Mediere ONLINE sau OFFLINE? De ce să-ți rezolvi conflictul prin internet. ON/OFF

În anumite spețe și acolo unde situația recomandă, părțile care doresc să acceseze procedura de mediere pentru a-și rezolva o dispută, dar nu au timpul fizic comun pentru a se deplasa la sediul unui birou de mediator, au acum posibilitatea extraordinară de a participa la mediere ONLINE, adică prin intermediul internetului.

0
791

Internetul, ușa către pace

La momentul prezent, medierea online se bucură de o mare accesibilitate nu doar în străinătate, ci și în țara noastră, datorită faptului că la dispoziția noastră stă acest instrument inovativ, practic, simplu, abil și economic care anulează toate distanțele fizice dintre părți.

Mai exact, medierea virtuală (online) poate avea loc între o parte prezentă în biroul mediatorului și alta conectată online în oricare alt colț al lumii, sau poate avea loc între toate părțile conectate la internet și aflate în diverse colțuri ale lumii.

Marele avantaj al procedurii este că permite părților să dialogheze în timp real indiferent de distanță, eliminând în același timp problemele cauzate de costurile de deplasare.

Medierea online urmărește tiparul medierii offline

Privită la modul general, medierea online urmărește aceiași pași ca și procedura tradițională – offline (care se desfășoară cu toate părțile prezente  fizic în biroul de mediator). Diferența dintre cele două este că prima procedură se desfășoară prin intermediul unei videoconferințe.

Bineînțeles, procedura online comportă și alte elemente specifice. Prin internet se schimbă ritmul, modul de comunicare, percepția despre sine și despre alții, scurgerea timpului capătă alte valențe. Ceea ce nu se schimbă însă, este scopul: munca în echipă și efortul pentru găsirea unei soluții unanim acceptată de toate părțile.

Rezultate favorabile din prima

În calitate de mediator am descoperit foarte multe avantaje imediate pentru părți, în momentul în care am mediat pentru prima dată online  o dispută comercială între două părți, una din Cluj și alta din București.

Având în vedere faptul că părțile nu beneficiau de disponibilitate fizică de a se deplasa la sediul mediatorului din Iași și nici nu doreau alegerea unui alt specialist care să le soluționeze cauza, cu toții am căzut de comun acord să demarăm procedurile de mediere online.

În cadrul procedurii online, părțile implicate au beneficiat în mod egal de foarte multe avantaje: costul foarte accesibil, depășirea distanțelor, rapiditatea soluționării conflictului, flexibilitatea stabilirii ședințelor de mediere, accesul imediat, comoditatea părților în timpul ședințelor  și multe alte situații favorabile.

Soluția comună la care au ajuns părțile ca urmare a participării la 3 ședințe de mediere online (împărțite în câte 2 ore fiecare) a fost una de succes, materializată într-un acord de mediere viabil și valid pentru toate părțile implicate.

Efectul alegerii acestei proceduri de soluționare a disputelor este că internetul nu conectează calculatoarele, ci  conectează oamenii.

Desigur, din perspectiva unui mediator, gestionarea unui conflict online nu este simplă deoarece în astfel de situații se întâlnesc mai multe dificultăți decât în cazul unei proceduri tradiționale: controlul asupra situației este redus, observarea comunicării nonverbale este deficitară.

Într-adevăr, într-o mediere virtuală oportunitatea de a fi spontani, de a utiliza limbajul corpului, expresiile feței, comunicarea nonverbală sunt aspecte diminuate, net inferioare unei întâlniri față în față, dar ele nu lipsesc cu desăvârșire, posibilitatea accesului vizual garantând îndeplinirea unor condiții ce țin de esența contractului de mediere.

Deci, mediere online sau mediere offline?

Există medieri adaptate unei soluționări online și altele propice unei rezolvări tradiționale. După părerea mea, situațiile conflictuale care comportă elemente personale, și în care resentimentele sunt accentuate, se gestionează mai bine față în față deoarece munca mediatorului în stabilizarea stării emoționale a părților  este mult accentuată și categoric mai de succes.

O tranzacție strict comercială, în care predomină elementul tehnic în dauna aspectului  emoțional,  poate fi desfășurată online fără ca absența fizică să influențeze comunicarea și implicit  soluția finală.

De asemenea, conflictele care au ca motiv de amânare a soluționării lor deplasarea pe distanțe lungi și imposibilitatea prezenței fizice în biroul mediatorului, se recomandă a fi rezolvate prin mediere online. Motivul recomandării este că orice conflict căruia i se amână rezolvarea escaladează, crește în intensitate și poate naște alte conflicte pui.

ON/OFF

Dacă vă aflați într-un conflict, nu ezitați să contactați un mediator de pe Tabloul Mediatorilor Autorizați!  Veți primi gratuit indicații despre pașii pe care trebuie să îi parcurgeți spre rezolvarea situației în care vă aflați, indiferent că vorbim de mediere ONLINE sau de mediere OFFLINE.

Maria PaduraruMaria PĂDURARU

Mediator

 

 

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments