Marius Bodea, numai bun de DNA! Document BOMBĂ despre cum s-au tocat banii de la Aeroport

0
558

7Est a pus mâna pe un document bombă în care arată modul în care Marius Bodea a tocat banii Aeroportului Iași  Fondurile instituției erau pentru Bodea ”bani de buzunar” care nu se terminau niciodată  O firmă a primit banii să tundă iarba de sub panourile publicitare  Pentru zilele în care Bodea spunea că a fost la București și aducea spre decontare cheltuieli infime, de ordinul câtorva sute de lei, existau documente interne care dovedeau că Marius Bodea era în Iași și deconta alte cheltuieli cu mașina Aeroportului, BMW-ul primit cadou de la Apan  Trei persoane care nu aveau legătură cu instituția s-au plimbat cu avionul, aeroportul plătind către Tarom 35.000 de lei pentru bilete  Aeroportul a plătit 170 milioane de lei pe medicamente care au fost administrate, conform documentelor justificative către ”Lucian”, ”Bar”, ”Taximetrist” sau ”Pasager”

Consiliul Județean a derulat, la sfârșitul anului 2016 și în prima lună a anului 2017 un audit intern la Aerportul Iași. Perioada auditată cuprinde întreg mandatul de manager al fostului director, actual deputat, Marius Bodea. Raportul înregistrat la CJ Iași sub numărul 4383/15.02.2017 s-a lăsat cu o plângere penală la DNA

Caluschi is back! 3.000 euro pentru tăiat frunze

Deși dispărut oficial din peisajul public, Cezar Caluschi face în continuare bani din contractele cu statul. Fără să stea prea mult pe gânduri, firma lui Caluschi a împușcat aproape 10.000 de euro de la Aeroport pe nimic. În 30 aprilie 2013 Bodea semnează un referat de necesitate achiziție directă pentru ”servicii întreținere și service panouri publicitare Aeroport Iași”. Valoare menționată în referat: 200 euro+ TVA. În aceeași zi, fără a se încheia un contract, firma lui Caluschi, Kartezian SRL, emite factura pentru prestarea serviciilor și încasează banii, desi nu ar fi avut timpul necesar să le presteze în aceeași zi. Ulterior, în data de 28 iunie se încheie un contract cu firma Kartezian ”pentru serviciile pe care firma le-a prestat anterior”, dar și pentru servicii viitoare, întreținere timp de două luni, iulie-august 2013. Numai că valoarea contractului este de 2.900 euro+TVA și nu de 200 cum fusese aprobat initial. În iulie și august 2013 Kartezian emite două facturi de aproximativ 8000 lei fiecare pentru servicii întreținere panouri: ”degajare vegetație și decolare afișe vechi și inestetice”, așa cum susțin reprezentanții Aeroportului și oamenii lui Caluschi. Deși contractul prevedea că plata banilor să se facă după recepția serviciilor pe bază de deviz de lucrări în care să fie evidențiate orele de manoperă și materialele utilizate, aceste documente nu există. La întrebarea auditorilor despre documentele justificative din spatele facturii, reprezentații Aeroportului dau un răspuns șocant: ”în urma căutărilor efectuate prin documentele existente în biroul compartimentului de Marketing&Comunicare nu am găsit documentele solicitate de dvs. Menționez că nu am găsit niciun document aferent acestui contract, nici măcar o copie a acestuia” – Diana Herghelegiu, persoana care a confirmat prestarea serviciilor de către firma Kartezian.

Oamenii lui Caluschi spală putina și aruncă pisica în curte la Aeroport: ”precizăm că serviciile au constat în întreținerea panourilor din parcarea Aeroportului… ori de câte ori a fost nevoie. Verificarea și recepția lucrărilor s-a realizat pe măsură ce au fost efectuate, aceastea fiind acceptate și plătite de beneficiar, nefiind făcute notificări de neconformitate”. Prinde orbul scoate-i ochii. Peste 3.000 euro pentru tăiat frunzele din parcarea Aeroportului.

Banii plătiți în doi timpi și trei mișcări

documentCa meniul să fie complet, Kartezian revine la pușculița Aeroportului în luna octombrie a aceluiași an. De data aceasta un contract de promovare a Aeroportul pe panouri outdoor, în orașele Bacău și Piatra Neamț, timp de 4 luni. Prețul: 4.200 euro plus taxa de publicitate plus TVA, adică 5.300 euro în total. Nici bine nu s-a semnat contractul (29.10.2013) că firma lui Caluschi a și emis facture 289 din 7 noiembrie în valoare de 23.500 lei, iar Aeroportul a făcut plata în doi timp și trei mișcări, desi contractul prevedea achitarea banilor după prestarea serviciilor. Și mai ciudat este faptul că, în aceeași perioadă era încheiat un contract cu firma Dedalis Advertising, o firmă din anturajul președintelui PNL Iași, Costel Alexe, având același obiect de activitate ca și cel cu firma Kartezian.

Prejudiciu 40.000 de euro

În perioada aprilie 2014-aprilie 2016, Aeroportul a pus la dispoziția dealerului BMW, Apan Motors spații publicitare în interiorul și în exteriorul terminalelor T1 și T1, fără a întocmi un contract de prestări servicii și fără a percepe tarifele de publicitate stabilite de Consiliul Județean Iași. Pentru a da o aparentă legalitate, Bodea a încheiat cu Apan Motors două acorduri de parteneriat prin care punea la dispoziția dealerului auto spațiile publicitare în mod gratuit, iar acesta din urmă lăsa la dispoziția Aeroportului, prin contract de comodat, un autoturism BMW. La data când s-au încheiat aceste contracte Aeroportul avea în dotare 5 autoturisme, iar în 2015 a mai achiziționat încă două. Prin această manevră dolosivă, Bodea a plătit practic contravaloarea mașinii, dar autoturismul nu a intrat în proprietatea Aeroportului. Astfel, Bodea a prejudiciat Aeroportul și Consiliul Județean cu aproximativ 40.000 euro, bani care i-au fost imputați deja și trebuie să îi restituie împreună cu mâna sa dreaptă, Monica Nichituș.

Găinării de doi lei

Din verificarea prin sondaj, a modului de decontare a cheltuielilor  de transport și cazare pentru delegările interne, echipa de audit a Consiliului Județean că Marius Bodea, cu sprijinul directorului Monica Nichituș, a decontat cheltuieli de transport și cazare fictive.

Din ”cinci deconturi verificate prin sondaj trei au fost neconforme cu realitatea” spun auditorii. Cum l-au prins? Pentru zilele în care Bodea spunea că a fost la București și aducea spre decontare cheltuieli infime, de ordinul câtorva sute de lei, existau documente interne care dovedeau că Marius Bodea era în Iași și deconta alte cheltuieli cu mașina Aeroportului, BMW-ul primit cadou de la Apan. Cum o persoană nu putea fi în același timp și la Iași și la București, auditorii au cerut la Bodea să restituie sumele pentru cheltuieli fictive.

Bilete pentru prieteni

În perioada cât Bodea a fost director, Aeroportul a plătit Companiei Naționale Tarom peste 35.000 de lei pentru bilete de avion nenominale și fără data de efectuare a călătoriei. Întrucât în evidența Aeroportului nu exista nicio evidență cu privire la modul cum au fost folosite aceste bilete, echipa de auditori a solicitat companiei Tarom să furnizeze lista persoanelor care au efectuat călătoriile în baa respectivelor bilete achiziționate de Aeroport. Când au comparat lista venită de la Tarom cu persoanele care au călătorit cu lista salariaților Aeroportului, echipa de audit a constatat că trei persoane din afara instituției s-au plimbat pe bani publici. Mai mult, nimeni din cadrul Aeroportului nu a putut oferi o explicație coerentă despre această situație.

Director adjunct pe mână cu Bodea

Aeroportul Iași a fost o felie din care s-au înfruptat toți angajații. Nici directorul operational nu s-a lăsat mai prejos și a fost prins cu același tip de găinării ca și șeful său. Alexandru Anghel a fost prins de către reprezentanții Consiliului Județean că a utilizat mașina aeroportului, cu numărul de înmatriculare IS 23 AER, în timpul concediilor de odihnă, decontând cheltuielile aferente de carburant.  Doar 2500 de kilometric a făcut Alexandru Anghel în interes personal pentru care a prejudiciat bugetul Aeroportului cu 1500 de lei. Deși primea de la Aeroport nu mai puțin de 60 de milioane pe lună pentru funcțiile deținute (conform declarației de avere), Alexandru Anghel nu s-a sinchisit să utilizeze ”patentul Bodea” pentru a prădui ceva banuți în plus de la Aeroport. Ghinionul său este că a fost prins și pentru a nu avea problem ulterioare a achitat în timpul controlului de audit cei 1500 lei încasați illegal.

Icar tours

În octombrie 2015, în contabilitatea Aeroportului Iași este înregistrată factura  201181/26.10.2015 emisă de SC Icar Trips SRL în valoare de 4900 lei în care se menționează: ”servicii – tur oraș cu jurnaliștii de la București – 26.10.2015”. Încercând să verifice realitatea prestării serviciilor, auditorii CJ au solicitat conducerii Aeroportului documentele care au stat la baza achiziției serviciilor respective și dovada prestării acestora. Bodea și Nichituș au prezentat ca și documente o ofertă de preț emisă de Icar Trips și un contract semnat cu aceeași firmă, documente care sunt datate 20 octombrie dar care nu au număr de înregistrare și nu a fost înregistrate la Aeroport, existând suspiciunea că au fost întocmite ulterior, în timpul derulării controlului. Mai mult, din ofertă și din contract reiese de fapt că serviciile prestate au constat, de fapt, într-un tur al orașului, o degustare de vinuri, cazare și masa pentru o delegație aparținând Blue Air. În luna următoare, prin intermediul Icar Evenimente SRL, de această dată, sunt achiziționate servicii de transport, masă și degustări de vinuri pentru persoanele care trebuiau să auditeze aeroportul din partea ECAC (Conferința Europeană a Aviației Civile). Potrivit raportului de audit, cele două facturi însumând peste 7000 de lei au fost plătite în mod ilegal.

Au furat și medicamentele

Una dintre cele mai șocante descoperiri ale auditului a fost cum s-au evaporate medicamente în valoare de 170 de milioane de lei. În perioada 2012-2016 Aeroportul a achiziționat medicamente în sumă de 16.800 lei pentru care personalul cabinetului medical nu avea o evidență clară a modului cum au fost distribuite. Nu existau date în registrul specific despre persoanele cărora le-au fost acordate medicamentele, nu existau informații despre diagnostic, prescripții medicale sau fișe de consultare a pacienților, ci doar date sumare de genul: ”Lucian”, ”Bar”, ”Taximetrist”, ”Pasager”.

Rareș NEAMȚU

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments