34% din populație știe ce este 5G, iar 22% a auzit de Internetul Obiectelor (IoT)

0
196

Conform unui studiu de piaţă al ANCOM, 34% din populația României a auzit despre 5G, iar 22% despre „Internetul Obiectelor” (Internet of Things – IoT). Un procent de 4% din populație deţine personal sau în gospodărie obiecte inteligente ce pot fi conectate,  utilizatorul tipic de IoT din România fiind, conform studiului, tânăr, cu studii superioare, cu venituri ridicate și care provine din mediul urban. ”Acestea sunt primele semne ale următorului salt socio-economic major, după internet. Cel în care obiectele inteligente, conectate, fac parte din viața de zi cu zi a românilor”, a afirmat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.

Gradul de cunoaştere a conceptului de IoT

Conform studiului ANCOM, 22% dintre români au auzit despre IoT, persoanele din grupele de vârstă 16-30 ani şi 31-45 ani fiind familiarizate cu IoT într-un procent mult mai ridicat (peste 30%) decât cele de peste 46 ani (7-10%).

IoT este mai cunoscut în gospodăriile în care venitul lunar este de peste 6.000 lei (43%), în timp ce în doar 14% din gospodăriile cu venituri maxime de 3.000 lei acest concept este familiar.

În funcţie de ocupaţie, notorietatea IoT în rândul elevilor/studenţilor și persoanelor active (patroni/angajaţi) este mult mai mare (28-46%), decât la cele inactive (pensionari, şomeri) – 8%.

Utilizarea IoT, comportament de consum

La nivel naţional, 4% dintre respondenţi erau utilizatori de IoT, adică, în medie, fiecare al şaselea respondent care a auzit de IoT deţine personal sau în cadrul gospodăriei obiecte inteligente. Diferența dintre mediul urban (6%) şi mediul rural (1%) este însă apreciabilă.

67% dintre cei care utilizează IoT au achiziţionat aceste obiecte împreună cu componenta de conectivitate, de regulă de la un operator de comunicaţii mobile (50%), dar şi de la un furnizor de obiecte (17%), în timp ce 24% au achiziționat separat obiectele şi conectivitatea la internet.

Cel mai des întâlnite obiecte IoT deţinute de respondenţi sunt ceasurile/brăţările inteligente (2%) şi televizoarele prin intermediul cărora pot fi accesate şi/sau controlate alte dispozitive (2%), celelalte categorii de obiecte IoT fiind mai puţin întâlnite (sub 1% fiecare).

Dintre utilizatorii de IoT, 65% consideră că acesta face deja parte în prezent din rutina personală, în timp ce alţi 25% cred că acest lucru se va întâmpla în următorii doi ani.

Avantaje şi temeri legate de IoT

Confortul este apreciat ca fiind principalul beneficiu ce poate fi adus de utilizarea Internetului Obiectelor (42% dintre respondenţi), siguranța personală și a familiei fiind apreciată de 33% dintre respondenţi, iar 20% au apreciat automatizarea unor activități și 17% optimizarea consumului casnic.

Pe de altă parte, temerile cele mai frecvente ale respondenților sunt: furtul sau pierderea datelor personale (35% dintre respondenţi), costurile dispozitivelor IoT (34%) și afectarea confidențialității datelor (25%).

51% dintre utilizatorii de IoT au declarat că principalul motiv pentru care au început să utilizeze internetul obiectelor este pentru că îl consideră ca fiind un ajutor în activitățile zilnice, în timp ce 45% au fost curioşi să testeze funcţiile şi facilităţile acestuia. 28% folosesc IoT pentru că sunt pasionaţi de tehnologie.

Per total, 79% dintre utilizatorii de IoT consideră că utilizarea acestui tip de obiecte le-a adus mai multe beneficii decât costuri. În acest sens, 46% dintre utilizatori le consideră accesibile ca preț, cele mai populare fiind ceasurile/brăţările inteligente şi televizoarele/electrocasnicele.

Notorietate și aşteptări privind 5G

O treime dintre respondenţi cunosc termenul de 5G, profilul acestora fiind similiar cu cel al celor care cunosc conceptul de IoT.

Odată cu implementarea 5G în România, 47% dintre respondenţi se aşteaptă la o acoperire naţională mai bună, 31% la o viteză mai mare de download/upload de fişiere pe internet şi 26% la mai puţine probleme cu conectivitatea.

Studiu

Pentru a obţine un set de informaţii relevante în ceea ce priveşte utilizarea IoT de către utilizatorii finali – persoane fizice, ANCOM a comandat un studiu de piaţă ce a fost realizat de Metro Media Transilvania în perioada octombrie – decembrie 2018. Acesta a fost efectuat pe un eşantion total de 3.066 respondenţi, dintre care 1.461 erau utilizatori de IoT (marjă de eroare ±2,6%) şi 1.605 nu erau utilizatori de IoT (marjă de eroare de ±2,5%). Studiul este disponibil aici.

Ce este IoT

Internetul obiectelor (IoT) este o infrastructură globală pentru societatea informațională care permite funcționarea unor servicii avansate prin interconectarea obiectelor (fizice şi virtuale) pe baza tehnologiilor informaționale și de comunicații interoperabile, existente și viitoare. Obiectele inteligente ce deţin caracteristica de a putea fi conectate la internet, fiind astfel încadrate în categoria IoT, şi care au fost luate în calcul pentru acest studiu sunt: electrocasnice, ceas/brățară, senzori pentru locuinţă, contoare, centrală termică/climatizare, automobil, dispozitive de divertisment, echipament sportiv etc.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments