„Este un moment istoric, pentru că de peste 40-45 de ani în Iași nu au mai fost aduse tramvaie noi. De fiecare dată ne uitam cu invidie la alte orașe, mai ales din afara granițelor țării, văzând cum arată tramvaiele de acolo, cât de elegante și bine echipate tehnologic sunt. Iată că a venit și momentul nostru. Odată cu apariția primelor tramvaie noi, Municipiul Iași va putea să se alinieze în rândul marilor orașe ale Europei. Acest lucru nu s-ar fi putut întâmpla dacă nu am fi fost finanțați de Comisia Europeană și dacă echipa din Primărie nu și-ar fi făcut treaba. A fost o licitație foarte strânsă, la care au participat o fabrică din Polonia și una din Turcia, câștigătoare fiind desemnată cea de-a doua firmă. Noi mai avem experiență în relația cu firmele turcești în ceea ce privește modernizarea parcului de transport public de călători, prin aducerea celor 100 de autobuze moderne, la începutul mandatului meu de primar. Firma are origine germană, ulterior mutându-se în Turcia. A furnizat tramvaie pe tot teritoriul Europei și va furniza și la noi”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Edilul Municipiului Iași a mai anunțat că primul tramvai ar trebui să ajungă cel mai târziu la sfârșitul anului viitor.
„Suntem onorați să semnăm acest contract. Este al doilea contract pe care îl avem în România, după cel de la Timișoara. Sunt absolut convins că va fi un proiect de succes și Iașul va primi cele mai bune tramvaie”, a declarat Yigt Belin, Senior Executive in Business Development, Sales and Bidding al companiei din Turcia.
Despre licitație
Licitația pentru achiziția celor 16 tramvaie a avut o prevedere bugetară totală de 142.721.280 lei, fără TVA (169.838.323,2 lei, cu TVA, adică aproape 35.680.320 euro) și a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare a trei proiecte cu finanțare europeană care privesc și lucrări de modernizare a liniilor de tramvai, refacere a carosabilului și trotuarelor, construirea de stații. pe mai multe tronsoane: intersecție Bucșinescu – bulevardul Tudor Vladimirescu – intersecție Calea Chișinăului, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriță, Piața Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii, bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul Metalurgiei – rond Țuțora și Iași – Dancu.
Termenul de depunere a ofertelor la această licitație a fost 26 august. La licitație au depus oferte două companii străine, care s-au arătat interesate de toate cele trei loturi: Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş. (Turcia) și Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spólka Akcyjna (Polonia).
După evaluarea tehnică și financiară, licitația pentru toate cele trei loturi a fost adjudecată de Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Ihr. A.Ş. (Turcia), după cum urmează:
- Lotul 1, aferent proiectului „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” cu o valoare totală de 114,197,308.33 lei (aproximativ 24 de milioane de euro): șapte tramvaie, cu o valoare a achiziției de 61.658.350 lei, fără TVA (73.373.436,5 lei, cu TVA, adică 16.451.443 euro).
- Lotul 2, aferent proiectului „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” (3T) cu o valoare totală de 114.359.729,95 lei (aproape 24 milioane de euro): cinci tramvaie, cu o valoare a achiziției de 44.072.920 lei, fără TVA (52.446.774,8 lei, cu TVA, adică 11.018.230 euro).
- Lotul 3, aferent proiectului „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu” cu o valoare totală de 104.022.632 lei (circa 22 milioane de euro): patru tramvaie, cu o valoare a achiziției de 35.233.000 lei, fără TVA (41.927.270 lei, cu TVA, adică 8.808.250 euro). Acest din urmă lot este cu clauză suspensivă, cele patru tramvaie urmând a fi livrate în funcție de semnarea contractului de finanțare pentru proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iași – Dancu”.
Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie este de 140.964.270 lei, fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), adică circa 35.241.000 euro, respectiv 2.202.566 euro pentru fiecare tramvai. Valoarea totală a celor trei proiecte este 332.579.670,28 lei (aproximativ 70,46 milioane de euro).
Până în prezent Primăria Municipiului Iași a semnat contractele de finanțare nerambursabilă, precum și contractele de lucrări de construire pentru proiectele „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași – Reorganizarea circulației pe bulevardul Tudor Vladimirescu” (114,197,308.33 lei, circa 24 de milioane de euro) și „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași” (114.359.729,95 lei, aproape 24 de milioane de euro).
Despre noile tramvaie
Cele 16 tramvaie vor avea o lungime minimă de 26 de metri și o capacitate de transport totală de minim 230 de locuri, respectiv 8 persoane/mp, din care 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minim cinci accesibile low floor plus vatmanul. Scaunele pentru călători vor fi singulare și nu de tip banchetă, realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, vopsea înglobată, proprietăți antigrafitti, antivandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură și murdărie.
Tramvaiele trebuie să fie unidirecționale, să aibă podea 100% coborâtă pe toată suprafața destinată pasagerilor, cu facilități (rampe/rampă) pentru accesul persoanelor cu handicap locomotor și a persoanelor cu mobilitate redusă.
Toate mijloacele de transport în comun care vor fi furnizate trebuie să fie formate din module unite între ele prin burdufuri etanșe, să aibă minim trei uși duble de serviciu, comandate și acționate electric, cu o lățime de minim 1.000 de milimetri. În plus, pot avea minim două uși duble și minim două uși simple (uși cu o singură foaie). Ușile vor fi prevăzute cu sistem de siguranță antistrivire, cu buton de precomandă a deschiderii ușilor în stații, atât în interior, cât și în exterior, respectiv cu buton pentru deschidere în caz de urgență.
Fiecare tramvai va avea un loc marcat corespunzător pentru cărucior de copii și un loc rezervat căruciorului rulant pentru persoanele cu dizabilități locomotorii, numărul minim de locuri pentru persoanele cu dizabilități, persoanelor cu mobilitate redusă, bătrânilor, invalizilor sau femeilor însărcinate fiind de patru.
Toate echipamentele vor fi echipate cu un bord modern, prevăzut cu un calculator de bord legat prin rețeaua Controller Area Network (CAN), utilizat la automobile pentru inter-comunicația calculatoarelor și diagnoză.
Totodată, tramvaiele vor fi echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de evacuare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio – video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații (pentru persoanele cu dizabilități de vedere), instalație electrică și informatică pentru echipamentele de ticketing, instalație de informare a călătorilor (atât la interior, cât și la exterior), echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificările intervenite în exploatare.
De asemenea, tramvaiele trebuie să aibă în partea din spate un pupitru protejat cu capac și încuietoare cu cheie, necesar pentru manevrarea cu spatele în regim de viteză redusă, care va deveni activ după comanda dată de la bord de vatman. Acestea vor fi echipate și cu spații tehnice pentru echipamentele de tracțiune și comandă a tracțiunii, convertizorul static, compresoarele de climă, separatoarele de praf, tablourile electrice, instalația de climatizare, sonorizarea, indicatoarele de traseu, bateriile de acumulatori, sistemele de încălzire electrică pe timp de iarnă etc.
Alte achiziții de tramvaie și autobuze electrice cu fonduri europene
Pe 15 iulie, după mai multe amânări, a avut loc deschiderea ofertelor primite în cadrul licitației pentru achiziționarea a 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 de metri destinate transportului public din Municipiul Iași. La licitație a fost primită o singură ofertă, din partea producătorului polonez PESA Bydgoszcz. Organizatorul achiziției este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, iar beneficiarul Municipiul Iași. Valoarea totală estimată a contractului este 184.000.000 lei, fără TVA (aproximativ 38,73 milioane de euro), adică maxim circa 2,42 milioane de euro, fără TVA, pentru fiecare tramvai. Durata contractului este de 24 de luni, din care perioada de livrare de opt luni. Cele 16 tramvaie sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 și 13.
De asemenea, Municipiul Iași are în mod oficial asigurată finanțarea europeană pentru achiziția a 44 de autobuze electrice. Licitațiile sunt organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, iar achizițiile vor fi finanțate cu fonduri europene tot prin Programul Operațional Regional – Axa 4.1.
Pe 16 octombrie a fost emis ordinul nr. 4.846 al ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice privind finanțarea proiectului „Achiziție mijloace de transport public – autobuze electrice 10 metri deal – Iași, Consiliul Județean Neamț, Târgu Mureș”. Valoarea totală a finanțării este de 167.227.763,88 lei, din care alocarea totală pentru cele 24 de autobuze electrice de 10 metri pentru Municipiul Iași de 65.509.808 lei (13.774.139,61 euro), adică maxim 573.992,5 euro pentru fiecare autobuz.
Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a deschis pe 23 septembrie ofertele depuse la licitația de livrare de autobuze electrice pentru patru unități administrativ-teritoriale din țară, printre acestea numărându-se și Municipiul Iași. Concret, licitația a vizat achiziția a 70 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri pentru Municipiul Iaşi (24 de autobuze, șapte stații de încărcare rapidă și 24 de stații de încărcare lentă – 54,5 milioane lei, fără TVA), Județul Neamţ (21 autobuze – 48,1 milioane lei), Municipiul Târgu Mureş (15 autobuze – 34,4 milioane lei) şi Municipiul Tulcea (10 autobuze – 22,8 milioane lei). Valoarea totală a achiziţiei se ridică la circa 160.000.000 lei.
Companiile interesate de această licitație sunt Bozankaya Otomotiv MAK. IML. ITH. VE IHR. A. Ș. din Turcia și asocierea Golden Dragon Bus – Xiamen Golden Dragon Bus CO LTD din China.
Cele 24 de autobuze electrice de 10 metri vor fi folosite în transportul public din Iași astfel: 14 pe ruta 42 (Copou – CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun – Pasaj Octav Băncilă – Copou).
În ceea ce privește cele 20 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri, pe 24 septembrie a fost emis ordinul 4.808 al ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, care prevede asigurarea unei finanțări totale de 202.154.031,35 lei, din care 66.753.064 lei (14.035.547,52 euro) pentru Municipiul Iași, adică maxim 701.777,4 euro pentru fiecare autobuz.
Termenul de depunere a ofertelor în cadrul licitației organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a fost 12 august, iar nu mai puțin de șase firme și asocieri au depus oferte. Procedura a avut o valoare de circa 365.000.000 lei și vizează, în total, achiziția a 131 de autobuze electrice de 12 metri, precum și construirea a 39 de stații de încărcare rapidă și a 131 de stații de încărcare lentă. Cele 131 de autobuze sunt repartizate astfel: Iaşi (20 autobuze, șase staţii de încărcare rapidă şi 20 de staţii de încărcare lentă), Piteşti (40 autobuze, 110,5 milioane lei), Târgu Mureş (32 autobuze, 89 milioane lei), Suceava (15 autobuze, 41,4 milioane lei), Sibiu (nouă autobuze, 25,1 milioane lei) şi Sighetu Marmaţiei (șapte autobuze, 19,4 milioane lei).
Firmele și asocierile care au ofertat pentru toate cele șapte municipii sunt Bozankaya Otomotiv din Turcia, New Kopel Car Import din Israel, Anadolu Automobil Rom (importator ISUZU), Solaris Bus & Coach din Polonia şi Golden Dragon Bus din China, la licitație mai fiind înscrisă și compania Sor Libchavy din Cehia, care a depus însă o ofertă doar pentru Sibiu.
În Iași, cele 20 de autobuze electrice de 12 metri vor deservi rutele 28 (Triumf – Podu Roş – Mircea cel Bătrân – Dacia) şi 36 (Dacia – Gară – Copou – Breazu).