Rampa de la staţia Pădurii, cea mai periculoasă din Europa pentru tramvaie

0
5923

Cea mai periculoasă pantă pentru tramvaie din Europa este la Iaşi. Este vorba despre panta care coboară spre staţia Pădurii şi care are o înclinaţie de 8,8%. Un accident de tramvai în această zonă ar putea fi devastator.

 

Există în Iaşi un loc unic în ţara noastră şi în Europa. Este vorba despre rampa pe care tramvaiele urcă şi coboară spre staţia Pădurii, ca să ajungă în cartierul Tătăraşi. În urmă cu vreo opt ani, un tramvai rămas fără frâne a coborât panta în viteză şi l-a izbit puternic pe cel care era oprit în staţie. Astfel de situaţii neplăcute vor fi mai uşor evitate doar când municipalitatea va cumpăra tramvaie noi, cu motoare puternice şi sisteme de frânare eficiente.

„Este o zonă dificilă pentru exploatarea tramvaielor, avînd în vedere faptul că panta măsurată pe acest tronson de linie de tramvai este de 8,8 la sută. Asta înseamnă că, pe 100 de metri, diferenţa de nivel este de 8 metri şi 80 de centimetri. Această valoare a declivităţii ridică totuşi nişte probleme deosebite, în sensul că sunt solicitate atât motoarele de tracţiune, în cazul în care tramvaiul urcă panta, cât şi sistemele de frânare atunci când tramvaiele coboară”, spune Constantin Aiftimie, seful Serviciului Tehnic de la Compania de Transport Public Iaşi.

 

O pantă asemănătoare mai este în Marsilia

În Europa mai este un singur asemenea loc, în Marsilia, unde panta are o înclinaţie egală cu aceasta din Iaşi. Însă la noi, tramvaiele circulă greu şi din cauza căii de rulare şi a infrastructurii deficitare. „În viitorul foarte apropiat, acest tronson va fi reabilitat în totalitate”, a adăugat Aiftimie.

Tramvaiele care merg spre zona Tătăraşi circulă cu maximă prudenţă pe panta care coboară spre staţia Pădurii. Şi asta pentru că, în urmă cu şapte-opt ani, un vatman a trăit o spaimă cumplită atunci când tramvaiul rămas fără frâne a prins viteză şi, în staţia pentru călători, a lovit puternic un alt vehicul oprit. Doar norocul a făcut să nu se înregistreze victime omeneşti. De atunci, şefii Companiei de Transport Public i-au obligat pe vatmani să respecte câteva reguli: să reducă foarte mult viteza şi să aştepte în vârful dealului dacă este un alt tramvai oprit în staţie. „Mai ales toamna e foarte dificil cînd, din cauza frunzelor, roţile tramvaielor patinează. Avem multă grijă când coborâm: când aeste tramvai în faţa noastră, noi stăm sus în vârful pantei şi aşteptăm să plece, şi apoi plecăm şi noi”, a spus Julien David, unul dintre vatmani.

 

Soluţii pentru evitarea accidentelor

Cei din conducerea Companiei de Transport Public admit că accidentele s-au produs şi din cauza tramvaielor vechi. „Evenimentele care s-au petrecut acum ceva ani au fost generate de deficienţe ale sistemelor de frânare, în sensul că vatmanul nu a avut posibilitatea să frâneze şi să oprească în timp util la baza pantei”, mai spun reprezentanţii Companiei de Transport Public.

Ca să repare aceste tramvaie vechi nu e nicio socoteală, niciun câştig. Şi atunci , în ceasul al 12-lea, edilii au admis că nişte tramvaie noi ar fi mult mai potrivite şi mai eficiente. Documentaţiile pentru achiziţia a câtorva zeci de vagoane noi sunt pregătite, iar municipalitatea va investi 24 de milioane de euro în reabilitarea a 3 tronsoane de cale de rulare şi achiziţia de vagoane. „Avem în vedere reabilitarea infrastructurii de tramvai pe tronsoanele Cinci Drumuri – strada Nicoriţă, Podu Roş – Primăverii şi tronsonul de la Uzina Metalurgică până la capătul traseului 5. În prima fază, vom cumpăra şi şapte tramvaie noi”, promite primarul Mihai Chirica.

În total, municipalitatea are în vedere achiziţia a 32 de tramvaie noi, cu bani de la Uniunea Europeană. Din loturile noi, câteva vagoane vor fi repartizate şi pe traseele spre Tătăraşi. Spre mulţumirea vatmanilor, dar şi a călătorilor.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments