O nouă abordare
În onoarea acestei zile,la Iași continuă predarea educației civice și a educației juridice în mediul școlar primar, gimnazial și liceal. Ba chiar mai mult, specialiștii înscriși în acest proiect de formare civic-juridică și-au extins preocupările și în domeniul dezvoltării personale, pentru că educația civic-juridică contribuie la dezvoltarea unei personalități capabile și responsabile.
Încă de la naștere, omul este într-un proces continuu de evoluție, de creștere și dezvoltare. În virtutea acestei premise, specialiștii Asociației pentru Dialog în Justiție au pornit către o nouă experiență de predare alături de elevii din Iași.
Prima întâlnire juridică
Prima oprire s-a făcut la Școala Gimnazială „Ștefan Bârsănescu”, acolo unde a avut loc workshop-ul cu tema „Anti Bullying”. Specialiștii juridici au transmis elevilor din clasa a Vll-a mesaje civice și de dezvoltare personală, informații importante care să îi ajute pe aceștia să înțeleagă efectele negative ale fenomenului de bullying asupra lor, dar și asupra celorlalți. Totodată, specialiștii Asociației au propus un model inovativ și original de înțelegere a acestui fenomen distructiv și atât de des întâlnit în școală.
Astfel, avocat Roxana Baban a îndemnat pe elevi să creeze un personaj pe o coală albă de hârtie, să îi dea acestuia un nume, să îl coloreze…mai exact, să îi dea viață, să investească în el muncă, sentimente, speranțe. Conform direcțiilor specialiștilor, elevii au distrus aceste personaje din hârtie, ulterior încercând să le repare, să le lipească la loc.
Mesajul acestui joc este unul simplu și corect: acțiunile de bullying, acțiunile răutăcioase, negative, cele repetate cu rea voință, distrugerea fizică, cea emoțională și morală produc efecte pe termen lung și sunt, uneori, ireparabile. În acest context s-a aprofundat subiectul jignirilor, al poreclelor umilitoare, al hărțuirii și al violenței din mediul școlar, dar nu numai. La final, elevii au înțeles că bullying-ul este nociv și practicarea lui poate conduce la formarea unei personalități infracționale.
A doua întâlnire juridică
O altă oprire juridică s-a făcut la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași, acolo unde aceeași echipă de specialiști în drept s-a întâlnit cu elevii clasei a V-a. Și aici s-a aprofundat tema fenomenului de bullying întâlnit școală, la ora juridică participând și un specialist din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în persoana lui Eftincă Marius Costel.
În perioada următoare sunt programate activități civic-juridice și la alte școli din județ, Asociația înregistrând solicitări pe toată perioada desfășurării anului școlar.
Ce spun elevii
În ceea ce privește interesul elevilor, aceștia arată curiozitate activă pentru teme precum violența în familie și violența în mediul școlar, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, Constituția României, voluntariat, tragerea la răspundere a minorului, democrație și societate, delincvența juvenilă, comunicarea și spațiul public virtual.
De asemenea, de cele mai multe ori elevii sunt interesați de organizarea și exercitarea profesiilor juridice, în mod deosebit a profesiilor de avocat, judecător, procuror.
Din experiența noastră la clasă rezultă că elevii doresc să desfășoare mai des astfel de activități cu specific civic-juridic, cu o abordare practică și nu teoretică.
Istoria Zilei Mondiale a Drepturilor Copiilor
Interesul pentru drepturile copilului a apărut în a doua jumătate a secolului al XlX-lea, când a luat naștere prima mișcare preocupată de aspecte referitoare la dezvoltarea copilului, care pleda pentru protecția copilului împotriva neglijării, exploatării și violenței.
După Primul Război Mondial, ideea drepturilor copiilor a captat pentru prima oară atenția lumii, în 1924 Liga Națiunilor adoptând Declarația de la Geneva.
Spre sfârșitul anilor 60 se pune accentul pe ideea drepturilor de participare ale copilului. Mai mulți lideri de opinie au susținut la acea vreme că și copiii au competențele necesare pentru a lua decizii în privința problemelor importante din viața lor și că ar trebui lăsați să participe la luarea acestor decizii.
Asociația pentru Dialog în Justiție