Municipalitatea a început marea demolare a garajelor. Cine plânge la ușa primarului?

Primăria a trecut la demolarea garajelor din oraș. În municipiul Iași sunt aproximativ 1.400 de garaje, din care doar 280 au contracte legale și plătesc impozit la primărie. Restul vor fi demolate. Pe lista persoanelor care vor rămâne fărăr garaj se numără fostul președinte al CJ Iași, Cristian Adomniței, actualul vice de la CJ, Romeo Olteanu și char fostul architect șef al orașului, Ionel Oancea.

1
1792
garaje

Municipalitatea a început marea demolare a garajelor. Peste 1.000 de garaje vor fi desființate urmând ca în locul lor să fie amenajate locuri de parcare. Pe lista celor care vor rămâne fără garaj se regăsesc și persoane publice. Acestea s-au dus rapid cu jalba în proțap la primărie încercând să înduplece autoritățile.

 

 

Primăria a trecut la demolarea garajelor din oraș. Practic, acestea vor fi distruse, iar spațiile vor fi transformate în locuri de parcare. În municipiul Iași sunt aproximativ 1.400 de garaje, din care doar 280 au contracte legale și plătesc impozit la primărie. Până acum au fost demolate aproximativ 70 de garaje de pe străzile orașului, în special cele construite între blocuri. Pe listele municipalității sunt nume sonore din Iași. Fie oameni care au avut funcții publice, politicieni, profesori sau medici. Printre aceștia se numera fostul ministru al Educației, Cristian Adomniței, arhitectul Ionel Oancea, familia Solcanu sau actualul vicepeședinte al Consiliului Județean, Romeo Olteanu.

 

Garaje ilegale

Muți ieșeni au garaje în municipiul Iași încă din anii ’90, când au început să își improvizeze singuri aceste spații. Astfel că pe străzile dintre blocuri s-au construit trei tipuri de garaje: din tablă, din beton sau zidite din diferite materiale, cum ar fi plase de sârmă. Un astfel de garaj are 18 metri pătrăți, iar impozitul pentru un astfel de spațiu a fost evaluat la 50 de lei pe lună de către muncipalitate. Însă doar 280 de persoane sunt cu actele și construțiile în regulă. Problema cea mai mare a municipalității este aceea că aceste garaje nu sunt folosite toate pentru mașini. Ieșenii și-au transformat spațiile în locuri de depozitare a lucrurilor din apartamente sau își țin murăturile. În plus, mulți își parchează mașina în fața garajelor și ocupă încă un spațiu.

 „Am început campania de eliberarea a spațiilor publice, pentru a face un număr cât mai mare de locuri de parcare. Intenția este de a proteja cât mai mult spațiile verzi de lângă blocurile de locuit. Având în vedere că aceste garaje mai țin un loc de parcare și sunt folosite ca spații de depozitare, am decis să le demolăm. Sunt peste 1.400 de module de parcare, din care mai bine de 1.200 sunt construite ilegal. Deja au fost demolate primele 60, 70 de unități și continuăm până curățăm Iașul. Sunt și oameni nemulțumiți. Noi am început cu acele garaje ilegale, și de la caz la caz, acolo unde avem un singur modul cu acte în regulă. Vor fi aproximativ 2.800 de locuri de parcare. În general dublează suprafețele de parcare acele garaje”, a declarat Mihai Chirica, primarul municipiului Iași.

 

Arhitect, rămas fără garaj

Pe lista celor care dețin garaje ce vor fi dărâmate de municipalitate se regăsesc și nume sonore din mediul public. Cum era de așteptat, unii dintre ei și-au manifestat nemulțumirea.

Ionel Oancea, fostul arhitect șef al orașului a rămas în această perioadă fără garaj. A primit notificare, iar în termen de trei zile a fost nevoit să elibereze spațiul din zona Nicolina.

„Am avut și eu garaj. Toate garajele astea sunt în regim provizoriu, când se dau de la primărie. În general, aceste garaje s-au făcut fiecare cum a putut, și nu sunt făcute uniform, nu sunt făcute cu o arhitectură. Ele arată ca niște improvizații, în principiu dacă ne plimbăm așa și vedem unde sunt garajele astea toate sunt făcute după posibilitățile fiecăruia. Nu se poate nega, arată ca niște improvizații și știu că era o perioadă când se dădeau autorizații doar pentru împrejuiri și omul și-a făcut garaj. Plus că multe dintre aceste spații sunt acum puncte gospodărești, care au altă funcțiune. Toți cei care dețin garaje în Iași vor primi notificarea de desființare”, a declarat Ionel Oancea, fostul arhitect șef al Iașului.

