilor. Cât de pregătite sunt primăriile și oamenii de la țară să colecteze selectiv? Câte primării își vor permite să plătească această penalitate și unde se va ajunge în final?
Cristian Stanciu: Cei care asigură managementul acestui proiect au obligația să asigure pregătirea, informarea și instruirea beneficiarilor și actorilor implicați. De aceea și există ADIS, care are obiective și atribuții clare în ceea ce privește proiectul. Cu sabia lui Damocles, transformată în penalități, poți opera de jos în sus, așa cum se procedează în majoritatea țărilor europene dezvoltate. Adică fiecare UAT și Consiliu Local să instituie prin hotărâre locală penalizarea celor care nu respectă legea, începând cu fiecare cetățean care duce gunoiul și, în cazul orașelor, cu asociațiile de proprietari. Colectarea selectivă a deșeurilor nu mai este o opțiune, ci o obligație. Încalci legea, plătești. Poate nu suntem încă obișnuiți să facem această colectare selectivă în fiecare casă sau gospodărie, dar ideea că vei plăti amendă dacă nu respecți legea va trebuie să creeze această nouă deprindere care ține de spiritul civic al fiecăruia. Dacă trăim laolaltă, în comunitate, în societate, și vrem să ne fie bine, atunci respectăm regulile pe care tot noi le creăm. Orice abatere trebuie sancționată.
Marius Dangă: Nici ieșenii din Municipiu nu sunt pregătiți pentru colectare selectivă. Comunitățile locale și ADIS trebuie să înceapă o campanie de informare și o implicare mai puternică în comunități.
În campaniile electorale se promit multe în mediul rural. Primarii „ară” pentru voturi în speranța unui sac de bani pentru comunele lor. Cum poate ajuta concret un consilier județean un primar de comună. Alocările se fac pe criterii politice sau pe necesități și priorități?
Cristian Stanciu: Orice consilier județean poate avea inițiativa unui proiect concret pentru o comunitate sau mai multe din județ, pe care să-l fundamenteze și să-l introducă pe ordinea de zi a CJ dacă, bineînțeles, corespunde cerințelor de legalitate, raționalitate și oportunitate. Pe de altă parte, programul PSD Iași cu care a câștigat CJ și a impus președintele și vicepreședinții, răspunde în cea mai mare măsură nevoilor din teritoriu, fără a face separații pe criterii politice. Deci, un consilier care vrea să ajute primarii, județul, investițiile, dezvoltarea comunitară și să fie puse în aplicare măsurile anunțate de partidul său are la îndemână votul său în Consiliu. Pentru acest mod de acțiune și decizie a fost investit și a depus un jurământ.
Marius Dangă: CJ-ul alocă de la buget foarte puțini bani. Nu are nici resursele și nici pârghii legale foarte multe. Alocările cele mai mari se fac de la bugetul central, iar pe Programul Național de Dezvoltare Locală 1 noi credem că alocările au fost pe criterii politice. Ne-o demonstrează statistică și bunul simț.
Dacă dvs ați putea determina decizia în Consiliul Județean, care ar fi primele 5 măsuri care le-ați lua și de ce?
Cristian Stanciu: În PSD, decizia nu e determinată de un singur om, ci de o echipă. Oricât le-ar conveni unora să creadă că PSD Iași e marcat de frământări interne. PSD Iași e marcat de democrație internă și de asta suntem în stare să conducem mai bine decât alții destinele unei comunități complexe cum e cea a județului Iași. În ceea ce privește prioritățile pentru județ acestea sunt cuprinse în programul nostru prezentat în campania electorală din vara trecută și cuprind pe scurt: punerea în aplicare a master-planului privind drumurile județene, reabilitarea Spitalelor de copii și de neurochirurgie, să identificăm surse de finanțare pentru construirea de la zero a unui nou sediu pentru Maternitatea Elena Doamna, să construim zona cargo și un nou terminal la Aeroport, să atragem fonduri europene pentru extinderea și modernizarea rețelelor de apă și canalizare la nivelul întregului județ, să înființăm un cluster agricol care să-i reunească pe cei mai importanți producători agricoli ieșeni, procesatori, companii de retail, specialiști în științe agricole și medicină veterinară, să proiectăm și să dezvoltăm cât mai multe structuri de economie socială în județ, să creștem anual capacitatea de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale și sociale care vin din partea societății civile.
Marius Dangă:
- Crearea, în aparatul Consiliului Județean, a unei Direcții de Promovare Economică care să aibă misiunea de a realiza oferta economică a Iașului, a întregului județ, și de a o promova în țară și în lume.
- Inițierea procedurilor de constituire a unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Metropolitan. Consiliul Județean este cel care gestionează planul de transport județean și el este cel care ar trebui să aibă această inițiativă.
- Introducerea în Organigrama CJ a unei entități care să acorde consultanță și asistență primăriilor de comune în toate problemele care pot aparea în activitate, de la proiecte europene, la salubritate, registru agricol sau cadastru. La Iași informația este mult mai facil de gestionat.
- Asocierea de urgență cu încă 3-4 comune din jur pentru a identifica noi locații pentru Parcuri Industriale. La Miroslava primăria a reușit sa miște in aceasta direcție. Noi, la CJ, avem datoria să sprijinim comunele care au astfel de oportunități, dar nu au capacitatea logistica si informațională necesară.
- Implicarea activă în identificarea de soluții instituționale și financiare europene pentru finanțarea proiectului de autostradă. Pași au fost făcuți în acest sens în mandatul anterior prin inițierea unui GECT. Demersul ar trebui continuat.
Consiliul Județean a fost și el călcat de mascați și DNA. Maricel Popa, președintele CJ, le cere constructorilor să fure mai puțin… Care este nivelul de corupție din Casa Pătrată?
Cristian Stanciu: Nu știu cine ar deține un aparat de măsurare a corupției într-o instituție și cine s-ar hazarda să evalueze ceea ce întrebați dumneavoastră. În niciun caz eu nu pot da un asemenea verdict. Consiliul Județean Iași s-a confruntat într-adevăr pe vremea fostului președinte și lider al PNL Iași cu situația neplăcută de a intra în vizorul DNA. Au fost probabil niște presiuni, niște complicități, dar nu putem să-i băgăm pe toți funcționarii din CJ în aceeași oală. Eu sunt convins la CJ lucrează oameni corecți, cinstiți și nimeni nu-și riscă libertatea sau serviciul pentru a face lucruri în afara legii.
Marius Dangă: Nu-mi pot da seama. Eu sper ca el să fie la un nivel foarte mic sau chiar inexistent.
Din 1990 și până în prezent care a fost cel mai performant/bun președinte de Consiliu Județean? Care a fost cel mai slab? De ce?
Cristian Stanciu: Eu îmi doresc ca orice nou președinte al CJ să fie mai bun decât precedenții, să ducă la îndeplinire hotărârile Consiliului și programul majorității care a câștigat alegerile. Numai după consumarea unui mandat întreg poți face un bilanț corect. Ăsta ar fi criteriul meu, fără supărare. Fostul președinte Adomniței nu și-a încheiat mandatul din cauza problemelor penale. Ar rămâne să comparăm între domnii Flaișer și Simirad. Primul cu două mandate duse până la capăt, cu atrageri de fonduri europene de sute de milioane de euro, cu multe proiecte de dezvoltare la nivelul întregului județ. Al doilea, cu un singur mandat în care a avut multe rezerve să investească pentru dezvoltare, marcat de multe conflicte. Nu spun că domnul Simirad a fost cel mai slab, spun doar că preocupările sale ne-au ținut mult pe loc. Plus că a plecat în primul an din PSD care-l propulsase în funcția de președinte CJ, deci nu a mai beneficiat de sprijinul majoritatii din Consiliul Județean.
Marius Dangă: Din 1990 până astăzi cel mai reprezentativ proiect al CJ Iași este modernizarea Aeroportului Iași. Deci răspunsul meu este, evident, Cristian Adomniței. Despre cel mai slab nu mă pot pronunța că nu-i cunosc pe toți.
Rareș Neamțu