Este cutia automată lentă și nesportivă, bună doar pentru mașini mari? Prostii! La aproape toate mașinile pe care le-am încercat, locul acestei prejudecăți este la lada de gunoi a istoriei. Sigur, există un motiv pentru care au apărut aceste prejudecăți: vremurile în care aceste transmisii nu erau o alegere bună dacă voiai să ai o mașină rapidă, economică sau accesibilă.
Am verificat opt perechi de modele din toate clasele de vehicule pentru a vedea unde mai “scârțâie” spre deosebire de cutiile de viteze manuale și unde la ora actuală cutiile automate sunt bune cu adevărat. Noi am dorit să știm: cum se descurcă modelele într-o comparație directă atunci când treptele de transmisie sunt alese manual sau de un computer? Am verificat și valorizat consumul, capacitățile de rulare, senzația de rulare și, desigur, și prețul suplimentar corespunzător la mașini pe cât posibil identice (caroserie și motorizare).
În acest scop am efectuat o verificare a consumului, ne-am deplasat în oraș, pe drumuri interurbane precum și pe autostradă. La sfârșit dăm pentru fiecare pereche de modele o recomandare a ceea ce este mai bine, din punctul nostru de vedere: să schimbi tu însuți vitezele sau să lași un calculator să decidă cum și când să fie schimbate? În unele cazuri, alegerea este mai mult decât clară, pe când în altele totul va depinde de ce dorești să faci cu acea mașină. Da, trebuie să ai perspectivă când cumperi o mașină!
Cutie manuală versus automată: SEAT Ibiza
Pentru acest test a trebuit să ne mulțumim cu o diferență de putere de 20 CP – dar privind recomandarea noastră pentru cutia de viteze acest lucru nu schimbă nimic. Din contră, deoarece la DSG pentru 90 CP ne deranjează salturile mari privind turația între cele cinci trepte de viteză. În special în oraș, când turația scade prea mult la schimbarea vitezei. Seat oferă abia la TSI de 115 CP o cutie cu 6 trepte care funcționează evident mai bine. Prețul suplimentar pentru cutia cu dublu ambreiaj este de 2.586 de euro (nedisponibil pentru versiunea de 95 CP).
Dar funcționează din păcate prea necioplit, zgâlțâie nu doar la pornire, ci parțial și la schimbarea vitezelor. În plus, se trezește greu la start când automatul start&stop este activat: se ia piciorul de pe frână, se apasă accelerația – dar cutia de viteze te lasă să aștepți inutil până se merge înainte. Tot așa irită și fundalul sonor: la încetinire se aude un pocnet din cutia de viteze cu puțin înainte de oprire, nu pare prea sănătos. O cutie de viteze mai degrabă pentru șoferi liniștiți. Pozitiv am găsit rularea liberă: În modul Eco se decuplează automat DSG-ul când se dă drumul pedalei de accelerație pentru a economisi carburant.
Trucul funcționează și la schimbătorul mecanic – acum manual. Și asta fără bani, dar nu vei fi niciodată la fel de iute ca o transmisie cu două ambreiaje. În plus, nu este recomandată rularea în punctul mort cu o transmisie clasică – nu poți să ieși dintr-o situație periculoasă suficient de repede! La DSG, doar apeși pe accelerație și gata.
Citiți articolul întreg aici !