Consumatorii acestor produselor ecologice sunt familiile tinere, care au o grijă mai mare pentru ceea ce mănâncă, de unde se aprovizionează, cu o medie de vârstă între 30 și 50 de ani. Aceste familii au grijă de mediul din jur și nu mai vor să consume produse cu chimicale. Uneori sunt și vârstnici, care caută gustul de altă dată pentru a se întoarce în timp. Acum câțiva ani a fost o explozie și era o modă să consumi produse ecologice, organice, naturale. În același timp nimeni nu știa și era o confuzie mare între noțiuni, pentru că nu era clar ce produs poate fi considerat organic, natural, ecologic sau bio. Acum însă consumul alimentelor ecologice devine un stil de viață. Lumea a început să se documenteze, sunt mai multe informații și este mult mai simplu să se înțeleagă ce este natural și ce este organic și că uneori natural nu înseamnă neapărat și ecologic.
Genoveva Cojocaru produce un ulei cu gust
Acum câțiva ani, atunci când a decis să pornească o afacere care să nu dăuneze mediului, Genoveva Cojocaru nu știa unde va ajunge. La început era pregătită să producă biodiesel. Dar pentru că legislația românească se schimba foarte des, Genoveva Cojocaru a decis să se reorienteze și să producă ulei presat la rece pentru că avea toată tehnica necesară, căci biodieselul se produce de fapt din ulei presat la rece. Așa a ajuns să ofere consumatorilor un ulei cu gust dulce și aromă, care să nu fie tratat chimic.
”Pe vremuri în fiecare comună exista câte o presă, unde oamenii duceau semințele de floarea soarelui și își luau uleiul. Uleiul rafinat a ajuns foarte târziu. Atunci însă nu se filtra uleiul ca să ajungă atât de curat și limpede așa cum este acum frumos și ca o rază de soare. Tehnologia de azi a avansat, iar presa a devenit mai mecanică, deși folosește aceiași tehnologie de presare mecanică a semințelor. Se pun semințele cu tot cu coajă, se presează, ele ies din presă, au o culoare cenușie, după care se trec prin filtru cu pânză și hârtie unde sunt reținute toate impuritățile”, povestește Genoveva Cojocaru.
Uniunea Europeană susține prin programe produsele ecologice
Un lucru complicat în producția unui produs ecologic după ce există întregul sistem de producere este obținerea certificării ecologice. Uniunea Europeană are fonduri dedicate pentru cei care își doresc să înceapă o producție proprie, iar apoi urmează partea de obținere a certificărilor.
”Obținerea certificării ecologice, obținerea certificării bio, pentru un procesator se obține nu foarte ușor, dar într-un timp rezonabil. Pentru ca un agricultor să obțină o certificare organică se știe foarte bine că trebuie să aibă trei ani de conversie, iar certificarea se obține abia după trei ani. Ajutoare sunt. Eu văd că se organizează diferite programe de susținere a producătorilor pe agricultura ecologică. Sunt cursuri, sunt întâlniri care se fac, sunt informații care se dau, totul este ca producătorii să le respecte”, ne povestește producătorul despre provocările pe care le au pentru a aduce consumatorului un produs ecologic.
Regulile pentru a obține eticheta ecologică sunt foarte stricte
Bio, ecologic și organic sunt denumiri care sunt utilizate pe etichetele produselor și de fapt înseamnă același lucru. Cu toate acestea, un produs pe care este o etichetă cu natural, încă nu înseamnă că este și ecologic. Aici ține mult pe ce teren a crescut materia primă, cu ce au fost stropite culturile și care a fost ciclul întreg de creștere și producere.
Chiar dacă respectă multe reguli și trebuie să dovedească prin certificare că au un produs ecologic, producătorii nu sunt într-un avantaj față de cei cu produse convenționale. Cu toate acestea, există un avantaj care nu poate să ne lase indiferenți, și acesta este protejarea mediului.
”Avantajul este doar față de mediu. Noi când cumpărăm aceste semințe trebuie să urmărim această trasabilitate și însuși fermierul trebuie să urmărească de unde cumpără semințe, unde plantează și cum plantează. Avantajul este doar pentru mediu. Pentru mine ca și procesator nu simt un avantaj. Poate că suntem la început”, spune Genoveva Cojocaru.
Statul ar trebui să susțină mai mult produsele ecologice
Subvenții de la stat primesc doar fermierii care cultivă produse ecologice. Procesatorii însă nu sunt incluși în lista celor care iau subvenții. Producătorii însă și-ar dori ca statul să fie cel puțin mai riguros cu importatorii de produse care sunt etichetate ca fiind ecologice.
”Tot ceea ce-mi doresc eu este să facă ceva statul să nu se aducă produsele organice la noi în România. Eu mă uit dacă la mine vine un client din altă țară și vine să cumpere o cantitate de ulei în vrac, eu nu pot să-i zic că nu vând, pentru că îmi pun cruce businessului. Dar observ după aceea că îl îmbuteliază și îl aduce în România, nu știu dacă e același ulei al meu, dar îl aduce cu etichetă pe care scrie organic și tot ce vrea el, și ajunge, surprinzător, pe piață în România mai ieftin decât l-aș vinde eu ca un produs organic din România”, spune producătorul.
O explicație pentru acest fapt nu există și producătorii simt că statul român este încă la început cu programele pentru cei care aduc pe piață produse ecologice.
”De un an există la nivelul guvernamental un șir de programe de înștiințare a producătorilor cum să acceseze anumite fonduri sau certificări pentru produse organice. Dar e încă la început. Cred că toți producătorii care produc organic să facă un cumul al necesităților pentru a susține aceste produse organice și atunci probabil că se va lua şi în discuție. Eu văd o grijă a statului român pentru aceste produse, așa mică cum este ea, dar decât să fie zero și unu este minunat. Pentru că eu știu ce înseamnă nicio informație”, povestește Genoveva Cojocaru.
Concurența pe piață este mare
În general, pentru un producător de alimente ecologice este greu să răzbați pe piață. Mai ales că această concurență nu este doar cu produsele convenționale, dar și cu alte produse organice care ajung pe piața din import.
”Facem față destul de greu. Dar am învățat în ultimul timp că atunci când te duci la târgurile potrivite, cu o analiză până a pleca la drum și foarte multă mediatizare. Tot ce înseamnă Instagram, facebook, twitter, fără aceste lucruri nu te cunoaște nimeni. Acesta este primul lucru care îl facem, mediatizarea. Ca și concurență pe piața noastră vin foarte multe uleiuri din afară care se ambalează în România și li se dă etichetă de România și intră pe piață cu un preț mai mic. De ce ar intra așa nu știu, este ceva neclar. Dacă eu iau semințe de aici din România, o procesez în România, nu am transport, nu am acte vamale și ajung la un preț unde nu pun un adaos foarte mare, că trebuie să las și magazinului să-i pun adaos, mă mir cum de cel care importă din altă țară ajunge să vândă cu 10 la sută mai ieftin decât produsul meu”, spune producătorul de ulei presat la rece.
Producătorii de produse ecologice în cea mai mare parte își vând produsele în țară, chiar dacă este mai rentabil să le duci în afară. Piețele însă sunt diferite și producătorii pentru a exporta ar trebui să-și adapteze etichetele și ambalajele la produse pentru a fi competitive pe piețele străine. Un ajutor imens pentru acești producători ar fi introducerea TVA-ului pentru produse organice să fie de 5 la sută în România. Până atunci însă ei se descurcă așa cum pot.