Marius Ostaficiuc: ” La Aeroport s-au adoptat soluții de compromis gândite pentru o perioadă determinată de timp”
Marian Uscatu: ”Maricel Popa a dat dovadă, în repetate rânduri, de incompetență în administrație”
Marius Ostaficiuc de la PSD și Marian Uscatu de la PMP, doi tineri politicieni cu viziuni diferite asupra administrației, primul reprezentant al puterii din Consiliul Județean, al doilea al opoziției. La Interviurile 7Est, cei doi fac bilanțul primului an de mandat, ne spun ce ar trebui făcut pentru ca infrastructura de drumuri din județ să iasă din mizerie, cum ar trebui să continue modernizarea aeroportului, dar și care sunt proiectele pentru care toate partidele ar trebui să uite de ambițiile politice și să bată palma.
- La un an de la debutul mandatului, care sunt principalele probleme cu care se confruntă această legislatură și care sunt principalele priorități pe care ar trebui să se concentreze Consiliul Județean?
Marius Ostaficiuc: Actuala legislatură a Consiliului Județean acordă o atenție deosebită întregii activități pe care o are în coordonare, indiferent că vorbim de domenii precum: infrastructura rutieră, cultură, sănătate, educație ș.a.m.d. În același timp, a și prioritizat o serie de proiecte pentru dezvoltarea județului nostru cum ar fi, de exemplu, infrastructura rutieră.
Marian Uscatu: Cred că principala problemă este conducerea defectuoasă a Consiliului Județean. Consilierul cu atribuții de președinte, Maricel Popa, a dat dovadă, în repetate rânduri, de incompetență în ceea ce privește administrația. A girat mai mulți oameni, unii dintre ei prieteni sau foști angajați, dar toți au picat test după test. Cu ceilalți consilieri județeni, inclusiv de la PSD, se comportă de parcă nu ar exista. Nu ascultă nicio propunere, nu ne lasă să venim cu sugestii. O autosuficiență. Atmosfera de la nivelul Executivului Consiliului Județean este una agitată, deseori cu scandaluri, iar Maricel Popa nu este deloc străin de acestea. Din contră, chiar le provoacă. A ajuns până la nivelul urmăririi angajaților prin intermediul camerelor video. Angajații care intră în anumite birouri sunt chestionați în legătură cu vizitele acestora. De asemenea, le este monitorizată extrem de atent activitatea pe Facebook. Într-o asemenea atmosferă nu cred că se poate lucra.
Cea de-a doua mare problemă, care derivă din prima, consider că este lipsa proiectelor europene. Exceptând Axa I Iași – Suceava, care a fost inițiat în timpul fostului președinte, Consiliul Județean Iași nu are niciun proiect european major. Degeaba se încearcă dregerea busuiocului scoțând în față proiectele instituțiilor subordonate.
- De mai bine de 25 de ani, una dintre marile probleme o constituie infrastructura rutieră județeană. S-au cheltuit zeci de milioane de euro și drumurile sunt în continuare la fel de proaste. De ce credeți că s-a ajuns în această situație?
Marius Ostaficiuc: De-a lungul timpului, infrastructura rutieră, într-adevăr, s-a confruntat cu o serie de probleme care erau diferite de la caz la caz, fie firma care a câștigat licitația nu și-a făcut treaba, fie finanțarea nu era suficientă ca să cuprindă toate drumurile județului, însă acum suntem în stadiul în care avem deja câteva drumuri refăcute în totalitate, unele în lucru, altele în stadiu de proiect. Lucrurile evoluează într-o direcție pozitivă în acest sens.
Marian Uscatu: La Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor este o tragedie. Maricel Popa a schimbat director după director, unul mai slab decât altul, garantând pentru ei. Așa se face că am ajuns ca astăzi, 18 octombrie, să nu avem încheiat un contract pentru deszăpezirea drumurilor județene. Nu mai spun despre controalele DNA.
Revenind la întrebarea dumneavoastră, nu cred că am ajuns în situația aceasta, ci am rămas. Cu excepția proiectelor finanțate de Comisia Europeană, în ultimul deceniu nu prea am avut lucrări serioase de reabilitare a drumurilor județene. Vina este cel puțin 99% a conducerilor Consiliului Județean. Aici am inclus președinții, vicepreședinții și consilierii județeni, care s-au certat mereu, fiecare în funcție de interese personale sau de grup, și care nu au fost în stare să aprobe și să respecte realizarea unui masterplan al drumurilor județene.
- Președintele Maricel Popa prezintă, ca pe o mare victorie, obținerea a 6 milioane de lei de la Guvern pentru niște festivități care nu aduc nicio plus-valoare comunității. În schimb, alte județe primesc zeci de milioane de euro pentru proiecte de dezvoltare și infrastructură. De ce Iașul este dat mereu deoparte de la ”împărțeală”?
Marius Ostaficiuc: Orice finanțare e oportună și e bine ca acești bani să fie investiți responsabil și în folosul comunității. Județul Iași este un reper pentru partea culturală cu care a fost înzestrat și acest aspect trebuie să se reflecte în viața comunității noastre.
Chiar dacă există păreri împărțite și controversate în același timp, cu toții trebuie să recunoaștem că, o ședință de Guvern organizată la Iași poate influența direcțiile de dezvoltare ale județului nostru prin conturarea de noi posibile oportunități de investiții.
Marian Uscatu: Aceasta este valoarea celor care ne reprezintă. Unii, chiar din zona Moldovei, se duc la București și obțin ce vor. Alții, doar pentru a fi președinte de filială, acceptă orice li se oferă. Dacă cei de la București spun că nu se poate, adoptă poziția ghiocelului. Acesta este adevărul.
Referitor la primul subiect, sper ca lista evenimentelor finanțate de Guvern pentru Programul Centenar să sufere modificări. O mare parte din fonduri este destinată tipăririi de documente și organizării de ședințe care oricum ar fi fost realizate. Dar mai rușinoasă este alocarea a aproximativ 10% din sumă pentru… Balul Centenarului. Guvernul poate face ceva constructiv pentru ieșeni, prin care să îi unească mai mult de restul țării. De exemplu o autostradă.
- Dezvoltarea aeroportului a fost prost gândită, nefiind anticipată corect creșterea numărului de pasageri pe termen mediu. Cum văd actualii consilieri județeni pașii corecți pentru aeroport?
Marius Ostaficiuc: Dezvoltarea aeroportului are la bază un plan integrat cu terminale mai moderne și mai mari, o nouă amenajare urbanistică și de infrastructură.
Soluțiile actuale au fost soluții de compromis gândite pentru o perioadă determinată de timp. Spre surprinderea pozitivă a tuturor, noua pistă flexibilă susținută de Consiliul Județean Iași a adus noi destinații care, implicit, au condus la creșterea numărului de pasageri la mai bine de 120 000 într-un an.
Pentru a urma pașii corecți cred că este absolut necesar o soluție și o readaptare la volumul actual al numărului de pasageri.
Marian Uscatu: La începutul mandatului, Maricel Popa spunea că vrea să facă o autogară pentru microbuze. Acesta este nivelul gândirii unora. Nu știu dacă ați observat, dar de vreo doi ani Aeroportul e cumva în plus. Așa este văzut de noua conducere a Consiliului Județean. Este o moștenire prea grea. De asta nici nu știu ce să facă acolo. Sper să fie doar asta și să nu fie o rea intenție. S-a încercat izolarea instituției, atât ca proiecte, dar chiar și ca vizibilitate. Vedeți ce circ a fost și cu acel concurs pentru Consiliul de Administrație. S-a preferat tergiversarea concursului, deși mult mai util petru județ ar fi fost o conducere permanentă, validată, acceptată și de angajați.
Este evident că Aeroportul a fost un plus uriaș pentru Județul Iași. Dacă aș fi fost președinte al Consiliului Județean, aș fi dispus, chiar de la început, realizarea proiectelor pentru un nou terminal de pasageri și un terminal cargo, intensificarea relațiilor cu marile companii aeriene și o sporire a activității de marketing și comunicare.
- Numiți cinci proiecte care ar trebuie să fie prioritare pentru actuala conducere a Consiliului Județean.
Marius Ostaficiuc: 1. O Infrastructură de calitate – rămâne în continuare o prioritate a județului nostru;
2 Aeroportul Iași – prin identificarea de noi destinatii pentru ieșeni și pentru Moldova, dar și adaptarea lui pentru a răspunde numărului mare de pasageri;
3 Reabilitarea și modernizarea Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Sf. Maria Iași;
4 Derularea de activități menite să marcheze Centenarul României (1918-2018);
5 Autostrada mult dorită care să lege Iașul de restul țării și să nu uităm nici de Spitalul Regional de Urgenţă.
Marian Uscatu: Dezvoltarea Aeroportului, reabilitarea drumurilor județene, reabilitarea spitalelor, sporirea sprijinului pentru zona culturală și scrierea continuă de proiecte cu finanțare nerambursabilă. În paralel, ar trebui creat cel mai modern și puternic departament de relații internaționale din Europa de Est, în care să fie inclusă și latura economică, desigur.
DAR toate acestea trebuie implementate de o conducere competentă.
- Ce notă v-ați da pentru activitatea din Consiliul Județean și de ce? Ce note le-ați da președintelui și celor doi vicepreședinți?
Marius Ostaficiuc: Rămâne ca nota mea pentru activitatea din Consiliul Județean Iași să o evaluați dvs., notă care poate aprecia activitatea mea din cadrul ședințelor de comisie, din plenul Consiliului Județean, dar si din activitatea politică și administrativă de zi cu zi.
Cât despre nota pe care aș putea să o acord executivului Consiliului Județean, respectiv președintelui și celor doi vicepreședinți, prefer să mă rezum doar la a le aprecia munca și devotamentul pe care îl acordă județului Iași.
Marian Uscatu: Eu nu dau note. Îi las pe cetățeni să-mi dea note. Atât cât știu și pot încerc să îi ajut. De aceea am fost trimis în Consiliul Județean.
În calitate de consilier județean, dar și de ieșean, cred că Maricel Popa a dezamăgit în funcția pe care o ocupă de un an și jumătate. De aceea ar fi bine să lase pe cineva mai competent în funcția de președinte al Consiliului Județean. Activitatea celor doi vicepreședinți nu a fost prezentată prea des, dar oricum au o prestație mai decentă decât cea a lui Maricel Popa.
- Cine a fost cel mai bun produs politic al Iașului post-decembrist și care a fost cel mai nociv?
Marius Ostaficiuc: Nu e o întrebare ușoară. Cred că printre cele mai bune produse politice ale Iașului după perioada post-decembristă se numără Valer Dorneanu, deputat de Iași în două mandate, actualul președinte al Curții Constituționale din România, iar referitor la nocivitate, putem considera că fiecare politician are o doză mai mică sau mai mare de nocivitate atât pentru el cât și pentru comunitate, fie din inconștientă, răutate, frustrare, comoditate, uneori poate chiar și din rea voință. Nu cred că există un politician despre care să spunem că a făcut atât de mult rău Iașului încât să-l catalogăm ca fiind nociv, dar putem vorbi despre guvernări nocive Iașului.
Marian Uscatu: Mi se pare o discuție falsă. Iașul a rămas în urmă tocmai din cauza produselor politice . Cred că ar trebui să ne axăm pentru crearea unei clase politice mai bune și atât. Să încetăm cu comparațiile și cu certurile și să ne apucăm de muncă. La Cluj parlamentarii se mai critică între ei, dar în Parlament votează toți pentru proiectele Clujului. Eventual reușesc să îi atragă de partea lor și pe ceilalți din județele învecinate. Noi mai avem mult până să ajungem la etapa aceasta. Politicienii care au făcut ceva bun pentru ieșeni sunt cunoscuți de aceştia
Rareș Neamțu