 

Plângeri către municipiu

Chiar dacă înțeleg situația, cei care au contracte închiriate cu municipalitatea pentru cei 18 metri pătrați de garaj și și-au plătit impozitul până la sfârșitul anului, au depus și plângeri la primărie. Fostul președinte al Consiliului Județean și fost ministru al Educației, Cristian Adomniței consideră că i s-a făcut o nedreptate și cere municipalității explicații. Și nu este singurul nemulțumit.

„Și eu am făcut plângere la primărie. Problema este că primăria acționează cu tipuri de erori. La mine, unde am avut garajul ăsta, întâmplător sau nu, atunci când l-am licitat am plătit o sumă mai mare de patru, cinci ori mai mare decât ceilalți ca să nu am discuții, eram atunci în funcție, eram arhitect șef. La mine garajul era cu autorizație, cu contract de folosință pe teren, cu chiria plătită până la sfârșitul anului. Din punctul meu de vedere eram legal. Dar dipoziția care mi-a venit mie a venit pentru garaje neautorizate din tablă, ceea ce nu era cazul meu. L-au demolat și pe al meu, să zicem așa din eroare. Dar eu înțeleg că atunci când am primit autorizația acolo scrie clar că e garaj provizoriu și că se demolează în momentul în care apar proiecte de urbanizare, de înfrumusețare a orașului. Eu sunt de acord. Chiar dacă în cazul meu au făcut o eroare administrativă”, a mai spus Ionel Oancea, arhitect.

 

 

Vicepreședinte fără garaj

De ani buni, mașinile nu mai sunt ținute în garaj, iar spațile sunt folosite ca fiind boxe. Unul dintre vicepreședinții Consiliului Județean, Romeo Olteanu și-a închiriat un astfel de spațiu de acum 20 de ani. Singura dorință pe care o are este accea de a fi anunțat din timp când începe demolarea pentru a-și muta lucrurile din garaj.

„Am un garaj pe Splai Bahlui, îl am de 20 de ani și e cu aprobarea primăriei. Plătesc la primărie taxa anuală. Am și avut aviz pentru instalarea lui. Este un garaj metalic și dacă s-au hotărât să facă ordine eu nu am nimic împotrivă. Atât îi rog să mă anunțe ca să pot să îmi iau ce mai am acolo în garaj. Cred că am două biciclete și niște roți, mașina nu o mai țin în garaj. Poate să îl distrugă numai să mă anunțe ca să îmi iau lucrurile de acolo. Din câte știu eu am achitat pe tot anul la primărie chiria. Nu mai am nici o pretenție dacă îl scot la sfârșitul anului, atunci îmi expiră și contractul”, a declarat vicepreședintele CJ Iași, Romeo Olteanu.

Chiar dacă municipalitatea spune că numărul locurilor de parcare se va dubla după ce garajele vor fi demolate, mulți susțin că aceste construcții sunt benefice pentru ieșeni.

“Dacă ar fi un proiect de rezolvare a problemei la nivelul orașului, trebuie să fim de acord cu el. Eu nu știu dacă este proiect sau nu. Asta nu e o rezolvare, oricum nu ajung în cartiere acele locuri de parcare pentru necesarul de autoturisme. Ar trebui construite garaje supraetajate, ca să avem locuri pentru toate mașinile. Dacă e să ne gândim așa e o oarecare dezordine. Dacă mă întrebați pe mine eu aș face altceva. Aș lua teren să fac garaje publice care să poată să fie și închiriate și cu capacitate mare și care să fie construite ca lumea, suparetajate”, a mai declarat arhitectul Ionel Oancea.

Municipalitatea susține că din două garaje construite ilegal se pot face chiar trei locuri de parcare. Vizate sunt si garajele construite ilegal prin curți sau cele care au fost transformate fie în service-uri sau diferite ateliere de reparații.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
1 Comment
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments