Iaşul, pe harta raliului internaţional. Claudiu Butucel vs Dan Codreanu

De mai bine de șase ani, unul dintre cele mai importante evenimente desfășurate la Iași a reușit să fie apreciat la nivel național, iar organizatorii de la Iași să primească locul întâi. Este vorba despre Raliul Iașului, care, din 2013 este organizat și coordonat de către Claudiu Butucel și Dan Codreanu și colegii acestora. Nopți nedormite, luni de pregătiri, emoții, adrenalină și multă muncă. Sunt doar câteva dintre momentele ce stau ascunse în spatele evenimentului de succes din fiecare toamnă. Claudiu Butucel și Dan Codreanu au vorbit cu reporterii 7Est despre Raliul Iașului și au dezvăluit secretele unei organizări de succes a evenimentului cel mai îndrăgit de pasionații de mașini și viteză.

0
539

Când ați decis să vă ocupați de organizarea Raliului Iașului?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Acum șase ani, bunul meu prieten Dan Codreanu mi-a lansat provocarea. Nu știam nimic depre raliuri și m-a întrebat simplu, sec dacă mă bag împreună cu el să organizăm etapa de la Iași. Am zis da. Apoi cinci ani la rând am fost pe locul întâi la organizare.

 

Dan Codreanu, Rally Manager: În 2013 am luat hotărârea de a prelua de la domnul Filip organizarea Raliului. Atunci dumnealui s-a retras din organizare, nu neapărat din cauza vârstei cât a faptului de a nu intra în rutină. Rutina pentru organizatori este cel mai periculos lucru pentru că atunci riști să faci greșeli. Am apelat la Claudiu și am spus hai să încercăm și uitați că ne-a reușit. De șase ani suntem împreună, nu a plecat nimeni din echipa de organizare. Ne înțelegem foarte bine, ne place ceea ce facem aici. Nu am inventat noi nimic din ce se întâmplă la raliu și mă refer aici la spectaculozitate căci am preluat de la băieții mari, de la campionatul mondial și le-am adaptat la bugetele și condițiile noastre.

 

Cum ați reușit să organizați primul eveniment de Rally la Iași și cum a decurs acesta?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Organziarea primului eveniment pentru mine a fost un dezastru, un calvar, nu știam nimic, absolut nimic. De unde trebuie să iau hârtii, ce autorizații îmi trebuie, chiar nu știam nimic. Însă am prins din mers, am întrebat. Dan întreba și el și îmi spunea mie și tot așa am reuşit să facem un raliu bun. Primul nostru raliu a fost unul bun. Adică am reușit să terminăm cum ne-am propus, fără evenimente, fără niciun fel de incident și chiar atunci, la primul raliu, am luat locul întâi pe țară. Aș putea spune că pentru noi raliul se închide când predăm totul la oficiale. Anul acesta a fost mai greu ca în primul an pentru că s-a schimbat legislația și au apărut tot felul de capcane, documente în plus, autorități în plus, pretenții în plus din partea autorităților dar având în spate experiența anilor trecuți și relația interpersonală pe care am dezvoltat-o noi organizatorii cu șefi instituțiilor, suntem pe drumul cel bun.

 

Dan Codreanu, Rally Manager: Am ieșit pe primul loc din primul an. Oficialii federației care au venit la noi nu au avut încredere să ne acorde credibilitate, eram noi apăruți pe piață. Am reușit să răsturnăm calsamentele oficiale din acel an și am reușit să luăm locul unu deși nu am dormit cel puțin două luni jumătate înainte de eveniment. Nu știu dacă dormeam două ore pe noapte. Ne-au impulsonat să facem un eveniment bun și oificialii cărora le mulțumesc și acum ne-au ghidat acolo unde trebuie să ne iasă evenimentul.

 

Când aveți cele mai mari emoții?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Cele mai mari emoții sunt atunci când ultima mașină a părăsit proba specială, adică s-a încheiat raliul. Atunci avem un moment, să zic așa, de relaxare, dar te ia cu amețeală. Cel puțin nu mai avem nici un eveniment neplăcut și noi ne-am încheiat misiunea și am făcut totul cum trebuie.

Dan Codreanu, Rally Manager: Emoțiile încep când prima mașină părăsește parcul și se îndreaptă spre probe și pe parcursul raliului când aud în stație accident pe proba nu știu care, atunci, bineânțeles, se ridică pulsul foarte tare, dar ne liniștim oarecum când auzim că echipajul este ok.

 

Care au fost cele mai neplăcute evenimente și care au fost momentele care v-au ținut cu sufletul la gură?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Pentru buna desfășurare a raliului este imperios obligatoriu să fie dispozitivul de securitate și de siguranță a probei, trebuie să fie prezent în momentul în care oficialii merg și vizualizează acest dispozitiv, indiferent pe ce probă ar fi. Când mai e un sfert de oră și tu nu ai platforma sau nu ţi-a venit ambulanța sau nu ți-a venit ceva și nu merg comunicațiile, care este criteriul eliminatoriu, și pentru acest lucru se poate anula proba, ceea ce înseamnă o bilă foarte neagră pentru noi, atunci sunt într-adevăr niște momente foarte neplăcute. În rest nu avem decât momente mai mici, lucruri care se rezolvă prin telefon. Este și normal pentru că lucrăm cu un număr foarte mare de instituţii, în special cu autorități și apar sincope. Dar cele mai urâte momente sunt acelea când nu ai sistemul de securitate.

Dan Codreanu, Rally Manager: Anul trecut, la mine eram pe prima probă, atunci am avut cele mai mari emoții. În prima probă au fost 11 accidente. Notorietatea raliului aduce foarte mulți concurenți la start și macadamul nostru este foarte înșelător, permite dezvoltarea unor viteze mari și băieții, cel puțin care sunt începători, se cam aruncă, spun în ghilimele. Calcă accelerația mai mult decât pot ei să ducă. Și cum spuneam anul trecut, pe prima probă când am auzit că sunt 11 din 80, am spus că începe măcelul. Nu a fost niciun accident grav, i-am găsit cu roțile în sus, ba în boscheți, dar mașinile au fost scoase din concurs. Cea mai tare sperietură a mea a fost tot anul trecut când la a doua trecere de Mădârjac ne-a dispărut un concurent de pe GPS și din comunicarea cu intermediarii. Maşina părăsise drumul și a căzut sub un pod la 11 metri sub nivelul drumului, dar în același timp m-am și bucurat când am aflat că totul este ok. Am avut cam șapte minute în care nu s-a comunicat și nu știam ce se întâmplă acolo. Când am auzit că echipajul este ok și intervenția instituțiilor a fost nu doar exemplară, am răsuflat uşuraţi. Așa ceva rar ai să vezi în campionatul raliului, să ajungă un pompier și un jandarm la geamul lor în timp ce ei își desfăceau centurile. Asta înseamnă pentru noi un mare plus.

 

Lucrați într-o echipă și aveți atribuții diferite. Care este cea mai grea sarcină?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Eu stau pe la uși și prin pădure. Ce se întâmplă? Ca o etapă de raliu să poată fi organizată, trebuie un aviz dat de Poliția Română, de IGPR. Pentru acel aviz se lucrează două luni de zile atât singur, cât și cu colegii mei. Facem viziualizări în pădure, ore întregi de discuții, măsurători. După care tot ce înseamnă pe parte de amenajare pe oraș, parc service, parc închis, superspeciala cade în sarcina mea pentru că eu țin legătura cu toate autoritățile și atunci aducem tot ce trebuie acolo și asigurăm orice.

Dan Codreanu, Rally Manager: De asta ne iese și așa de bine. Fiecare ne-am luat compartimentul lui. Claudiu este pe partea de documentație, care este extraordinar de importantă. Mai avem două compartimente foarte importante în organizare. Este vorba despre departamentul de marketing care mercantizează probele și tot traseul raliului. Expunerea partenerilor noștri este foarte, foarte importantă, doar așa reușim să vină în ficare an alături de noi. Mai este compartimentul de imagine și comunicare. Și roul meu în toată această desfășurare este să adun rezultatele tuturor compartimentelor, să le pun la un loc și să iasă ceea ce iese.

Cum vă împărțiți sarcinile atunci când sunteți pe teren?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Atunci când vine vorba de sarcini discutăm la început, trasăm fiecare ce are de făcut, după care avem tot felul de întâlniri de informare fiecare în ce stadiu este, ce mai are de făcut, dacă unul dintre noi are nevoie de ajutor și oricare poate să ni-l acorde îl primim cu cea mai mare plăcere. Adică nu este o competiție între noi. Competiția este ca prin ceea ce facem noi să reușim să facem cel mai bun raliu din România.

Dan Codreanu, Rally Manager: Cel mai important lucru este că ne-am dat seama că toți tragem la aceeași căruță și rezultatele bune vin în urma colaborării între noi și totul iese cum trebuie atunci când este comunicare și înțelegere.

 

Care este cel mai important moment al Raliului?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Sunt mai multe momente importante, nu aș putea să spun numai unul. Un momentu foarte important este acela în care noi predăm raliul oficialilor, repet, noi nu avem niciun membru în conducerea raliului. Federația Română de Automobilism vine cu specialiști, iar noi predăm raliul oficialilor. Dacă oficialii spun că totul este ok, am preluat totul în regulă, atunci este un moment important pentru noi. După care mai avem la sfârșitul raliului un moment de bucurie. Pe parcursul celor trei zile, cât ține raliul nu prea avem momente în care ne putem bucura pe deplin și asta pentru că toate telefoanele care sună, sună cu întrebări sau ne anunță că mai apare ceva.

Dan Codreanu, Rally Manager: Claudiu este omul care răspunde de amenajarea parcului service și de securizarea superspecialei. În timpul Raliului eu preiau exteriorul orașului și securizarea celor 130 de kilometrii, probă specială. Mă asigur că totul este în regulă. Noi pregătim tot ceea ce înseamnă documentație. Federația Română de Automobilism preia documentația noastră, o avizează pe hârtie, după care la 30 de zile înainte de eveniment un reprezentant vine la Iași și parcurge tot traseul raliului și ne spune dacă e cazul să luăm măsuri suplimentare sau nu. Din momentul în care s-a luat la cunoștință de către federali traseul raliului, nu se mai poate schimba nimic. Noi, anul acesta, am avut o mică schimbare, orele de shakedown le-am dus un pic mai târziu, de la ora 13 la ora 14, asta înseamnă pentru noi foarte multă muncă.

 

Care sunt cele mai frumoase momente ale desfășurării evenimentului?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: În primul an, noi ca și organizatori eram foarte fericiți că am făcut o săritoare și că piloții toți vor sări. Unii piloți nu au împărtășit entuziasmul nostru și nu au sărit și am fost foarte criticați. În al doilea an am venit cu cea de-a două săritoare ca să fie bine și mai mare ca prima. Și atunci piloții au evitat să sară, să fie găină, așa că noi am pus poze din cinci în cinici metri, iar cu cât săreau mai mult cu atât am pus poze cu un vultur, un uliu.

Dan Codreanu, Rally Manager: Piloții apreciază foarte tare Iașul din simplu motiv că solul de la noi este iertător. Iartă mașinile de raliu și pagubele suportate nu sunt atât de mari, dar în același timp piloții fără experiență mai fac tumbe și au și pagube destul de mari.

 

Care este satisfacția cea mai mare pe care o aveți după un astfel de eveniment?

Claudiu Butucel, Director de Organizare: Satisfacția noastră cea mai mare este în momentul în care Federația declară că am ieșit pe primul loc la organizare. Piloții primesc o cupă, iar noi primim felicitări. Eventual mai rămânem cu datorii. Au fost ani în care am rămas și cu datorii și am pus bani din buzunar ca să facem cel mai frumos Raliu din România.

Dan Codreanu, Rally Manager: Cea mai mare bucurie a mea personală este atunci când văd cei 10 -12 mii de oameni la Râpa Galbenă și împreună cu colegi mei spunem, uite, îi vezi, noi i-am scos din casă. Acesta este lucrul care ne bucură fantastic.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments