Cristina Irimescu (Dedal Tur): ” Iașul are atât de multe de oferit, dar noi suntem mereu ocupați și stresati, încât nu știm să punem în valoare ceea ce ne oferă el. ”
Vasile Pascu (Travel 4 You): ” În ultimii ani, ne-am axat foarte mult pe pachete ”tailor made” și am creat ceea ce și-au dorit turiștii noștri ”
În apropierea Sărbătorilor de Iarnă, mulți dintre noi își fac planuri de vacanță.
De la reprezentanții a două agenții de turism din Iași, Cristina Irimescu (Dedal Tur) și Vasile Pascu (Travel 4You), am vrut să aflăm la ce trebuie să fie atenți clienții atunci când vor să cumpere un sejur, care sunt cele mai atractive și mai căutate destinații de vacanță sau unde merită să călătorești de Sărbători, în țară sau în afara granițelor. Am întrebat și ce-i lipsește Iașului pentru a deveni o atracție turistică.
- Cum rezistă o agenție locală de turism pe piață în condițiile în care marii operatori de turism vin cu oferte foarte tentante, iar clienții mai au și opțiunea de a-și face rezervări pe internet?
Cristina Irimescu (Dedal Tur): E simplu. Oamenii care ne caută au dobândit încrederea în serviciile de calitate și în disponibilitatea pe care o acordăm, indiferent de situație. Dacă au nevoie de o idee în ceea ce privește vacanța perfectă, iar internetul le oferă doar informații vagi, ei vor ști că noi le oferim sfaturi bazate pe experiențele oamenilor și cunoștințele agenților. De asemenea, colaborarea cu marii operatori ne ajută să diversificăm pachetele turistice și să menținem un grad de ofertare ridicat.
Vasile Pascu ( Travel 4 You): Deși evenimentele care au avut loc în ultimul timp în industria turismului românesc nu sunt cele mai fericite și stârnesc controverse, pentru cei care fac turism din pasiune și de calitate, agenția de turism rămâne un business în continuă dezvoltare. În aceste vremuri, sunt din ce în ce mai importante parteneriatele solide dintre agențiile detailiste și marii operatori de turism, așa cum i-ați numit dumneavoastră. În principiu, toate ofertele tour operatorilor se regăsesc și în portofoliul detailiștilor, la aceleași tarife, inclusiv ofertele speciale, atât timp cât există între cei doi un contract de colaborare. Contează însă, abilitatea si priceperea consultantului in turism sa le prezinte solicitantului. Desigur ca fiecare persoana isi poate face rezervare unde doreste insa, este de preferat, ca în orice domeniu, să se apeleze la un specialist care poate consilia și îndruma contractantul spre cea mai potrivită vacanță în funcție de criteriile pe care și le dorește.
Există situații în care tarifele oferite de sistemele de rezervare online sunt mai mari decît ofertele pe care le regăsiți dacă apelați la un specialist în domeniul turismului.
Nu trebuie uitat faptul că în spatele unui site ce vinde vacanțe se afla tot o agenție de turism.
- Care sunt destinațiile de vacanță preferate de ieșeni și cât sunt dispuși să cheltuie în medie ieșenii pentru o vacanță?
Cristina Irimescu: Greu de spus. Ca și cum ai întreba care e mâncarea preferată a ieșenilor. În mare depinde de ce caută fiecare.
Din experiența mea, cea mai vânată este Europa, cu tot ce implică ea. De la capitalele faimoase până la plajele exotice. Bineînțeles, ieșenii nu rămân conservatori și aleg și destinații de genul SUA, Caraibe, Dubai sau alte locuri parcă desprinse din filme.
Cât despre buget, ați fi surprinși, dar ieșenii știu să se răsfețe când vine vorba de relaxare. Cei mai mulți știu că o vacanță ieftina se ia cu ceva mai mult timp înainte, dar sunt și oameni spontani care se gândesc pe ultima sută de metri unde vor să își petreacă concediul.
Vasile Pașcu: Referindu-ne la sezonul ce tocmai s-a încheiat, în lista de preferințe ale ieșenilor rămân cap de listă destinații precum Turcia și Grecia, la care adaugăm cu success Bulgaria și Cipru. Bugetul este în funcție de preferințe, regăsindu-se în paleta de oferte ale agențiilor vacanțe pentru toate categoriile sociale. Au mers foarte bine și vacanțele pe litoralul românesc fie ele în plin sezon sau variante precum Litoralul pentru toți și/sau Decada balneară.
Prin urmare, vorbim de pachete turistice încadrate între 500 lei și 3000 euro, chiar și mai mult. În medie, un sejur ce oferă confortul optim de transport, cazare și masă pentru o familie de 3 membri orbitează în jurul sumei de 1000 euro.
- Ce pachete turistice ați pregătit pentru sărbătorile de iarnă cu destinații atât în țara cât și în afara graniței?
Cristina Irimescu : Ei bine, de la Vatra Dornei sau Băile Felix până la Varșovia sau Laponia, trecând chiar și în cealaltă emisferă.
Avem atâtea propuneri pentru ieșenii noștri dragi, încât vă invit să le descoperiți pe Facebook și pe site-ul nostru mereu actualizat.
Vasile Pașcu: Promovăm în continuare vacanțele în țară, atât de potrivite românilor, mai ales pentru perioada sărbătorilor de iarnă, în special stațiunea Durău unde avem unitățile noastre de cazare precum și vacanțele în afara țării. Aici mă refer la city break-uri, atât de îndrăgite de ieșeni, către destinațiile: Barcelona, Londra, Paris, Viena, Veneția, precum și “vacanțe la soare”, în destinații precum Egipt, Thailanda, Mexic și Republica Dominicană.
- Ce îi lipsește Iașului pentru a deveni o atracție turistică?
Cristina Irimescu: Cred că veselia. Iașul are atât de multe de oferit, dar noi suntem mereu ocupați și stresati, încât nu știm să punem în valoare ceea ce ne oferă el. Uite, la noi în agenție găsiți cei mai buni ghizi care fac tururi extraordinare prin oraș și peste tot în lume. și nu spun acest lucru degeaba, puteți veni să vă convingeți. Ne-ar trebui mai mulți oameni ca ei, care știu să prezinte cu pasiune, cu profesionalism obiectivele Iașului, ar trebui să fie chiar un parteneriat între agenții și edilii orașului cu un scop comun, promovarea urbei spre beneficiul tuturor.
Vasile Pașcu: Depinde ce înțelegeți prin atracție turistică. Consider că în acest moment, Iașul reprezintă unul dintre orașele culturale ale României, renumit centru universitar și medical care atrage anual mulți turiști. Bineînțeles că orice îmbunătățire adusă infrastructurii orașului precum și construirea autostrăzii care să lege estul țării de vest, ar crește numărul de turiști care să descopere acest oraș minunat.
- Care este cel mai scump/extravagant pachet turistic pe care l-ați vândut?
Cristina Irimescu: Depinde ce înseamna extravagant aici, dar avem de unde alege. Un exemplu ar fi un bilet dus-întors pentru Chicago, vândut cu nu mai mult, nu mai puțin de 10.656 de euro (pentru o singura persoană). Cele mai extravagante sunt și cele mai scumpe, dar definitia e largă. Câteva mii de euro date pe puține nopți la un hotel de lux sau o croazieră în jurul lumii. Pachetele extravagante organizate de noi se desfasoara bianual și au ca scop acumularea de experiente cât mai diverse. De exemplu, acum ne pregătim de plecare în Peru, iar la anul în martie plănuim Vietnam și Cambodgia.
Vasile Pașcu: În ultimii ani, ne-am axat foarte mult pe pachete ”tailor made” și am creat ceea ce și-au dorit turiștii noștri, fie că a fost vorba de circuite de o lună jumătate în Țările Nordice, circuite în Mexic sau vacanțe relaxante în Mauritius. În ceea ce privește tariful maximal al unei astfel de vacanțe, acesta a depășit 10.000 euro.
- La ce trebuie să fie atent un client atunci când alege agenția de turism pentru a evita o țeapă?
Cristina Irimescu: Cea mai evidentă modalitate prin care îți dai seama dacă este țeapă sau nu este timpul de lansare a ofertei și tariful aferent. Am mai văzut pe social media pachete ce se „lansau” cu doi ani înainte, în condițiile în care tarifele biletelor de avion apar cu puțin sub un an înainte.
Suntem oameni și încrederea se bazează pe comunicare și instinct. De aceea, cred ca e importantă impresia lăsată, timpul acordat și seriozitatea agentului. Aici ar trebui luat în calcul și trecutul agenției, de la vechimea pe piață până la feedback. Mie, de exemplu, îmi place ca atunci când ofertez, să ofer și sfaturi legate de transport, restaurante sau ce merită văzut în locația respectivă. O agenție serioasă este o agenție prietenoasă.
Vasile Pașcu: Turistul trebuie să fie atent ca agenția de la care își cumpără vacanța să dețină licența de turism valabilă, polița de asigurare valabilă și un plus de siguranță îl conferă recomandările altor prieteni ce au mai călătorit cu acea agenție de turism.
În ceea ce privește cumpărarea vacanțelor de pe site-urile românești, fiecare site trebuie să aibă o secțiune unde turistul găsește afișată licența de turism și polița de asigurare. Excepție fac site-urile companiilor aeriene.
Este dezamăgitor faptul că un număr mic de persoane de rea credință ce au activat în turism au reușit să pună la îndoială buna credință si profesionalismul unei întregi industrii, datorită lacunelor legislative. Sperăm că legislația va fi actualizată și modificată până la sfarșitul anului.
- Cum au evoluat preferințele clienților ieșeni de-a lungul timpului?
Cristina Irimescu: E discutabil. în primul rând cred că odata cu oferta pieței. Apoi cred că trendul și bugetul fiecăruia. Spre exemplu, din Iași sunt chartere pentru Spania, Grecia, Turcia. E și normal ca oamenii să aleagă din aceste destinații, nu doar pentru comoditate, dar și pentru tarifele atractive. Oricum, odată prins gustul călătoriei, nu cred că mai există cale de intoarcere.
Vasile Pașcu: Dată fiind modernizarea aeroportului din Iași alături de operarea multor destinații putem vorbi de o creștere semnificativă a zborurilor solicitate, atât pe destinații de vacanță cât și pe sfera de turism de afaceri, medical sau călătoria cu avionul ca mijloc de transport până la locul de muncă. În ceea ce privește preferințele ieșenilor pentru vacanță aceștia optează pentru vacanțe din ce în ce mai complexe, în destinații îndepărtate, utilizând conexiunea Iasi-Bucuresti, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze cu mașina până la București, pierzând astfel 6 ore pe drum.
Rareș Neamțu