Conform Le Monde, scopul companiei este de a deturna atenția publică de la efectele nocive pe care sucurile și alte băuturi îndulcite le au asupra sănătății, scrie Le Monde.
„Începând cu 2010, Coca-Cola a acordat peste 8 milioane de euro unor experţi şi diverselor organizaţii medicale, dar şi sportive sau organizatoare de evenimente”, scrie Le Monde, adăugând că „în Franţa, la fel ca şi în alte părţi ale lumii, aceste finanţări ţin de comunicare sau de pura sponsorizare şi nu de desfăşurarea unor studii ştiinţifice autentice”.
Potrivit publicației franceze, totul a pornit de la o anchetă asupra lobby-ului făcut de Coca Cola, publicat în anul 2015 de New York Times.
În faţa scandalului, Coca-Cola a promis transparenţă şi a publicat pe site-ul său de internet numele experţilor şi listele de activităţi pe care le-a finanţat în SUA.
„În Franţa, insistenţele ONG-ului Foodwatch au constrâns Coca-Cola să publice aceste date în aprilie 2016”.
Datele acestea au fost actualizate, au fost examinate de jurnaliştii de la Le Monde.
„Dieteticieni, nutriţionişti sau specialişti în medicină sportivă: cea mai mare parte a celor 18 persoane numite (care au colaborat cu Coca-Cola n.r.) sunt profesionişti din domeniul sănătăţii”, scrie Le Monde.
Printre altele, un studiu publicat de o revistă specializată în sănătate publică, Journal of Public Health Policy, apărut la 8 mai, dezvăluie că multinaţionala a impus clauze multiple prin care influenţează cercetările ştiinţifice pe care le sponsorizează. Autorii acestui studiu, coordonat de Sarah Steele, profesoară de politici de sănătate publică la Jesus College din cadrul Universităţii Cambridge (Marea Britanie), au putut examina cinci contracte încheiate de Coca-Cola cu universităţi americane şi canadiene de renume.
Compania Coca-Cola, conform profesoarei Sarah Steele, „îşi rezervă dreptul de a rupe orice astfel de contract fără să prezinte vreun motiv”, iar „clauzele şi condiţiile precizate în contracte nu corespund declaraţiilor făcute de Coca-Cola pe site-ul său de internet”.
Finanţările din partea companiei producătoare de Sprite, Fanta sau Minute Maid, vizează „să facă uitate riscurile legate de aceste băuturi îndulcite, scoţând în evidenţă rolul lipsei activităţilor sportive în ceea ce priveşte obezitatea”.