Interviuri în oglindă

0
2604

Adrian Drancă (Adi Center): ” În acest domeniu, există în permanență necesitatea de a investi în tehnologie nouă ”

George Hrimiuc (Duplex Copy Center): ” Cred că în momentul de față este destul de riscant să deschizi o astfel de afacere, mai ales dacă nu deschizi într-o zonă bună ”

Greu de crezut că există ieșeni care nu au călcat vreodată pragul unui copy-center! Concurența între firmele de profil este foarte mare, deoarece Iașul este un centru universitar în care serviciile de profil sunt foarte solicitate. Despre secretele, problemele specifice, dar și începuturile acestui tip de business aflăm de la Adrian Drancă (Adi Center) și George Hrimiuc (Duplex Copy Center).

 

  1. Cum v-ați hotărât să porniți această afacere? Cum au fost începuturile?

 

Adrian Drancă: Am început în urmă cu aproximativ 14 ani, cu o investiție foarte mică, dar cu multă voință și răbdare.

George Hrimiuc: După ce am terminat Facultatea de Electronică și Telecomunicații, am lucrat, cam un an de zile, ca inginer la o firmă de securitate și sisteme de alarmă, dar, în tot acest timp, mă gândeam să deschid o afacere a mea. În anul 2005, am găsit un spațiu de închiriat, în zona Copou, dar nu știam exact ce activitate să desfășor. Amintindu-mi de anii studenției, în care de multe ori am apelat la serviciile de copy-center, așa mi-am zis să încerc pe această nișă. Începutul a fost greu deoarece nu dispuneam de bani și am fost nevoit să închiriez un aparat tip Xerox. În primele 3-4 luni nu am câștigat nimic deoarece toate încasările mergeau pe chiria aparatului și cheltuielile aferente desfășurării activității comerciale. Am decis să împrumut bani și mi-am achiziționat primul aparat. Încet-încet am cumpărat alte aparate și afacerea a început să meargă.

  1. În momentul de față există o bătălie pe prețuri între companiile care activează în acest domeniu. Prețurile serviciilor au ajuns să fie incredibil de mici. Cât este strategie de marketing și cât este orgoliu în această luptă?

Adrian Drancă: Nu este vorba de orgolii, ci de investiții foarte mari în echipamente de ultimă generație, cu o mare capacitate de producție, care ne dau posibilitatea să câștigăm din rulaj, putând astfel să mergem cu prețuri destul de mici, în avantajul clienților, nu numai din Iași, ci din majoritatea orașelor din țară.

George Hrimiuc: În legătură cu bătălia pe prețuri de pe piața ieșeană, eu personal, cu firma mea, care este mică, nu mă pot aventura în această competiție. Ca să poți rezista în această bătălie iți trebuie un volum foarte mare de lucru, ceea ce implică o uzură ridicată a aparatelor și care te obligă tot timpul la noi investiții în aparatură. Și totodată, o forță de muncă numeroasă. Probabil, undeva la mijloc, sunt și orgolii ale firmelor concurente, nu pot eu să mă pronunț. Ca idee de marketing, mi-a plăcut reclama unei firme care afișa  “Cel mai mic preț din România”. Însă, cel mai important este că, din această bătălie a prețurilor, câștigă clientul ieșean.

  1. Care sunt avantajele și dezavantajele față de o tipografie clasică?

Adrian Drancă: Avantajul cel mai mare este că putem aborda și cantitățile mici, începând de la o singură bucată (exemplar), lucru imposibil în tipografia clasică, sau mai bine zis posibil cu costuri foarte mari. Dezavantajele sunt la cantitățile mari, unde, tiparul pe cerneală, are costuri mult mai mici. Dar să nu uităm, în același timp, faptul că acele cantități mari, cu care eram obișnuiți în trecut, au cam dispărut din piață.

George Hrimiuc: O tipografie clasică necesită investiții foarte mari în echipamente și nu poți lucra cu tiraje mici ca să oferi un preț bun. Ca tipografie digital, pe bază de echipamente tip Xerox, investițiile sunt mai mici și poți lucra foarte ușor cu tirajele mici, dar nu ești competitiv pe prețuri la volume mai mari.

  1. Ce costuri presupune o investitie într-un centru profesional de copiere?

Adrian Drancă: Practic nu vorbim doar de o investiție urmată de exploatare și de profit, ci, în acest domeniu, există în permanență necesitatea de a investi în tehnologie nouă. Prin urmare, nu pot să vă dau un buget pentru acest tip de afacere.

George Hrimiuc: Poți începe o astfel de afacere și cu resurse moderate, dar trebuie să ai rabdare și să crești de la un an la altul reinvestind în echipamente mai noi, mai rapide, mai fiabile. Se poate începe  și cu echipamente second-hand, dar trebuie să ai un tehnician mai tot timpul la dispoziție sa-ți remedieze defectele apărute, situații care sunt destul de dese la un aparat SH, iar pe piața din Iași este greu găsești un tehnician disponibil în permanență. Dacă dispui de bani să investești în aparate noi, o singură unitate putând să coste cât un autovehicul, este mai bine, dar aici apare riscul investiției. Trebuie să ținem cont că este o afacere în care sunt perioade din an mai slabe, perioadele de vacanță, când studenții sunt plecați, și ca să-ți asiguri o continuitate în activitate ar trebui să ai colaborări sau contracte cu alte firme la care să-ți oferi serviciile.

  1. Cât de bănoasă este o astfel de afacere și cât de riscantă este?

Adrian Drancă: Bănoasă este în funcție de piața pe care o abordezi sau pe care poți să presupui că o ai la deschiderea acestui tip de afacere, iar riscurile cele mai mari sunt să faci o investiție considerabilă și să nu ai cui să vinzi. Piața o câștigi în timp, cu răbdare și cu personal de calitate.

George Hrimiuc: Ca afacere bănoasă….. este o afacere ca oricare alta, depinde cât de mult te implici, cât de mult muncești, cât de mult vrei să te dezvolți. Eu personal am ajuns la un nivel la care sunt mulțumit, dar eu pun familia pe primul plan. Cred că în momentul de față este destul de riscant să deschizi o astfel de afacere, mai ales dacă nu deschizi într-o zonă bună, și aici mă refer la zone frecventate de tineri, în special studenți, iar dacă vrei să lucrezi gen tipografie, doar pe comenzi, este greu pentru că în Iași sunt firme care oferă prețuri mici la servicii foarte bune și nu văd cu ce ai putea să vii nou pe piață… iar concurența este mare.

  1. Care sunt serviciile care vă diferențiază de concurență?

Adrian Drancă: Chiar nu vreau să pară ca o reclamă personală răspunsul la această întrebare, așa că pot doar să spun faptul că, fiind mai multe puncte de lucru, atât la noi cât și la ceilalți concurenți din piață, clienții pot să își rezolve cât mai repede problemele  și în același timp, să aleagă locul în care se consideră cei mai avantajați ca și varietate de servicii și calitate a acestora.

George Hrimiuc: Eu vreau să îmi mulțumesc clienții cât mai bine, vreau să le ofer un timp cât mai mic de așteptare și să imi onorez comenzile la timp. Cred că reușesc acest lucru implicându-mă zilnic în activitatea noastră. Cred că atuul meu este rapiditatea și imi doresc ca un client să aștepte cât mai puțin , pentru că în ziua de azi toți suntem grăbiți și nu ne ajunge timpul.

  1. Trăim într-o perioadă în care există o problemă generală cu forța de muncă, iar clientela este volatilă. Cum faceți față acestor două provocări?

Adrian Drancă: Ca și ceilalți angajatori, ne confruntăm și noi cu aceste probleme cu forța de muncă, iar soluția aleasă este să investim în tehnologie cât mai performantă care să înlocuiască mult munca omului sau să o ușureze considerabil

George Hrimiuc: Problema forței de muncă este o realitate cu care sunt sigur toate firmele se confruntă astăzi. Din această cauză am fost nevoit să închid un punct de lucru deoarece nu găseam personal, iar cei care veneau stăteau foarte puțin apoi plecau, la alții nu le plăcea, alții nu aveau răbdare să învețe și din această cauză serviciile oferite nu erau de calitate, iar un client nemulțumit nu mai vine și a doua oară. Deocamdată ne-am restrâns activitatea la un singur punct de lucru, pentru că  vreau ca serviciile oferite să fie bune, vreau ca clienții să fie cât mai mulțumiți atât ca și timp de onorare a comenzilor cât și în special ca nivel de calitate.

 

Rareș Neamțu

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments