Bodo Zaharescu: “Motociclismul e o pasiune destul de periculoasa…o motocicleta normala pe strada este mult mai periculoasa decat o motocicleta de curse pe circuit”
Pasiunea pentru motociclete l-a determinat pe ieseanul Bogdan “Bodo” Zaharescu sa infiinteze un club sportiv de motociclism prin care doreste sa promoveze fenomenul moto in Romania. Racing Academy, in parteneriat cu Rompetrol, BMW Motorrad Romania, Motul si Huawei Mobile isi propun sa ajute copiii si tinerii care vor sa mearga pe acest drum si sa creasca nivelul general al competitiilor moto din tara noastra. Ce inseamna sa faci parte dintr-o echipa de racing si cu ce se mananca motociclismul sportiv, ne explica Bodo, pilot BMW Motorrad Romania. Totodata, aflati de la un pilot experimentat sfaturi utile privind practicarea motocilcismului sportiv si nonsportiv.
- Cum a luat nastere pasiunea pentru motociclete?
Pasiunea mea pentru ”motoare” a luat nastere inca de cand aveam 4-5 ani, atunci cand tatal meu mi-a facut cadou un scooter electric pentru copii … si bineinteles ca totul s-a consolidat datorita faptului ca tatal meu a fost motociclist. Apoi, pe masura ce am crescut am trecut, de la an la an, sau de la perioada la perioada, pe mopede, motociclete de cilindree mica pana la cele de peste 180 cai putere.
- Care sunt cele mai tari senzatii traite pe doua roti?
De departe cele mai tari senzatii le ai pe circuit, fiindca e locul unde poti merge la limita si, in acelasi timp, sa fii si in siguranta. Multa lume nu stie, dar pentru a fi rapid pe circuit trebuie sa fii si un foarte bun atlet, cu o pregatire si o rezistenta fizica mult peste medie. Pe perioada unei curse de aproximativ 30 de minute, bpm-ul sta constant undeva intre 180 si 200, consumi intre 1500 si 2500 de calorii (in functie de temperatura de afara), iar mintea ta trebuie sa fie concentrata la traseu si in niciun caz la efort.
- Cate motoare ai avut pana acum? Care ti-a placut cel mai mult si de ce?
Hmmm… cred ca e prima data cand le numar 😊. Undeva la 12 daca pun aici si scooterul electric 😊.
- Cand si cum s-a facut trecerea de la hobby la sport de performanta?
Trecerea de la hobby la performanta a fost destul de fireasca odata cu aparitia circuitului MotorPark Romania. Pana anul trecut, cand de fapt s-a produs aceasta trecere, mai participasem doar o singura data la o cursa, cu 10 ani in urma, la Serres, in Grecia. Inca de pe atunci am stiut ca asta mi-as dori sa fac atunci cand astrele se vor alinia 😊. Un alt aspect care m-a impins sa fac aceasta trecere a fost nasterea copilului meu si, avand in vedere faptul ca e o pasiune care e destul de periculoasa, in loc sa renunt, am ales sa o desfasor intr-un mediu safe. Stiu ca suna ciudat, dar o motocicleta normala pe strada e mult mai periculoasa decat o motocicleta de curse pe circuit.
- Ce inseamna sa faci parte dintr-o echipa de racing?
Inseamna multa pasiune, mult devotament, o a doua familie, multa munca si mult studiu tehnic. E practic mediul cel mai frumos in care poti sa-ti dezvolti aceast mod de viata si in care se leaga prietenii intr-un weekend si care tin o viata. In plus, e foarte multa munca, cu atentie imensa la detalii tehnice, fiindca totusi ne “jucam” cu suspensiile, franele si electronica unor motociclete care uneori depasesc raportul de 1/1 in ceea ce priveste cal putere/ kg.
- Cum ai ajuns in echipa BMW si ce inseamna acest lucru pentru tine?
Cei din staff-ul de la BMW Motorrad Romania au fost primii care au primit foarte deschisi conceptul si ideea de racing academy, ei fiind deja foarte implicati sutinerea motorsportului in Romania. Evolutia in parteneriatul cu ei a fost una naturala si bazata pe un planning foarte exact si profesionist realizat. Ce crezi ca insemnat pentru mine, ca pilot, acest parteneriat, avand in vedere ca atunci cand am dat la facultate, prima mea optiune a fost sa dau la mecanica si sa ajung technician la BMW? Un vis implinit 😊.
- Cum ai caracteriza fenomenul motociclismului sportiv dar si nonsportiv din Romania?
Fenomenul sportiv este la inceput de drum si noi, cu Racing Academy, ne dorim sa facem lucrurile cat mai aproape, daca nu exact ca in competitiile de moto mondial … si aici ma refer la orice aspect, plecand de la marketing si vizibilitate, pana la traininguri si participarea la competitii. Nonsportiv suntem pe un trend ascendant, daca luam in considerare vanzarile de motociclete noi si SH din ultimii ani, adica apar tot mai multi motociclisti, probabil mai ales din nevoia de mijloc de transport rapid in orasele aglomerate.
- Se poate face motociclism de performanta in Romania? Avem sportivi care pot face fata in competitiile internationale?
Putem spune ca se face, sau macar se poate spune ca e un inceput corect si sanatos, fiind tot mai multe echipe si piloti care lucreaza la un nivel destul de ridicat. Nu stiu sa spun daca cei mai buni de la noi din tara ar face fata in competitiile internationale, fiindca aici intervine si partea de buget care influenteaza considerabil rezultatul. Dar putem face referire deocamdata doar la doi piloti foarte talentati si care, probabil cu un buget mare si foarte mare, ar putea incerca sa faca performanta externa. Acestia sunt Catalin Cazacu si Robert Muresan.
- Multi motociclisti se plang de faptul ca nu sunt respectati in trafic. Pe de alta parte, exista si soferi care se plang de faaptul ca motociclistii se comporta indisciplinat in trafic. Care este adevarul? Cum ar trebui sa se comporte fiecare din acestia?
Aici e o discutie interminabila, deoarece fiecare parte are “baietii problema”. Adevarul este ca la peste 60km/h, un accident pentru un motociclist este cu sanse mari sa-i fie fatal si ,macar din acest punct de vedere, automobilistii ar trebui sa fie ceva mai atenti, fiindca banuiesc ca nimeni nu-si doreste sa omoare pe nimeni. Si nu sunt deacord cu mersul tare pe strada, fiindca acum avem un circuit si te poti descarca acolo de toata adrenalina acumulata, in cele mai safe conditii posibile.
Andrei Viliche