Planul primăriei de reducere a poluării în municipiul Iaşi

Iaşul este cel mai poluat oraş din ţară şi ocupă un loc fruntaş la nivel european. Un raport realizat de AirVisual în 2019, plasează Iaşul pe locul 27 în Europa din 930 de oraşe analizate. Problema a intrat şi în atenţia municipalităţii care pregăteşte déjà o strategie de reducere a poluării în oraş. Din strategie face parte, spre exemplu reducerea emisiilor de dioxid de carbon la nivelul municipiului. Recent, primarul Mihai Chirica a avut o întâlnire cu ministrul Mediului, Costel Alexe, în care a discutat despre problema poluării la nivelul Iaşului.

0
775

Primarul municipiului Iași, Mihai Chirica a luat primele măsuri de reducere a poluării după întâlnirea cu ministrul Mediului, Costel Alexe. În Iași vor fi amenajate rampe de spălare a vehiculelor la intrările în oraș, vor fi amenajate noi spații verzi și se va continua modernizarea transportului public. Poluarea este un subiect “fierbinte” care a ajuns să fie dezbătut la nivel național. Asta după ce cifrele din 2018 și până în prezent arată clar că în municipiul Iași numărul de depășiri a fost înjumătățit în ceea ce privește praful.

 

Mai mult decât atât, Primăria Municipiulu Iași a reușit prin serviciile Salubris să mecanizeze o suprafață de aproximativ 36 de milioane de mp și a salubrizat peste 285 de milioane de mp. Astfel a fost diminuată prezența prafului în atmosferă. Primarul Mihai Chirica a revenit însă cu un “gust amar” după discuțiile de la București – “Moștenirea trecutului este o moștenire foarte grea”, a declarat Mihai Chirica făcând referire la fostele guvernări.

 

Ce măsuri propune Mihai Chirica?

 

După întâlnirea de la București, primarul municipiului Iași susține că problemele sunt chiar din interiorul Ministerului Mediului unde este nevoie de o reformă pentru ca lucrurile să se îndrepte.

 

“Am plecat și cu un gust amar. Este ceea ce am regăsit de fiecare dată la schimbarea guvernărilor, plecând de la Victor Ponta până în prezent. Moștenirea trecutului este o moștenire foarte grea. În sensul că persoanele care au gestionat și din păcate încă gestionează problemele majore ale țării din eșaloanele doi și trei, sunt slab pregătite și foarte puțin implicate în rezolvarea unor probleme importante. Nu este posibil ca tu, coordonator de activitate, pe acest sector pentru care România va plăti bani din penalitatea de infringement să nu știi că erau portițe legale prin care puteai să eviți acest lucru, în sensul că puteai notifica ori de câte ori era nevoie Comisia Europeană să nu îți valideze acele măsurători în condiții de calamități generale, cum a fost seceta prelungită sau aportul de praf din afara granițelor tării. Nici până la această dată Ministerul Mediului nu și-a implementat rețeaua de monitorizare transfrontalieră din afara țărilor membre. Prin urmare praful poate să vină din Ucraina, din Republica Moldova fiind zonă frontieră și să deprecieze calitatea aerului dintr-o țară membră UE. Lucru pe care nu l-a cunoscut și în momentul în care i-am citit articolul din directivă a părut uimită și să îmi spună că nu e adevărat când acolo spune că trebuie ca Comisia Europeană să invalideze acele depășiri. Un alt lucru care m-a surprins este acela că nu poți să stai atâția ani într-un minister și să nu știi că problema centurilor de ocolire nu este o problemă a autorităților locale, ci este o problemă a Ministerului Transporturilor cu care te vezi în comisii interministeriale de zeci de ori pe an și să susții în continuare că primăriile să îți facă șosele de centură. Nu pot prin lege să își facă șosele de centură. Asta arată necunoaștere și neimplicare. Mi-aș permite permite să vin și cu o recomandare. Îl văd pe domnul ministru Alexe foarte implicat, ceea ce este foarte bine pentru că e și tânăr și are și capacitatea de a schimba lucrurile acolo, dar sigur nu o să poată. Dacă dorește să facă reformă în minister, în primul rând trebuie să pună oamenii potriviți la locul potrivit și de acolo să înceapă cu adevărat reforma de mediu în România”, a declarat primarul municipiului Iași Mihai Chirica.

 

Primele măsuri după discuțiile de la București

 

În ceea ce priveşte reducerea poluării, în Iași se va continua introducerea de rampe de spălare la intrările în oraș, se vor cumpăra încă trei automăturători cu aspirație de praf reglementate la cel mai înalt standard UE, va continua modernizarea spațiilor verzi cu covor de gazon, liniile de tramvai vechi vor fi înlocuite, se vor achiziționa 32 de tramvaie noi cu fonduri europene, se va aplica un program de conștientizare a utilizării mijloacelor de transport în detrimentul mașini personale, se vor amenaja parcări la intrarea dinspre Ciurea și Lețcani și se va construi o rețea municipală de monitorizare a calității aerului acreditată internațional. În plus în Primăria Municipiului Iași va înființa un departament special pentru monitorizarea activităților de șantier, iar constructorii care vor încălca legea vor fi sancționați drastic.

 

„ Practic am plecat cu o concluzie destul de pesimistă, prin care angajați ai statului român încearcă să justifice prezența în structurile organizatorice ale statului, departamente, ministere, compartimente și altele, doar constatând efectele unor boli foarte vechi ale țării, fără implicare în rezolvarea acestor traume. Ceea ce este foarte grav și mai mult decât atât e bine pentru domnul ministru Alexe că a făcut o radiografie corectă a problemelor care se întâmplă la nivel național, dar îl invit în aceeași manieră să își reformeze echipa. În primul rând voi continua implementarea programului din anul 2019 care am văzut cu toții că a avut efect. Practic am înjumătățit numărul de depășiri prin continuarea spălării străzilor într-un ritm mai accelerat, cumpărarea a încă trei automăturători cu aspirație reglementată de UE și asta pentru că nu poți să aduci orice echipament în zona noastră europeană, introducerea unor substanțe active care să promoveze eliminarea prafului mai repede decât o facem în momentul de față și avem în vedere o politică de trafic care să aibă drept scop eliminarea treptată a mașinilor poluante din stradă și favorizarea transportului public de călători”, a mai precizat primarul municipiului Iași, Mihai Chirica.

Până acum au fost aplicate peste 500 de amenzi celor care nu au respectat condițiile de șantier în Iași. În plus municipalitatea lucrează deja la construirea Masterplanului „Iași Green city”.

 

Situația este tristă pentru București, Iașul și Brașovul trebuie să ia măsuri

 

În urma discuțiilor de la București, ministrul Mediului, Costel Alexe a precizat că situația alarmantă este cea a capitalei.

 

„Am avut discuţii cu cele trei administraţii publice locale din România pe problema infringementului şi a pre-infringementului pe Bucureşti, Braşov şi Iaşi. M-am bucurat că în urma acestor discuţii, administraţiile publice locale enunţate au înţeles că planul de măsuri asumat trebuie să aibă un ritm mult mai alert de implementare. Toate cele trei administraţii publice locale admit că au depăşiri peste cât ar trebui să aibă indicatorii PM10. Important este ca în perioada imediat următoare Bucureştiul, Braşovul şi Iaşul să-şi intensifice implementarea măsurilor de infrastructură şi a celor ce ţin de mediu. În ceea ce priveşte Bucureştiul, situaţia este mult mai tristă, pentru că doar aşteptăm verdictul care trebuie să vină de la Curtea Europeană de Justiţie. Discuţia cu autoritatea publică locală a fost ca acest plan de măsuri cu termen de implementare 2018 şi 2022 să fie implementat cât mai repede, pentru că în eventualitatea că vor veni amenzile să nu trebuiască să plătim sau să aşteptăm foarte mult până vom intra într-o situaţie de normalitate. În momentul de faţă, atât Primăria Iaşi, cât şi Primăria Braşov au înţeles că au nevoie de aceste rapoarte privind starea de sănătate a populaţiei, raport pe care Bucureştiul îl are astăzi şi care spune foarte clar că avem asociere certă în ceea ce înseamnă poluarea cu PM10 şi incidenţa cazurilor de infarct miocardic şi a tuturor celorlalte boli cardiovasculare și afecțiuni respiratorii”, a declarat ministrul Mediului, Costel Alexe.

 

Patru ministere implicate pentru salvarea aerului

 

Primarul municipiului Iași, Mihai Chirica susține că pe lângă Ministerul Mediului, alte patru ministere trebuie să se implice pentru diminuarea poluări.

Ministerul Transporturilor – trebuie să demareze centura orașului, Ministerul Sănătății – trebuie să evalueze impactul planurilor de măsuri asupra sănătății populație, precum și starea acesteia la ora actuală, Ministerul Agriculturii – trebuie să monitorizeze aportul de praf în atmosferă din perioadele secetoase, precum să ia și măsuri pentru evitarea depășirilor.

 

“Trebuie să oprim invazia de mașini vechi în România”

 

Edilul Iașului, Mihai Chirica a ridicat și problema mașinilor second-hand vechi din alte țări. Acesta intenționează să propună un proiect de lege prin care să se interzică în România înmatricularea mașinilor sub norma de poluare Euro 4.

 

„Pe de altă parte, este un drept constituțional să folosești un bun pe care îl deții, dar vrem să încercăm să oprim invazia de mașini foarte vechi în România, în special cele sub Euro 4, care poluează foarte mult”, a încheiat primarul Mihai Chirica.

0 0 votes
Article Rating


Articolul precedentTotul pentru Arte. Doi reputați profesori își disputa funcția de rector ! Doru Albu vs Aurelian Bălăiță
Articolul următorFalimentul personal, o posibilitate puțin folosită de români
Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments