Societatea care a plecat cu banii Direcției Regionale de Drumuri și Poduri a intrat în faliment la scurt timp după ce a încasat sumele respective Drumul național proaspăt „reparat” era în continuare plin de gropi, de parcă fusese bombardat Neregulile grave la direcția regională a Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi au fost descoperite și de instituțiile de control, printre care Direcția de Finanțe
La Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași s-a făcut o descoperire științifică extraordinară: s-a găsit metoda care face ca drumurile naționale să arate la fel de găurite după ce s-au cheltuit zeci de miliarde pentru a fi reparate. Dincolo de ironie, trebuie să recunoaștem cu toții că o astfel de atitudine față de cheltuirea banului public ne-a adus în situația în care ne aflăm astăzi când ne plângem cu toții față de starea infrastructurii rutiere din România.
Un control efectuat recent la Direcția de Finanțe la DRDP Iași a scos la lumină o serie de nereguli grave legate de modul în care s-au cheltuit fondurile alocate de Guvern prin intermediul Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi pentru modernizarea și întreținerea celor mai importante artere din județele Moldovei. Una dintre cele mai grave nereguli se referă la modul în care s-au cheltuit banii pentru întreținerea DN 24 C pe porțiunea Manoleasa – Rădăuți Prut. Pe lângă faptul că au fost achitate lucrări de întreținere făcute în bătaie de joc, prin decontarea unor materiale de construcții care nu au fost folosite niciodată la repararea acestui drum, s-a mai constatat că DRDP Iași se va alege cu o pagubă de vreo 13 miliarde lei vechi de pe urma acestei afaceri, deoarece compania cu care s-a încheiat contractul ce vizează lucrările de întreținere a acestei artere rutiere și-a cerut singură falimentul în urmă cu circa un an. Firma se numește Max Proroute SRL din Satu Mare și a lucrat pe acest sector de drum în asociere cu o altă companie, SC Interconstruct Certeze SRL. Valoarea contractului semnat de DRDP Iași în anul 2015 cu Max Proroute SRL a fost de 25 miliarde lei vechi și cu toate acestea instituția nu a reținut garanția de bună execuție așa cum prevede Legea. Finanțele au stabilit că pentru acest contract valoarea garanției care trebuia reținută într-un cont aflat la dispoziția DRDP trebuia să fie de 861.305 lei. Inspectorii de la Finanțe au dispus să fie identificate persoanele se fac responsabile de omisiunea constituirii acestei garanții, nefiind exclusă imputarea banilor.
În curtea clanului Zacrețchi.
De precizat că și această ilegalitate s-a petrecut în curtea lui Viorel Zacrețchi, șeful Secției din Botoșani a DRDP Iași. Asta deoarece porțiunea de drum menționată mai sus se află pe raza județului Botoșani.
În ediția de săptămâna trecută a săptămânalului 7 Est am arătat că acest Zacrețchi și-a angajat la DRDP Iași și fiul și nora, adică pe Alexandru și Marilena Zacrețchi, prin mimarea unor concursuri de selecție. În plus, deși are o vechime de numai câțiva ani, Alexandru Zacrețchi a fost promovat pe funcție de șef al secției Iași din cadrul DRDP. În acest caz, reținerea unei garanții de bună execuție era cu atât mai justificată cu cât luni de zile angajații DRDP au refuzat să semneze procesul verbal de recepție a lucrărilor deoarece acestea fuseseră făcute în bătaie de joc.
Gropi după reparații
În data de 14 aprilie 2017, unul din inginerii serviciului de întreținere a drumurilor naționale din cadrul DRDP Iași a inspectat lucrările făcute pe acest drum național. Acesta a întocmit un raport în care arată că nu este cazul să se treacă la recepționarea lucrărilor respective, deoarece au fost făcute în bătaie de joc. De asemenea, acesta a constatat că lucrările de reparații erau efectuate de utilaje ale DRDP în condițiile în care instituția avea încheiat un contract cu firma Max Proroute.
„S-a constatat prezența unor utilaje proprietatea DRPD Iași autocisternă, cilindru compactor, autogreder utilaje care efectuau lucrări de remediere ale degradărilor existente. S-a constatat lipsa determinărilor pentru verificarea calității și cantităților stratuilor de balast și piatră spartă. Construcția prezintă vicii a căror remediere este de durată și de aceea recomand amânarea recepției”, se arată în raportul întocmit de angajatul DRDP.
Drumurile naționale rămân cu paguba
Deși, directorul DRDP Iași a refuzat să ne ofere detalii potrivit unor surse instituția a semnat procesul verbal de recepție a drumului în condițiile în care instituția a recunoscut existența unui prejudiciu de pe urma colaborării cu firma Max Proroute. Constatarea prejudiciului s-a făcut însă prea târziu, în momentul în care nu se mai putea recupera nimic. Asta deoarece, când a început scandalul cu lucrările de mântuială făcute pe acest drum, firma și-a cerut singură falimentul, cererea fiind aprobată de Tribunalul Sindic Botoșani pe data 11.02.2016. În momentul în care s-a stabilit intrarea în faliment, firma avea datorii de 2.155.340 lei. Valoarea creanțelor a crescut însă ulterior când mai multe entități au depus cereri de înscriere în tabelul creditorilor. Astfel, conform tabelului creditorilor publicat pe 12.06.2016, valoarea totală a datoriilor firmei era de 3.447.696 lei. Abia în ultimele luni DRDP Iași a făcut unele eforturi inutile în încercarea de a recupera ceva bani de la această firmă. Astfel, în data de 25.07.2017, DRDP Iași obține includerea în tabelul creditorilor cu suma de 881.636 lei. Ulterior, la data de 6.10.2017, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași obține înscrierea în tabelul creditorilor cu suma de 486.931 lei. Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iași nu a reușit să ne spună ce reprezintă sumele pe care DRPP le are de recuperat de la firma respectivă.
„Eu când am devenit director, acest contract era în derulare. Nu știu ce reprezintă sumele pe care le cerem de la această firmă. O să mă interesez și o să vă spun”, a spus Ovidiu Laicu.
Directorul DRDP Iași nu ne-a mai oferit un răspuns final. Spuneam mai sus că DRDP nu are șanse să-și recupereze banii de la Max Proroute. Asta deoarece deși a trecut mai bine de un an de la intrarea în faliment lichidatorul nu a identificat încă bunuri care ar putea fi vândute pentru plata datoriilor.
Constantin MAZILU