Despre așteptata rectificare a bugetului și pericolul escaladării deficitului

Mirabela Miron – co-founder AVISSO

0
67
Mirabela Miron

Așa cum ne așteptam cu toții, urmează o rectificare bugetară, una negativă. După cum au tot avertizat specialiștii în finanțe, bugetul pe anul în curs a fost realizat cu ținte nerealiste, iar indicatorii economici, ca și realitatea, le-au validat avertismentele. Iată că acum suntem în momentul în care se reevaluează această situație și se vede care este în realitate deficitul bugetului general consolidat. Din păcate, va însemna reduceri bugetare pe anumite domenii, iar proiectul de ordonanță privind rectificarea bugetară confirmă acest lucru. Este drept că un număr mic de instituții vor primi bani în plus, dar aceste sume sunt minore față de ceea ce trebuie să se taie.

Cum s-a ajuns însă aici? Bugetul a fost croit cu așteptări mari și un optimist nejustificat, cum poate să arate orice economist. În momentul de față, vorbim despre o scădere a creșterii economice, ceea ce generează automat o diminuare a veniturilor bugetare. Pentru primele zece luni ale anului 2019, veniturile bugetare colectate reprezintă mai puțin decât ceea ce era previzionat în buget, fiind vorba aici de o diferență de 8,3 miliarde de lei. Nota de fundamentare a proiectului acestei ordonanțe arată că diferența vine dintr-o serie de nerealizări de natură fiscală: lipsesc 2,1 miliarde lei la TVA, 0,3 miliarde lei la impozitul pe profit, 0,3 miliarde lei la impozitul pe venitul micro întreprinderilor, 0,2 miliarde lei la impozitul pe venit, 0,4 miliarde lei la accize, 2,8 miliarde lei la veniturile nefiscale și 2 miliarde lei la contribuțiile sociale.

Dacă punem în această ecuație și inflația, înțelegem mai bine de ce bugetul de stat are nevoie de rectificare. Astfel, conform datelor oferite de Ministerul Finanțelor Publice, execuția bugetară pe primele zece luni ale anului arată că veniturile bugetului general consolidat însumează 261,1 miliarde lei, ceea ce reprezintă 25,3% din PIB. În același timp, cheltuielile de la bugetul general consolidat sunt în sumă de 289,9 miliarde lei, reprezentând 28,1% din PIB. Diferența dintre intrări și ieșiri constituie un deficit de 28,83 miliarde lei, respectiv 2,8% din PIB. O simplă privire înapoi ne arată că a fost depășit pragul de 2,76% din PIB,la cât a fost estimat deficitul bugetar, atenție, pentru tot anul 2019.

Mai mult decât atât, în total veniturile bugetului general consolidat se diminuează, pe sold, cu suma de 18,357 miliarde lei, din care 10,488 miliarde lei sunt reprezentate de venituri din economia internă, în timp ce 7,869 miliarde lei trebuiau să provină din venituri din fonduri externe nerambursabile. Cum arată Ministerul Finanțelor, în aceste condiții deficitul bugetului general consolidat în termeni cash se majorează cu peste 16 miliarde de lei.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că România și-a încălcat limitele propuse privind deficitul, care în aceste condiții este estimat pentru întregul an la 4,3% din PIB. Rectificarea bugetară actuală trebuie deci să pornească cu această intenție, de a reduce pe cât posibil din mărimea deficitului. Prin urmare, se vor opera o serie de măsuri de reduceri a cheltuielilor, pe anumite direcții. Conform proiectului de Ordonanță, mai multe ministere pierd din banii alocați inițial. Ministerul Agriculturii și Ministerul Afacerilor Interne pierd fiecare peste un miliard de lei, în timp ce Ministerul Educației rămâne fără 2,1 miliarde, care ar proveni din „economii la proiecte cu finanțare externă nerambursabilă”. În schimb, alte instituții primesc mai mulți bani: Ministerul Muncii (care figurează cu un plus de 4 miliarde de lei), Ministerul Dezvoltării (1,8 miliarde) și Ministerul Finanțelor Publice (600 de milioane de lei).

Nu știm dacă este cea mai bună formă de rectificare a bugetului general consolidat, dar este limpede că această rectificare este necesară, pentru a pregăti și un buget sustenabil pentru anul 2020. Întrebarea este însă dacă rectificarea își va atinge scopul.

0 0 votes
Article Rating


Articolul precedentHaina îl face pe om! Ținutele politicienilor, analizate de un designer
Articolul următorCum rezolvă mediatorul un conflict
Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments