În perioada în care Marius Bodea era director la Aeroportul Iași, acesta a plătit 200 milioane de lei vechi pentru două foi Subalternii lui Bodeau au încercat să ascundă urmele fraudei și au fabricat documente, dar au fost trădați de faptul că acestea apăreau ca fiind întocmite în zilele de concediu sau în zilele libere Așa-zișii furnizori ai firmelor căpușă au recunoscut că nu au avut relații comerciale cu acestea ori cu aeroportul Din banii de la aeroport s-au înfruptat firme ale unor liberali de top precum deputatul Costel Alexe sau Anghel Ficu 7Est vă prezintă cum au fost sifonați peste 100.000 de euro de la aeroport de către gașca liberală Acesta este doar începutul!
”Făt frumos pe un cal alb” a fost de fapt ”Zmeul cel rău” la Aeroportul Iași. În perioada în care Marius Bodea a condus aeroportul au fost alocate sume uriașe pentru promovare, dar banii au fost cheltuiți ilegal, de parcă cineva se grăbea să dea lovitura și să fugă. Miliarde de lei au ajuns fără nici o justificare în conturile unor firme apropiate unor membrii de vârf ai PNL Iași, precum Anghel Ficu sau Costel Alexe. În rândurile de mai jos prezentăm informații exacte care demonstrează că visteria Aeroportului Iași a fost căpușată de firme care nu au prestat nici un serviciu pentru promovarea imaginii instituției sau doar au simulat acest lucru.
Documente fabricate, după ce au fost plătiți banii
Între anii 2013 și 2015 Aeroportul Iași a achiziționat, în mod direct, fără licitație, de la firma Publicart, diverse materiale și servicii de promovare în valoare de peste 330.000 lei. Nu mai puțin de 154 de facturi emise în această perioadă de către Publicart, un fel de furnizor universal pentru Aeroportul Iași! Toate achizițiile au fost coordonate de către Raluca Filip, fiica vicepreședintelui CJ, Victor Chirilă, și de către Diana Herghelegiu, ambii oamenii de încredere ai fostului director, Marius Bodea. Potrivit documentelor obținute de reporter ”7 EST”, în urma unui control intern a fost descoperită plata ilegală a aproximativ 280.000 lei pentru bunuri și servicii care nu au fost livrate sau prestate, neexinstând dovada recepției acestora. În timpul controlului, Marius Bodea și oamenii săi au încercat să acopere urmele fabricând mai multe documente justificative, de la referate de necesitate până la procese verbale de recepție fictive.
2 foi = 200 milioane lei
La finalul anului 2013 Aeroportul plătește către firma Publicart peste 200 milioane lei pentru două hârtii. În noiembrie și decembrie 2013, Publicart emite către Aeroport două facturi: factura nr. 571 – ”material promoționale” și factura nr. 585 – ”material publicitare”. Nimeni din cadrul Aeroportului nu știe ce reprezintă aceste materiale și nici nu le-au văzut, nu există niciun document care să ateste recepționarea și utilizarea acestor materiale, și nici nu au putut fi găsite în gestiunea unității. Totuși, prin semnătura lui Marius Bodea cele două facturi au fost achitate. La fel s-a întâmplat și cu mai multe obiecte de inventar care au fost facturate cu sute de milioane, au fost plătite integral, dar lipsesc cu desăvârșire și nimeni nu știe unde au dispărut: 12 roll-up-uri, 1 pop-up magnetic, 14 panouri stiplex, cosuri de gunoi. La fel și mii de broșuri și de pliante care figurează că au fost tipărite, dar pe care nimeni nu le-a văzut și nimeni nu știe cum și când au fost utilizate.
Însă cea mai mare descoperire ține de rețeta prin care s-au sifonat banii. Publicart a facturat în mai multe rânduri către Aeroport broșuri și pliante. Neavând tipografie sau alte utilaje de imprimare, Publicart a apelat la serviciile altor companii de profil. Numai că Publicart factura către Aeroport canități mult mai mari decât cele pe care le achiziționa în realitate. De exemplu, în aprilie 2016, Publicart achiziționa 70 de broșuri de la Adi Center și factura mai departe către Aeroport 2.000 de bucăți, profitul fiind de 60 de milioane lei. Și tot așa, la fiecare livrare de material tipărite, Publicart achiziționa un număr mic de broșuri sau pliante ca să ramână ca martor la Aeroport și factura aceste produse în cantități de ordinul miilor de bucăți.
Oameni care muncesc și în concediu
În încercarea de a acoperi urmele jafului de la Aeroport, Bodea și oamenii săi au început să producă retroactiv mai multe documente justificative. Pe data de 31.07.2014 Raluca Filip semnează un proces verbal prin care confirmă recepționarea unor produse livrate de către Publicart la sediul aeroportului. Ghinion! Conform documentelor interne, în ziua respectivă Raluca Filip se afla în concediu de odihnă și nu se afla în sediul Aeroportului. O lună mai târziu, pe data de 30.08.2014 se întocmesc mai multe procese verbale de recepție a unor produse și servicii livrate și prestate de către Publicart. Pentru recepția bunurilor respective, din partea Aeroportului, semnează Raluca Filip. Numai că 30 august a fost o zi de sâmbătă, iar Raluca Filip nu a lucrat în acea zi conform foilor de pontaj. Ba mai mult, pe unul dintre procesele verbale s- a menționat că unul dintre serviciile recepționate în ziua respective este colarea unui microbuz și a două mașini, deși aceste servicii fuseseră facturate și plătite cu două luni în urmă, respectiv în luna iunie. Tot în 2014, pe 29 decembrie, Raluca Filip semnează de primire pentru mai multe bunuri livrate de Publicart pe final de an, deși, la finalul lui 2014, fiica vicelui de la CJ era în concediu. În 2015 și 2016 povestea se repetă, Raluca Filip și Diana Herghelegiu semnând pentru recepționarea mai multor bunuri livrate de Publicart desi se aflau în concediu de odihnă.
Publicart – firma bidon
În trei ani de zile Aeroportul Iași a pompat peste 75.000 de euro într-o firmă de care nu a auzit nimeni. Există pe piața Iașului cel puțin o duzină firme puternice în domeniul producției publicitare, cu un istoric și cu o carte de vizită recunoscută. În ciuda acestui fapt, directorul Marius Bodea a ales să direcționeze banii publici către o firmă fantomă. Documentele deținute de ”7EST” demonstrează că firma Publicart a funcționat ca o companie-bidon prin care s-au sifonat banii publici de la Aeroport. Luați la întrebări, patronii Publicart au recunoscut, negru pe alb, printr-un document transmis către Consiliul Județean, că firma lor a fost doar un intermediar prin care s-au cernut profiturile, serviciile fiind prestate în realitate de către alte companii.
Filiera Costel Alexe
În octombrie 2013, Aeroportul Iași, fără a derula o procedură de achiziție publică, încheie contractul nr. 72 cu firma Dedalis Advertising SRL-D (actuală Dedalis Craft SRL) pentru promovarea imaginii aerogării ieșeni prin afișarea mai multor reclame pe 33 de panouri stradale din mai multe orașe din zona Moldovei. Valoarea totală a contractului: 28.000 euro + TVA. Când vorbești de publicitate outdoor există câteva companii la nivel national care dețin locații premium în orice oraș din România. Când un client de publicitate încheie un contract cu o firmă no-name care nu are legătură cu acest domeniu încep întrebările. Firma Dedalis este o companie paravan a deputatului PNL Costel Alexe. Având în vedere această informație, răspunsul la întrebarea de mai sus capătă contur. Firma Dedalis este de fapt paravanul prin care șmecherii din PNL s-au înfruptat din banii de la Aeroport. Iar informațiile care dovedesc premeditarea sifonării banilor către partid încep să curgă. Firma Dedalis nu deține niciun panou outdoor și nici nu este cunoscută ca fiind o agenție-jucător în această piață. Prin urmare, care este motivația reală pentru care liberalii Marius Bodea și Raluca Filip au direcționat contractul către această firmă? Cum spuneam, Dedalis nu are nimic. Și atunci a trebuit să închirieze panourile de la companiile din domeniu: Affichage, Euromedia, etc.
Who the fuck is …Dedalis?
În documentele interne de la Aeroport s-a descoperit o mare fraudă. Dedalis spune că a afișat reclama în cele 33 de locații, a facturat și a încasat imediat 125.000 de lei. Numai că, în realitate, reclama fusese afișată ca la loto 6 din 49: una da, zece ba. În urma solicitării de către CJ Iași a unor dovezi pentru prestarea serviciilor de reclamă din contract, Dedalis aduce un document din care reiese că pentru o serie de locații a avut ca subcontractant firma Target Media Effects și că această companie s-a ocupat de prestarea serviciilor. Întrebați în mod oficial, cei de la Target Media Effects oferă, în luna octombrie 2016, un răspuns năucitor: nu știm cine este Dedalis, nu am avut nicio colaborare cu ei sau cu Aeroportul Iași și nici nu am prestat niciodată vreun serviciu pentru aceste două entități! Peste 5.000 de euro reprezenta valoarea serviciilor puse fictiv în cârca celor de la Target Media Effects. Unde s-au dus acești bani?
Alt liberal, alte mii de euro
În aprilie 2013, Aeroportul încredințează fără licitație un contract consultanță firmei Development Training Consulting SRL Iași, societate aparținând altui liberal din vechea gardă, Anghel Ficu. Valoarea contractului 200 milioane lei vechi. Cum se explică Marius Bodea sifonarea banilor publici către firmele liberale? Nu știm. Pentru că în buna tradiție, fostul director, actual deputat, refuză să răspundă la întrebări. Nici Raluca Filip nu a fost de găsit pentru a da detalii despre modul cum s-au făcut achizițiile de zeci de mii de euro de la Aeroport. În schimb, Consiliul Județean a făcut o plângere penală la DNA pentru aceste fapte comise în perioada în care Marius Bodea a condus Aeroportul Iași.
Rareș NEAMȚU