Numit anul trecut la Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor, Ciprian Ciucan spune că așteaptă acum să fie semnat cel de-al șaptelea proiect, și ultimul, ce urmează a fi finanțat din Planul Național de Dezvoltare Locală.
”Acesta este cel mai mare tronson de drum județean DJ 246 care este la limita județului Vaslui și are 36 de km lungime. Pentru acest drum am avut două proceduri de licitație la care nu am avut ofertant, am făcut reactualizări de devize și soluții și acum suntem în evaluare, având depusă săptămâna trecută o ofertă. Sperăm să fie conformă ca să putem finaliza și procedura că am avut și experiența altor proiecte când a fost o singură ofertă, nu a fost conformă și am fost nevoiți să reluăm procedura. Ar fi al șaptelea proiect prin PNDL și ultimul prin contract de finanțare semnate”.
Proiectele din Master Plan au fost în întârziere, iar acest fapt îl recunoaște și Ciprian Ciucan.
”Trebuie să spunem că aceste proiecte au cunoscut o oarecare etapă de întârziere, motivate inclusiv de unele contestații la nivel de proiect tehnic, după care întârzieri în proceduri de licitație, modificări legislative. Dar noi sperăm ca anul acesta să începem și acest ultim contract de finanțare să le putem da drumul, să avem rezultatul final. După care din spate deja am început să venim cu proiecte care vor fi finanțate de către Consiliul Județean Iași. Ați văzut că după mai multe licitații am reușit cât de cât, am mai adjudecat două dintre proiectele din Master Plan – este vorba de DJ 208 L și 208 O în zona Pașcaniului. Suntem acum în perioada de notificare, am notificat ofertanții privind clasamentul, mai sunt zece zile pentru eventuale contestații, sperăm noi să nu fie, după care vom semna contractul și vom începe inclusiv lucrul și pe aceste sectoare”, explică directorul de la Drumuri și Poduri Județene.
Cea mai mare problemă este dezinteresul firmelor să participe la licitații
Chiar dacă procedurile durează, fiind termene obligatorii pentru licitații, clarificări și contestații, ajustare de prețuri, totuși cea mai mare problemă anul acesta a fost dezinteresul firmelor de construcții pentru proiectele de drumuri scoase în licitație.
”Din 2015 până în 2019 tot ce înseamnă piața de construcții a suferit modificări majore, inclusiv legislative de forță de muncă, de cost de materiale, absolut tot. Și este o criză foarte acută în domeniul construcțiilor și nu numai în județul nostru, ci aproape în toată țara. E vorba de lipsa forței de muncă. Dacă acum 4 – 5 ani găseai firme în care se făcea selecție de muncitori și de personal calificat, acum primul care intră pe poarta unei unități de construcție este luat indiferent de ce știe să facă, în speranța că va reuși să fie pus la locul potrivit. Discut cu firmele cu care avem contracte și spun și că nu mai pot să se angreneze la lucrări de anvergură sau la mai mult decât au tocmai din acest motiv. Nu au cum să gestioneze mai multe proiecte”, povestește Ciucan.
Toate proiectele din Master Plan au prețurile ajustate la zi
Pentru că Master Planul a fost scris acum câțiva ani, iar prețurile pentru investiții în drumuri erau calculate la nivelul anului 2015, în ultima perioadă toate acestea au urmat o procedură de revizuire și ajustare. Reprezentanții Direcției Județene de Administrare a Drumurilor și Podurilor spun că au reușit anul acesta să ajusteze toate proiectele incluse în Master Plan. Însă ar mai putea apărea probleme legate de costuri la proiectele mari.
”Acum toate proiectele sunt ajustate, cu mențiunea că unele dintre ele care sunt proiecte mai dificile și riscă la fel să nu aibă ofertanți din motive strict de capacitate tehnică și forță de muncă, nicidecum de condiții de cost. Aici vorbim de proiectele mari, drumurile de beton care au timpi tehnologi mulți și proiectele care sunt departe de sursele de agregate pentru că volumul foarte mare de materiale duce și la costuri, duce și la alte categorii de cheltuieli care, pentru unele firme, le dezavantajează. Ca să poți să te duci la un proiect ai nevoie să aduci investiția și ai nevoie să aduci oameni. Deja gândiți-vă că s-au adus oameni inclusiv din Republica Moldova și se aduc probabil și din Asia pentru a compensa lipsa forței de muncă. Și atunci automat cheltuielile cresc și o dată crescând prețul și valoarea proiectului estimat, ei nu se vor putea încadra să se ducă mai sus să facă investiții. Aici vorbim de tot ce ține de tranzitarea Iașului, va fi o problemă. Sunt câteva proiecte mari aici, în care volumele de agregate sunt foarte mari și cine va veni pentru ele la licitație bănuiesc că se va gândi inclusiv la un transport pe calea ferată pentru că traversarea Iașului durează mai mult decât un drum de la carieră până la marginea lui, și atunci costurile cresc automat”, spune Ciprian Ciucan.
Anul acesta nu vor fi puse covoare asfaltice. Banii de la drumuri – toți în investiții
Chiar dacă pe lângă investiții sunt necesare și întreținerea drumurilor, anul acesta în județul Iași nu vor fi puse covoare asfaltice. Toți banii bugetați au fost dați la investiții.
”Toți banii pe care i-am avut disponibili i-am dus spre partea de investiții. Acestea sunt lucrări foarte clare care aduc plus valoare, iar covoarele de multe ori ajută, dar nu rezolvă problemele unde sunt mai grave. Se vor face în schimb reparații curente de plombe, burtușiri, întreținere cu piatră și investițiile care deja lucrează și este așternut strat de uzură și de binder. De exemplu, din cele șase investiții începute aveam deja 13 km de binder turnate la Blăgești – Cotnari, se toarnă A.I.Cuza, două dintre ele sunt finalizate, urmează să facem recepția la Spinoasa – Belcești și Țibănești, unde mai sunt mici retușuri de făcut”, a explicat directorul de la drumuri și poduri județene.
Structura rutieră a județului Iași este depășită și îmbătrânită
Pentru că mai mulți cetățeni din județ au protestat în repetate rânduri din cauza drumurilor dezastruoase din județul Iași, Ciprian Ciucan spune că este de acord cu oamenii pentru că infrastructura județeană de drumuri în ultimii 30 de ani nu a cunoscut investiții majore. Structura rutieră de la nivelul Iașului a fost proiectată pentru alte clase de încărcare, care acum sunt mult depășite.
”E o structură rutieră îmbătrânită care automat cedează. Noi vom continua plombe și vom face plombe pe unele segmente care încă nu intră într-o modernizare, dar fără un rezultat să spunem pe termen mediu. Pentru că plombezi într-un loc, iar structura rutieră cedează lângă și atunci automat este un lanț care se întâmplă mai departe. Noi încercăm să intervenim acum punctual pe lucrări de întreținere pentru care în sfârșit am semnat contract pentru jumătate din județul Iași, pentru partea de Nord-Vest este deja în lucru, se fac plombe și sperăm în două săptămâni să finalizăm. Recent am avut depunere de ofertă și pentru lotul unu, o sigură ofertă și sperăm să reușim să facem evaluarea ca să putem să trecem și la partea cealaltă de județ de sud-est. Dar infrastructura fiind atât de mare, având aproape o mie de km de drumuri județene, cu gradul de îmbătrânire foarte mare, lucrări de întreținere nu se mai pretează. Deci discutăm de lucrări care trebuie făcute în profunzime”, punctează Ciucan.
În 2020 ar trebui să completăm Master Planul
În următoarele luni urmează a fi demarate proceduri de licitație pentru toate proiectele ce au fost votate la ultima ședință de Consiliu Județean. Pentru acestea sunt deja credite de angajament, iar licitațiile vor fi făcute cu o clauză suspensivă pentru că ține de posibilitatea de finanțare a Consiliului Județean Iași. Ciprian Ciucan speră că anul viitor contractele de investiții vor fi deja din primăvară, și nu din toamnă cum s-a întâmplat în acest an. Tot pentru 2020 ar urma să fie pregătită o completare și lărgire a Master Planului, iar anul viitor toate proiectele ce au fost incluse în acest document ar urma să fie în executare.
”Noi avem misiunea să continuăm ce a fost început, acest Master Plan este prioritatea mea zero. De a duce toate proiectele în faza de execuție și de a porni licitațiile. După care urmează să completăm acest Master Plan pentru că avem o grămadă de sectoare rămase fără legătură. Deja pentru anul viitor pregătim o strategie de completare a acestui Master Plan, iar când finalizăm execuția peste 2-3 ani pentru unele proiecte care sunt mai mari, o să reușim să venim să-l completăm automat. Să nu mai stăm să mai pierdem încă trei ani în studii. Adică următorul Master Plan din 2020 ar trebui gândit să lege ce am început acum, inclusiv cu o politică de a întreține ceea ce avem”, a conchis Ciprian Ciucan.