Arhitectul Marian Jan Chirița mărturisește că pe cât de riscantă este pasiunea sa pentru avioane, pe atât de emoționantă și plină de adrenalină. „Nimic nu se compară atunci când ești deasupra tuturor“, a mărturisit Marian Jan Chirița.
Pasionat de avioane încă din copilărie
Marian Jan Chirița s-a îndrăgostit de zbor încă din copilărie când s-a apucat de planorism.
„Am un verișor care a zburat cu mulți ani în urmă, făcea planorism. Eu eram la școala generală și el îmi povestea despre zbor și atunci s-a născut o curiozitate. Înainte de a împlini 18 ani m-am înscris pentru a face planorism. Iar primele zboruri le-am făcut cu o semnătură dată prin notariat de către părinții mei, prin care îmi acceptau zborul cu aeronava. Primul zbor l-am făcut
într-o tabără organizată de UTC; toate cluburile din România organizau tabere. Se făcea un schimb între cluburi de sportivi. Eu am ajuns la Ploiești, unde am stat o lună de zile. Au venit tineri din toată țara, din toate orașele mari și am legat prietenii. Atunci am zburat prima data cu un pilot care, săracul, nu mai trăiește, domnul Militarul. După am încheiat această activitate, nu am mai zburat ani de zile”, a declarat arhitectul Marian Jan Chirița.
A renunțat la zbor pentru arhitectură
„Am urmat facultatea de arhitectură, m-am pregătit, am avut timpul foarte ocupat în facultate și nu am reușit să mai zbor. Dar am reînceput activitatea acum 14 ani, când aerocluburile din România făceau contracte pentru zbor sportiv. Am făcut planorism, am ieșit la simplă comandă, după asta am început să fac zbor cu motor și iarăși am ieșit la simplă comandă și de zece ani de zile am brevet”, a mai spus arhitectul Marian Jan Chirița. Mai mult decât atât, și-a cumpărat propriul avion pentru a-și duce visul până la capăt.
„Toți cei care fac școli de aviație își doresc să abiă propriul lor avion. Mi-am dorit foarte mult acest avion. Fapt pentru care am căutat pe piața de avioane second hand un avion ieftin. Un avion pe care să mi-l permit să îl cumpăr. Și am găsit un avion exact ca al meu care se vinde foarte bine în toată lumea. Știam foarte multe despre acest avion și am găsit unul în Grecia, destul de ieftin. Și cei de la agenție mi-au spus că există un astfel de avion și în România și chiar aproape nou. Nu mi-a venit să cred așa ceva. Și din aproape în aproape, am ajuns la proprietarul avionului, un tânăr care vindea trei avioane. Erau aparatele tatălui lui care murise de o boală incurabilă. Am cumpărat avionul cu un prieten de al meu, doctorul Igor Nedelciuc. Am zburat o perioadă împreună, după care el a decis să vândă partea lui și de atunci sunt proprietarul avionului”, a mai spus Marian Jan Chirița.
450 de ore de zbor
Marian Jan Chirița zboară deasupra României de șapte ani și a acumulat 450 de ore de zbor. Arhitectul își invită prietenii la plimbare pentru a vedea Iașul de la mii de metri înălțime.
„Este imposibil de descris senzația pe care o trăiește cineva care zboară. Mie îmi este foarte greu să explic, acum, după 450 de ore de zbor, care sunt trăirile unei persoane care zboară pentru prima dată în viață cu avionul meu. De foarte multe ori am senzația că ar trebui să fie ca mersul în tramvai. Adică se urcă, se uită pe geam și cam atât. Dar în același timp îmi aduc aminte care au fost emoțiile mele când am urcat prima dată în avion, la Streșnic. Emoțiile erau fantastice, nu-mi venea să cred că se întâmplă lucrul acesta în viață și asta pentru că era și pe timpul lui Ceaușescu. Dorința de a zbura era o dorință foarte greu de realizat”, a precizat Marian Jan Chirița.
Cele mai mari emoții pentru un pilot sunt atunci când natura își arată „dinții”, fiind foarte greu să ghicești o vreme bună. Se pare însă că arhitectului Marian Jan Chirița nimic nu-i stă în cale. A zburat în mai multe orașe din țară, iar de cele mai multe ori a mers vara la Constanța.
Pilot vs. arhitect
A început să zboare din curiozitate, însă și-a deprins dragostea de desen încă de mic copil, când a făcea schițe pe toate caietele. Pentru Marian Jan Chirița zborul este singurul lucru care îl relaxează și îl încarcă cu energie.
„Pilotajul te călește, te bați cu natura. Permanent ești pus în situația în care să iei decizii pe care să le aplici imediat. În general piloții sunt oamenii faptelor. Odată ce ai decolat știi că trebuie să și aterizezi cu bine. Cam așa se întâmplă și în arhitectură. În general proiectele mele sunt pline de curaj, bine argumentate și întotdeauna deciziile mele sunt corecte”, a mai spus arhitectul Marian Jan Chirița.
Își invită clienții la aeroclub
Marian Jan Chirița este o provocare și pentru clienții săi, pe care îi invită să îi plimbe cu avionul deasupra Iașului. „Cei care au avut curaj, au zburat cu mine și au văzut tot orașul. Unii clienți au fost atât de încântați încât și-au luat brevet”, a mai spus Marian Jan Chirița.
Pentru architect, pilotajul este cea de-a doua meserie. În cazul în care meseria de arhitect va fi imposibil de practicat la Iași acesta se poate reprofila în orice moment.