O bună perioadă, mașini sau TIR-uri lovite de tren nu mai erau știri de senzație. Însă, în județul Iași, două tragedii imense au rămas în memoria colectivă.
Pe 14 august 2009, un microbuz în care erau 16 persoane a fost lovit de un tren la trecerea peste calea ferată din apropierea gării localității Scânteia. Au murit pe loc 13 oameni, printre care și un copil de opt ani, iar alte trei persoane au fost rănite grav. Șoferul microbuzului, care se pare că număra banii primiți de la călători, a murit după trei zile, aducând numărul deceselor cauzate de accident la 14. Microbuzul, lovit de tren pe partea central-stângă, a fost împins 350 de metri de la locul impactului.
Pe 8 septembrie 2013, 11 oameni au murit, nouă pe loc și alți doi la spital, după un cumplit accident produs la trecerea peste calea ferată din spatele fabricii Antibiotice, la Uricani. Cele 11 persoane se aflau înghesuite într-un autoturism VW Sharan de șapte locuri, care nu a oprit la trecerea fără bariere, semnalizată doar cu indicator de oprire. Șoferul autoturismului nu ar fi auzit sirena trenului și nu a oprit, mașina plină cu pasageri fiind pur și simplu spulberată de trenul Regio Iaşi – Dorohoi, care i-a târât jumătate de kilometru. Revoltător este că tot aici, pe 21 martie 2012, trei oameni mureau în aceleași condiții.
Seria neagră a accidentelor a continuat fără ca responsabilii de la CFR să inițieze planuri de instalare a unor bariere, căci aceasta este cea mai bună soluție pentru evitarea unor asemenea tragedii.
Ultimul accident mortal a avut loc pe 27 august, anul acesta, în localitatea Budăi. O autoutilitară condusă de un cetățean italian s-a oprit pe șine. În mașină mai erau un bărbat și un adolescent de 16 ani, care au văzut trenul venind și au apucat să sară din mașină. Șoferul a vrut să pornească autoutilitara, care a fost lovită în plin de trenul de marfă. A murit pe loc. Oamenii locului spun însă că trecerea la nivel cu calea ferată nu prea este vizibilă din cauza buruienilor care au crescut în voie și pe care nimeni nu s-a obosit să le taie.
Planuri firave
În urmă cu câteva zile, prefectul Marian Șerbescu a avut o întâlnire cu reprezentanți ai CFR Infrastructură – Regionala Iași, pentru a discuta despre situația trecerilor la nivel cu calea ferată din județ.
Concret, în județul Iași există 124 de treceri la nivel cu calea ferată, dintre care două se află pe raza a două depouri și nu sunt deschise publicului. Cele mai multe treceri, 78, sunt semnalizate doar cu indicatorul rutier ”Crucea Sfântului Andrei”. Alte 38 de treceri sunt semnalizate luminos și acustic și doar 6 treceri au montate bariere. ”Am vrut să aflu informații cu privire la planurile de investiții ale companiei pentru trecerile la nivel cu calea ferată, având în vedere că în ultimii ani doar două treceri la nivel cu calea ferată au fost modernizate fiind montate bariere la două treceri care aveau doar sisteme de semnalizare luminoase și acustice. În perioada următoare urmează să se desfășoare un amplu program de investiții la nivelul Regionalei Iași. Se află în diferite stadii de realizare mai multe documentații tehnice pentru instalarea de bariere la 11 treceri la nivel cu calea ferată”, ne spune prefectul Marian Șerbescu.
Deocamdată, a fost semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru montarea de bariere la o trecere amplasată între stațiile CFR Piciorul Lupului și Ciurea, pe DJ 248D. Pentru alte șase bariere se află în procedura de licitație realizarea studiului de fezabilitate, termenul de depunere a ofertelor fiind 23 septembrie.
Cinci din cele șase treceri sunt acum semnalizate cu indicatorul rutier ”Crucea Sfântului Andrei” și una cu semnale luminoase și acustice și este vorba despre cele dintre Grajduri și Pădureni, dintre stațiile CFR Lețcani și Iași, care leagă localitățile Brătuleni și Valea Lupului, apoi cea dintre stațiile CFR Sârca și Târgu Frumos, care leagă localitățile Târgu Frumos și Brăiești, alta dintre stațiile Lețcani și Iași, care leagă localitățile Uricani și Valea Lupului, încă una în comuna Ciurea, care leagă localitățile Piciorul Lupului și Ciurea.
Alte patru treceri la nivel cu calea ferată urmează să fie modernizate conform Legii 154/2018 care prevede modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată ce se intersectează cu drumuri europene și drumuri naționale.
Începutul, care vine destul de târziu, este și foarte timid. Doar 11 treceri la nivel cu calea ferată vor avea bariere în curând. Ce se va întâmpla însă cu restul de 113 din totalul de 124? La această întrebare oficialii nu au un răspuns ferm. ”Soluția cea mai bună, finală, este monstarea barierelor la toatre trecerile la nivel cu calea ferată. Din păcate, în tot județul sunt doar șase, iar în perioada următoare vor fi făcute 11”, a mai spus prefectul Marian Șerbescu.
O consolare slabă vine din faptul că treceriler la nivel cu calea ferată vor fi mai vizibile. Șeful județului a cerut celor de la CFR ca la toate trecerile la nivel cu calea ferată să fie asigurată vizibilitatea optimă pentru siguranța celor care traversează calea ferată.