Dan Niță: ”Zona Metropolitană este nefuncțională, totul este politic sau pe interese meschine.”
Benoni Moruzi: ” Resursele guvernamentale sunt esențiale și de ele trebuie să beneficieze cetățenii, indiferent de preferințele politice ”
7Est îi pune față în față pe primarii comunelor Miroslava și Aroneanu, localități situate în coasta Iașului. Dan Niță și Benone Moruzi vorbesc despre Zona Metropolitană, despre cum resimt localitățile pe care le conduc dezvoltarea orașului, despre cât de mult contează factorul politic în alocarea de fonduri, dar și despre migrația locuitorilor și a investitorilor către comunele limitrofe.
- Zona Metropolitană Iași a luat ființă acum 13 ani. Ce beneficii a adus constituirea acestei asociații și ce obiective s-au îndeplinit?
Dan Niță: Până în prezent, această asociație nu a adus nimic în folosul comunității (Unitatea Administrativ Teritorială Miroslava). Singurul beneficiar a fost Municipiul Iasi.
Benoni Moruzi: Zona metropolitană Iași a oferit posibilitatea accesării de proiecte, prin care s-au realizat, în special în municipiu, o serie de lucrări de infrastructură. La reușite aș aminti și implementarea unor proiecte de formare profesională de care au putut beneficia toți locuitorii din municipiu sau din zonele limitrofe. Mai mult decât atât, prin atragerea investitorilor, s-au creat locuri de muncă de care au beneficiat inclusiv locuitorii comunelor din apropierea Iașiului.
- Care sunt avantajele unei comune situate în zona Metropolitană comparativ cu o comună situată la o distanță mai mare față de Iași? Dar dezavantajele?
Dan Niță: Din punctul nostru de vedere avantaje nu sunt, ba chiar avem un dezavantaj prin faptul că trebuie să plătim o cotizație fără a primi nimic în schimb.
Benoni Moruzi: Avantajele unei comune aflate în Zona Metropolitană constau exact în apropierea de municipiu. De aici rezultă o serie de oportunități, atât pentru locuitorii acestor comune, cum ar fi posibilitatea ca locul de muncă să nu fie la o distanță semnificativă și costisitoare, sau accesul la învățământul liceal și universitar, în condiții bune în ceea ce privește transportul sau cazarea, cât și pentru autorități, care pot identifica posibilități de proiecte comune în care să fie implicat și municipiul. În acest sens se poate urmări proiectul Spitalului Regional de Urgențe, la care se va avea în vedere crearea de condiții de care să beneficieze inclusiv comunele din ZMI.
Dezavantajele derivă practic tot din apropierea de municipiu, în sensul că așteptările cetățenilor sunt mult mai mari în condițiile în care alocările financiare nu țin cont de asemenea criterii.
- Cum ar trebui să funcționeze cu adevărat o Zonă Metropolitană?
Dan Niță: Zona Metropolitană ar trebui să funcționeze ca o entitate administrativă, cu reguli stabilite pentru toate activitățile specifice dintr-o Unitate Administrativ Teritorială, respectiv:
- transport public
- activități culturale
- activități administrative
- activități sportive
- dezvoltare economică
- cooperare în toate domeniile
Benoni Moruzi: O asemenea asociație trebuie să aibă în vedere ca resursele autorităților publice locale implicate să fie gestionate de așa natură încât să existe o corelare în implementarea proiectelor, în dezvoltarea accesibilității și echipării integrate a resurselor metropolitane. De asemenea, trebuie să se aibă în vedere o dezvoltare echilibrată pentru asigurarea unor condiții și servicii performante locuitorilor din această zonă.
- În ultimii ani foarte mulți ieșeni au ales să migreze cu domiciliul spre comunele limitrofe Iașului, însă infrastructura rutieră nu a fost adaptată noilor condiții de trafic. Care ar fi soluțiile pentru această problemă și de cine depinde rezolvarea ei?
Dan Niță: Zona Metropolitană este nefuncțională, tot ce se întâmplă este aleatoriu, nu avem o strategie de viitor sau, dacă există, nu este aplicabilă – totul este politic sau pe interese meschine.
Benoni Moruzi: În ceea ce privește comuna Aroneanu, această migrație se simte prin numărul autorizațiilor ce construire eliberate, ce crește simțitor de la an la an. În prezent, infrastructura rutieră face față numărului de locuitori, întrucât drumul județean dintre Iași și Aroneanu se prezintă în condiții acceptabile. Pe viitor, însă, cu siguranță va trebui găsită o alternativă, cea mai viabilă fiind în acest moment extinderea centurii ocolitoare a Iașiului și în această zonă de nord-est.
- Ce poate face un primar de comună aflat în opoziție politică față de puterea locală (Consiliul Județean) și față de puterea centrală (Guvern)? Cum se poate descurca el în lipsa unor finanțări de la CJ sau Guvern?
Dan Niță: Este o întrebare foarte dificilă la care este greu de răspuns mai ales în condițiile actuale. Întrebați la Consiliul Județean sau la Guvern pentru că ei sunt cei care gestionează fondurile bănești.
Benoni Moruzi: Chiar dacă se află în opoziție politică sau nu, un primar trebuie să identifice permanent probleme și să caute cele mai bune soluții pentru comunitatea din care provine. Este de dorit situația în care lupta politică nu se amestecă cu munca administrativă, fiind foarte greu pentru o comunitate să se dezvolte doar din surse proprii. Practic, resursele guvernamentale sunt esențiale și de ele trebuie să beneficieze cetățenii, indiferent de preferințele politice. O alternativă sunt fondurile europene, la care cu siguranță toți primarii apelează, însă acestea ar trebui să fie complementare fondurilor guvernamentale, adică să acopere acele probleme la care nu se găsește o altă soluție.
- Proiectul privind Managementul Integrat al Deșeurilor este aproape de final. Cât de pregatită este comuna dvs să facă față țintelor colectării selective și costurilor penalizatoare, în cazul neîndeplinirii lor?
Dan Niță: Comuna Miroslava nu-și asumă responsabilitatea costurilor, dar ceea ce s-a întâmplat la înființarea ADIS este o mare greșeală. Sunt multe necunoscute:
- cum se vor strânge taxele
- cum se face colectarea selectivă, care nu este pusă la punct nici în țările vestice
- cum vor fi selectați operatorii zonali ( care deja se știu )
- va funcționa ca o societate privată sau publică
- care vor fi obligațiile Unităților Administrativ Teritoriale
Benoni Moruzi: Având în vedere situația din 2008 în care existau acele „gropi de gunoi” la marginea satului, unde cetățenii își aruncau deșeurile rezultate din gospodărie și situația de astăzi, când acele gropi au fost desființate, iar majoritatea cetățenilor plătesc pentru ridicarea gunoiului de către firma de salubritate, consider că în cazul în care vom ajunge în fața situației în care va trebui să colectăm selectiv, locuitorii comunei Aroneanu se vor adapta, astfel încât să nu fie cazul unor costuri penalizatoare. Sperăm ca și infrastructura să permită ca acele deșeuri selectate, să poată fi reutilizate și să nu sfârșească fiind puse din nou la comun.
- Există posibilitatea ca, în următorii ani, comunele limitrofe Iașului să dispară ca și unități administrative distincte și să fie înglobate în municipiu? Cum ar influența o astfel de decizie viața locuitorilor din comuna dvs?
Dan Niță: Din punctul nostru de vedere, această decizie, ar fi cea mai mare greșeală. Și am să vă dau mai multe argumente în sprijinul acestei afirmații:
- toate fondurile vor fi direcționate spre Municipiul Iași
- zonele limitrofe nu vor fi funcționale și nu se vor dezvolta
- viața locuitorilor se va îngreuna
- este greu de prevăzut într-o societate unde nu sunt reguli bine stabilite, iar mentalitatea este greu de schimbat
- legislația actuală nu permite modificări ale UAT-urilor.
Benoni Moruzi: Consider că această posibilitate nu se va materializa în viitorul apropiat deoarece probleme actuale sunt sufiecient de multe și de complexe încât să necesite canalizarea energiilor în alte proiecte. Dacă acest lucru se va întâmpla, probabil va fi un proces natural, o asemenea anexare nefiind resimțită în mod deosebit de locuitorii acestor comune. Pe de altă parte, sigur că pot fi și dezavantaje în a deveni zona de periferie a unui municipiu față de a fi o comună cu administrație proprie. Însă, repet, consider că acesta este un aspect care ține de perspectiva îndepărtată.
Rareș Neamțu