Orion Auto Invest SRL, una dintre cele mai mari firme de construcții din județul Iași a cerut judecătorilor să aprobe intrarea în insolvență a SC Iasicon SA Aceasta ar fi cea de a treia cerere de insolvență înregistrată împotriva Iasicon pe parcursul unui an de zile
Iasicon SA, firmă patronată de Titel Sinescu, pare să nu fi trecut peste dificultățile financiare cu care se confruntă de circa un an de zile. Spunem asta deoarece, recent, una dintre cele mai mari companii de construcții din România și anume Orion Auto Invest SRL a depus la Tribunalul Iași o nouă cerere de intrare în insolvență împotriva firmei patronate de Titel Sinescu. Orion Auto Invest SRL este o companie din Argeș care execută structuri metalice complexe aplicabile în domeniul energetic al infrastructurii rutiere și CFR. Această compania a încheiat cu SC Iasicon SA contract pentru „Extindere și modernizare Centru de management al deșeurilor în județul Iași”, proiect finanțat de Uniunea Europeană cu circa 69 de milioane euro. Firma argeșeană a furnizat o bună parte din structurile metalice. De altfel, acest contract s-a derulat în bune condiții până la începutul anului acesta. Orion Auto Invest SRL este de asemenea în insolvență iar la începutul anului acesta administratorul judiciar al companiei propunea în cadrul programului de reorganizare continuarea colaborării cu Iasicon. De asemenea, în cadrul colaborării, Orion Auto Invest a pus la dispoziția Iasicon o scrisoare de garanție în suma de 188.825 lei, care a fost prelungită de câteva ori la cererea reprezentanților Iasicon. În urmă cu câteva luni, au apărut o serie de neînțelegeri financiare între reprezentanții celor două companii, dispute care l-au determinat pe administratorul judiciar al firmei argeșene să depună cererea de intrare în insolvență împotriva Iasicon. Potrivit legislației în vigoare, o companie poate cere insolvența unei societăți comerciale dacă are de recuperat o creanță mai mare de 40.000 lei.
„Eu nu cred că are rost să mai scrieți vreun articol, pentru că s-a discutat cu cei de la Orion și între timp lucrurile s-au reglat. Au ajuns la concluzia că ei erau de fapt în culpă, lucrurile sunt pe cale să se rezolve între noi”, a spus Gheorghe Băean, unul dintre directorii Iasicon.
Compania Orion Auto Invest a participat la edificarea unor investiții importante din România precum Pasajul Basarab, Pasajul Mihai Bravu, Podul Vidin-Calafat etc. Magistrații ieșeni au stabilit un termen pentru judecarea cererii firmei argeșene la data de 14 noiembrie a.c.
Trei cereri de insolvență
După cum s-a precizat mai sus aceasta ar fi cea de a treia cerere de intrare în insolvență înregistrată de Tribunalul Iași împotriva Iasicon, pe parcursul unui an. Prima cerere de acest gen a fost depusă de Comconstruct SRL din Vaslui, societate care și-a retras însă pretențiile deoarece și-a recuperate banii. După aceea, judecătorii ieșeni au avut de soluționat cererea depusă de Geco Construct SRL din Pașcani societate reprezentată de un anume Victor Roznovăț. Această societate comercială a subcontractat de la Iasicon o serie de lucrări care trebuiau efectuate în orașul Hârlău. Iasicon a contractat de la Apa Vital un contract de modernizare și extinderea rețelei de canalizare în orașul Hârlău și localitatea Pârcovaci. Lucrările în valoare totală de 7,8 milioane euro au fost finanțate de Uniunea Europeană printr-unul din programele de Mediu. Firma Geco Construct a contractat de la Iasicon lucrările de refacere a infrastructurii rutiere afectate de săpăturile efectuate pentru modernizarea rețelei de canalizare. Însă, deși Apa Vital și-a achitat obligațiile financiare către Iasicon, firma condusă de Sinescu nu a plătit lucrărilee fectuate de firma Geco Construct. Societatea pășcăneană avea de recuperate de la Iasiconsuma de 120.000 lei.
Penalizări pentru lucrări întârziate
Între timp și SC Iasicon SA a fost penalizată de Apa Vital și de Uniunea Europeană pentru că a întârziat finalizarea lucrărilor de apă și canalizare din județ, inclusiv cele de la Hârlău. Lovitură cruntă pentru SC Iasicon SA, una dintre cele mai mari firme de construcții din județul Iași. De altfel, ApaVital SA a publicat și în Sistemul Electronic pentru Achiziții Publice (SEAP) faptul că a sancționat firma Iasicon deoarece a întârziat lucrările de modernizare a sistemului de canalizare din Hârlău.
„Inițial durata de execuție a lucrărilor a fost de 27 de luni aceasta fiind prelungită cu aproximativ 10 luni astfel încât termenul de finalizare s-a prelungit până la data de 13.02.2016. Cu toate acestea, data la care s-au terminat efectiv lucrările a fost de 26.07.2016 când a fost întocmit procesul verbal de recepție a lucrărilor”, au transmis săptămânalului 7 Est, reprezentanții ApaVital.
Același document publicat de Apa Vital mai precizează că pentru întârzierele înregistrate, SC Iasicon SA a fost penalizată cu suma de 779.332 lei. Contractul dintre Iasicon și ApaVital pentru modernizarea sistemului de canalizare în orașul Hârlău a avut o valoare de 7.793.321 lei și a fost încheiat la data de 10.05.2013. De asemenea, Iasicon SA a primit o sancțiune similară și pentru că a întârziat lucrările de modernizare a rețelei de apă și canalizare în orașul Podu Iloaie. În luna martie a anului 2013, asocierea dintre SC Iasicon SA și E.M.I.T-Ercoli Marreli Impianti Technologici a câștigat licitația pentru modernizarea și extinderea rețelei de apă și canalizare în orașul Podu Iloaie. Astfel, cu ajutorul unor fonduri europene în valoare de circa 3,5 milioane euro trebuiau realizate lucrările de extindere și reabilitare a rețelei de canalizare în Podu Iloaiei și Scobâlțeni cu 13,3 km, de aducțiune de apă în Scobâlțeni pe o rețea de 2,3 km. De asemenea trebuia extinsă și reabilitată rețeaua de apă în Podu Iloaiei și Scobâlțeni pe o lungime 5,2 km urmând a fi realizate două stații de pompare apă potabilă noi în ambele localități. Valoarea totală a contractului finanțat din fonduri europene s-a ridicat la suma de 14.683.353 lei. Sinescu a câștigat această licitație tocmai pentru că s-a angajat să finalizeze lucrările de la Podu Iloaie într-un termen de 17 luni. Cu toate acestea deși lucrările au demarat în luna iunie a anului 2013 proiectul a fost recepționat abia după 3 ani la data de 13.05.2016. Pentru întârzierea înregistrată Iasicon a fost obligată să plătească o penalizare de 1.468.335 lei.
Constantin MAZILU