Leo Leonte: „Multi asociaza motociclistii cu gastile de raufacatori, dar noi nu suntem cu nimic diferiti fata de un cor bisericesc”
Florin Tomescu: „In „Romanica” noastra cea de toate zilele, disciplina in trafic lipseste cu desavarsire”
Sunt oameni obisnuiti, dar pasiunea pentru motoare ii face speciali. Leo Leonte pare a fi un personaj veritabil din filmele cu bikeri, iar Florin Tomescu este un impatimit al speed-urilor. De la cei doi am vrut sa aflam cum s-au contaminat cu acest virus, ce inseamna viata de motociclist, dar si care sunt regulile initierii in acest mod de viata.
- Cum a luat nastere pasiunea pentru motociclete?
Leo Leonte: M-am nascut cu aceasta pasiune. De cand eram mic, vazand si auzind motoare, am stiut ca atunci cand voi creste, voi avea o motocicleta.
Florin Tomescu: Pasiunea pentru motociclete mi-a fost insuflata de tatal meu, care era un impatimit al motoarelor, inca de cand eram mic. Prima mea motoreta a fost un Carpati rusesc de 49 ccpe pe care mi-a cumparat-o tata in clasa a 8-a. Am iubit motoreta aceea maxim!
- V-ati gandit vreodata cum ar fi viata fara motor? Ati putea renunta vreodata la acest “virus”?
Leo Leonte: Nu ma pot vedea fara motor. Este o pasiune la care nu voi renunta niciodata. Atata timp cat nu dauneaza mie sau celor din jur, nu vad de ce as renunta.
Florin Tomescu: As putea renunta in orice moment, dar deocamdata nu o fac, pentru ca senzatia pe care ti-o ofera este unica. Poate, cu trecerea anilor, aceasta se mai poate estompa si voi trece la categorii mai “cuminti”.
- Ce senzatii traiti atunci cand sunteti pe motocicleta?
Leo Leonte: Este o senzatie unica, greu de descris in cuvinte. Pur si simplu libertate!
Florin Tomescu: Senzatie majora cu + 100 km/h, dupa cum aproape spune un hit mai vechi al celor de la BUG Mafia. Senzatia este unica, poate doar comparabila cu pilotajul de avioane.
- Multi motociclisti se plang de faptul ca nu sunt respectati de conducatorii auto. Pe de alta parte, exista soferi care se plang de faptul ca si motociclistii se comporta indisciplinat in trafic. Care este adevarul? Cum ar trebui sa se comporte fiecare dintre acestia?
Leo Leonte: Adevarul este undeva la mijloc. Multi nu inteleg ca un motociclist este foarte vulnerabil si ca daca il lovesti il poti rani grav sau omori. In ultima vreme, se observa o schimbare in bine din partea conducatorilor auto. Sunt mai atenti si mai respectuosi cu cei pe doua roti si viceversa. Dar cum padure fara uscaturi nu se poate, ambele tabere au si reprezentanti mai teribilisti, neglijenti sau mai putin rabdatori.
Florin Tomescu: Adevarul este undeva la mijloc. Din pacate, in „Romanica” noastra cea de toate zilele, disciplina in trafic lipseste cu desavarsire, din partea tuturor categoriilor de soferi. De exemplu, in cele mai importante tari din Europa, motociclistul se bucura de un tratament mult mai bun din partea celorlalti participanti la trafic, bineinteles cu exceptiile de rigoare.
- Care este diferenta dintre a te plimba cu mai multi prieteni cu motoarele si a face parte dintr-un club de motociclisti?
Leo Leonte: In principiu, nu este nicio diferenta. Pana la urma este vorba despre niste oameni ce impartasesc o pasiune. De regula, in cluburile de motociclisti exista o ierarhie, iar membrii au anumite atributii. Multi asociaza motociclistii cu gastile de raufacatori, dar noi nu suntem cu nimic diferiti fata de un cor bisericesc. Sunt medici, avocati, chiar preoti “atinsi” de acest ”virus”.
Florin Tomescu: Diferenta este una majora, de la cer la pamant. Dupa parerea mea, comunitatea motociclistilor din orasul nostru este sublima, dar lipseste cu desavarsire. Acele grupuri de motociclisti inseamna mult mai mult decat niste plimbari in grup. In schimb, comunitatea moto online poate ajuta cu diverse probleme sau intrebari cu care se confrunta un motociclist.
- Cat este de costisitoare achizitia si intretinerea unei motociclete in raport cu un autoturism? Renteaza?
Leo Leonte: Din punctul meu de vedere, orice pasiune renteaza. Un motor necesita mai multa munca de intretinere spre deosebire de un autoturism, dar “surubareala” face parte din acest stil de viata. O motocicleta renteaza si din punct de vedere al timpului petrecut in trafic.
Florin Tomescu: Achizitia poate fi destul de costisitoare, depinde de bugetul fiecaruia si cat este dispus sa aloce acestei pasiuni. Poti lua motorete cu 1000 de euro sau motoare de peste 20.000 de euro. Problema care se poate pune la un moment dat este daca esti dispus sa iti asumi riscul de a pierde acesti bani in cazul in care o dai de pamant sau se strica. Problema rentabilitatii este direct proportionala cu pasiunea pe care o ai. Intretinerea unui motor poate fi mult mai scumpa decat a unei masini a carei valoare se incadreaza intr-un buget mediu de 6000 – 7000 euro.
- Care sunt principalele sfaturi pe care le acordati unui incepator? (alegerea motocicletei, conduita in trafic, dupa cat timp sa se aventureze la un drum lung etc.)
Leo Leonte: Pentru un incepator recomand o motocicleta cat mai manevrabila si cu o capacitate cilindrica mica. Nu este o regula, dar este de preferat. Ii sfatuiesc sa fie respectuosi in trafic, iar teribilismul sa fie lasat la o parte pentru ca este nevoie de o singura greseala…
Florin Tomescu: Alegerea motorului depinde intotdeauna de experienta pe care o ai si ce ai de gand sa faci cu motocicleta respectiva. Vrei sa te dai in oras, iei un naked, vrei sa te dai pe curbe, iti iei un speed, un supersport. Vrei sa faci drumetii, sa te plimbi, iti iei un chopper sau un touring. Gusturile nu se discuta. In ceea ce priveste folosirea motorului, depinde de fiecare si de capul de pe umeri daca alege sa-l exploateze decent, corect si in siguranta.
- Ce mesaj aveti pentru motociclistii ieseni si nu numai?
Leo Leonte: Asfalt uscat si viata lunga!
Florin Tomescu: Mesajul meu pentru baietii din Iasi: este minunat sa ajungi acasa mai tarziu cu 5 sau 10 minute decaat sa nu ajungi deloc. Asfalt uscat!
Andrei Viliche
Leo Leonte
Florin Tomescu