Criza financiară este iminentă. Ce pot face companiile pentru a se pregăti

Pentru a se pregăti de o nouă criză financiară, firmele ar trebui să ia anumite măsuri preventive, este de părere analistul financiar Iancu Guda. Printre altele, specialistul spune că măsuri-cheie sunt economisirea sau dezvoltarea afacerilor cu parteneri cu risc redus.

0
133

Printr-o analiză postată duminică, Iancu Guda a avertizat despre iminența unei noi crize financiare și despre lipsa de pregătire a companiilor românești pentru o nouă recesiune, după cea din anul 2008.

Concret, specialistul a făcut referire la patru condiții esențiale ce trebuie bifate pentru a face față mai ușor unei recesiuni:

  • conservarea lichidității;
  • reducerea termenelor de plată la furnizori;
  • dezvoltarea afacerilor fie cu parteneri cu risc redus, fie cu parteneri care acoperă riscul semnificativ cu garanții lichide;
  • optarea pentru leasing operațional.

Dacă o companie îndeplinește din timp aceste condiții, scrie Iancu Guda, ea poate aplica mai ușor, în cazul unei crize financiare, următoarele soluții urgente:

  • folosirea rezervelor din trezorerie;
  • extinderea termenelor de plată către furnizori;
  • vânzarea din stocurile existente;
  • reducerea perioadei de încasare a creanțelor;
  • atragerea unei finanțări suplimentare;
  • valorificare activelor;
  • capitalizarea companiei prin aportul acționarului.

„Evident, alternativele enumerate anterior nu reprezintă decât niște soluții valabile pe termen scurt, pentru a putea depăși problemele temporare de lichiditate. Pentru a reveni la o dezvoltare sustenabilă pe termen lung, companiile care întâmpină această provocare trebuie să fie capabile să-și eficientizeze activitatea. Astfel, problema insuficienței veniturilor încasate comparativ cu nivelul cheltuielilor monetare poate fi depășită pe termen lung doar prin îmbunătățirea marginii de profitabilitate și creșterea valorii adăugate, a explicat analistul financiar.

Practic, pentru a trece cu bine printr-o recesiune, companiile trebuie să fie flexibile, adaptabile și să se poată repoziționa. Iancu Guda avertizează că o nouă criză financiară este tot mai aproape, iar firmele nu arată gradul de pregătire care ar fi de dorit.

„Observăm că firmele active în România înregistrează o scădere a capacității de restructurare și compensare a șocurilor negative privind scăderea veniturilor, de la 30% (anul 2008) la doar 20% (anul 2018). Conform ultimelor date financiare disponibile, aceasta înseamnă că mediul de afaceri local va resimți șocul scăderii veniturilor în proporție de 80%, comparativ cu 70% în anul 2008”, arată Iancu Guda.

De exemplu, datele arată că, printre sectoarele care ar fi cel mai afectate, se numără construcțiile, agricultura și transporturile. La polul opus sunt industria de mașini sau comerțul.

În altă ordine de idei, un studiu recent publicat de Coface arată că, deși insolvențele au fost în scădere cu 33% în semestrul 1 al anului 2019 (față de aceeași perioadă din 2018), acest lucru a fost anulat de creșterea radierilor de firme cu 36%. În acest context, trebuie precizat că presiunea pe care o resimt firmele asupra lichidității este mai mare.

„Numărul companiilor active nu a crescut în ultimii zece ani, iar pe ansamblu companiile sunt mai îndatorate și au presiuni mai mari pe lichiditate. Dacă ne uitam la vârful economiei, evoluția pe parcursul anului 2018 a celor mai mari 1.000 de companii active în România (care concentrează jumătate din veniturile tuturor firmelor) reflectă provocări majore în dezvoltarea acestora: diminuarea marjei brute (concurența agresivă), scăderea profitului operațional (costurile cresc mai accelerat decât veniturile, de menționat aici presiunea pe costurile cu salariile) și deteriorarea competitivității(activele sunt utilizate pentru o perioadă mai extinsă)”, a afirmat Eugen Anicescu, country manager la Coface Romania.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments