Să ne respectăm drepturile fundamentale!

Mai multe instituții partenere au sărbătorit Ziua Drepturilor Omului prin susţinerea de seminarii de educație civică și juridică în şcolile din judeţul Iaşi, în data de 10 decembrie.

0
252

Prin intermediul unui parteneriat valid, Asociaţia pentru Dialog în Justiţie, Direcţia Generală Anticorupţie, Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi şi Primăria Municipiului Iaşi continuă formarea elevilor, a părinţilor acestora şi a cadrelor didactice în studiul practic al educaţiei civice şi juridice.

Această viziune modernă a drepturilor omului a început odată cu formarea ONU în 1945, unul dintre principalele scopuri ale organizației fiind promovarea și încurajarea „respectului pentru drepturile omului și libertățile fundamentale, fără deosebire de rasă, sex, limbă sau religie”.

Printre drepturile garantate de ONU prin „Declarația Universală a Drepturilor Omului” amintim:

  • drepturi civile: dreptul la viață, libertatea și securitatea persoanei, viață privată și de familie, inviolabilitatea locuinței, secretul corespondenței, onoare și demnitate, libera circulație, căsătorie și întemeierea familiei, întrunire pașnică;
  • drepturi politice : dreptul la azil, cetățenie, alegeri;
  • drepturi economice: dreptul la proprietate, retribuție egală pentru munca egală;
  • drepturi procedurale: dreptul de a fi un subiect de drept, dreptul la recurs efectiv, la un proces echitabil;
  • drepturi sociale: asigurări sociale, muncă, dreptul de a înființa sindicate, dreptul la odihnă și timp liber, la un nivel de trai decent, asigurare în caz de boală, șomaj, văduvie, bătrânețe, dreptul la educație.

 

În  virtutea promovării acestor drepturi și libertăți fundamentale, specialiștii juriști au mers la clasă pentru a sta de vorbă cu elevii și cadrele didactice din școlile județului Iași. Pasionați de ceea ce fac, avocați și comisari șefi de poliție au împărtășit cu pasiune din experiența lor juridică.

 

Prima oprire s-a făcut la Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Iași, invitația fiind primită de la profesorul de istorie Alina Ignat. Zeci de copii au fost prezenți în amfiteatrul școlii, însoțiți de cadrele didactice. La oră au „predat” avocat Doina Stupariu, avocat Lucia Pascaru dar și comisarul șef Candice Petcu de la Direcția Generală Anticorupție.

Discuțiile libere și orientate, simulările de rol, jocurile de rol sunt metodele  preferate de specialiștii prezenți la ore. De fiecare dată, seminariile se desfășoară într-o notă pozitivă din partea ambelor părți, deschiderea de a oferi și a primi fiind relația cheie a succesului predării educației civic-juridice la clasă.

 

A doua oprire s-a făcut la Liceul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, unde avocații Roxana Baban și Cătălina Scripcă au transmis elevilor mesaje civice și de dezvoltare personală, informații importante care să îi ajute pe aceștia să înțeleagă efectele negative ale fenomenului de bullying asupra lor, dar și asupra celorlalți.

Avocații au propus un model inovativ și original de înțelegere a fenomenului  de bullying, din păcate atât de des întâlnit în școală. Aceștia au îndemnat pe elevi să creeze un personaj pe o coală albă de hârtie, să îi dea acestuia un nume, să îl coloreze…mai exact, să îi dea viață, să investească în el muncă, sentimente, speranțe. Apoi, conform direcțiilor specialiștilor, elevii au distrus aceste personaje din hârtie, ulterior fiind îndemnați să încerce să le repare, să le lipească la loc…să le dea viață.

Mesajul acestui joc este că acțiunile de bullying, acțiunile răutăcioase, negative, cele repetate cu rea voință, distrugerea fizică, cea emoțională și morală produc efecte pe termen lung și sunt, uneori, ireparabile. În acest context s-a aprofundat subiectul jignirilor, al poreclelor umilitoare, al hărțuirii și al violenței din mediul școlar, dar nu numai.

La final, elevii au înțeles că bullying-ul este nociv și practicarea lui poate conduce la formarea unei personalități infracționale.

 

Să nu uităm că în Uniunea Europeană, protecția drepturilor fundamentale este garantată atât la nivel național (de către sistemele constituționale ale statelor membre), cât și la nivelul UE (prin Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene).

În cazul în care considerați că v-au fost încălcate repturile fundamentale, aveți posibilitatea de a solicita ajutor de la diferite instituții sau autorități din statele membre sau, în anumite condiții, la nivelul Uniunii Europene.

 

Maria Păduraru

Asociația pentru Dialog în Justiție

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments