“Atenţie, este un echipaj de poliţie lângă Piazza Sempione, controlează maşinile cu număr românesc!” – pe reţelele de socializare curg în ritm alert sute de mesaje ale românilor din Italia, care circulă cu maşini înmatriculate în România.
Pe 4 decembrie, a intrat în vigoare „Decretul cu privire la siguranţă”, care poartă numele vicepremierului Matteo Salvini.
În decret sunt introduse schimbări ale Codului Rutier Italian (articolul 93), prin care se limitează drastic circulaţia maşinilor înmatriculate în străinătate de către şoferii care au reşedinţa în Italia de cel puţin 60 de zile. Mai precis, după cum informează Ambasada României în Italia, se interzice „persoanelor care au rezidența în Italia de mai mult de șaizeci de zile să circule cu un vehicul înmatriculat în străinătate. Sunt exceptate de la această interdicție anumite cazuri de concesiune în leasing, închiriere sau în comodat”.
Un exemplu: într-un video obţinut de Hotnews.ro, înregistrat pe 7 decembrie, se poate vedea un vehicul cu număr românesc, oprit şi confiscat de un echipaj de la poliţia rutieră.
În multe regiuni din Italia s-au înregistrat deja cazuri de maşini cu număr românesc confiscate, iar şoferii au primit amenzi de cel puţin 500 de euro (dacă plata se face pe loc). Potrivit poliţiei, au avut loc ample operaţiuni de control şi s-au depistat numeroase în regiunile Lazio, Emilia Romagna, Toscana, când maşinile cu număr românesc au fost confiscate.
Ce riscă automobiliştii români? „Pentru cazurile de încălcare a interdicției de circulație a vehiculului înmatriculat în străinătate, amenzile administrative variază între 712 și 2.848 euro. Autoritatea Rutieră italiană (Ufficio Motorizzazione Civile) dispune interdicția de circulație pentru vehiculul în cauză, care este sechestrat. În cazul în care, după 180 de zile de la data infracțiunii, nu au fost îndeplinite formalitățile pentru înmatricularea vehiculului în Italia, vehiculul este confiscat”, informează Ambasada României.
Care sunt condițiile în care un român mai poate circula cu o mașină cu număr românesc?
„Articolul 132 al Codului Rutier italian prevede că vehiculul înmatriculat în străinătate, pentru care au fost îndeplinite formalitățile vamale și cele prevăzute de articolul 53 Cod Rutier, poate circula în Italia timp de un an pe baza certificatului de înmatriculare din statul de origine, cu îndeplinirea tuturor obligațiilor vamale și plata taxelor de vânzare-cumpărare. După încheierea perioadei de un an, titularul vehiculului trebuie să solicite autorităților italiene competente o foaie de parcurs și înregistrarea vehiculului pentru a putea părăsi teritoriul italian”.
De asemenea, mai pot circula automobilele în leasing sau şoferii care prezintă un contract de „comodat” gratuit de la o firmă.