Măsuri de criză în economia românească

Mirabela Miron, co-fondator AVISSO

0
155

În aceste vremuri de criză tot mai accentuată, conducerea companiilor trebuie să se asigure de urmarea prevederilor legale și să implementeze hotărârile autorităților. Pentru aceasta, este nevoie de organizare la nivelul fiecărei firme, cu măsuri precum: comunicarea constantă cu autoritățile, actualizarea politicilor interne, pregătirea unor măsuri de criză pentru clipa în care personalul este afectat de coronavirus, asigurarea unui mediu cât mai igienic.

În condițiile stării de urgență, salariații care continuă să vină la locul de muncă au nevoie de o adeverință de la angajator, care trebuie să cuprindă traseul deplasării.

Deocamdată, trecerea în regim de lucru de acasă este mai departe soluția cea mai convenabilă, acolo unde se poate implementa. Este o decizie pe care angajatorul o poate lua unilateral pe perioada stării de urgență, însă în același timp trebuie să țină seama de unele aspecte, precum faptul nu poate suspenda dreptul la tichete de masă pentru angajații în telemuncă sau atenția sporită la manipularea datelor cu care se lucrează de acasă, pentru a preveni orice risc de securitate.

În această perioadă, multe firme sunt grav afectate. De aceea, pe durata stării de urgență, statul a decis să vină în sprijinul lor cu măsuri destinate afacerilor care au fost închise ca urmare a hotărârii guvernului (sectorul HoReCa fiind principalul vizat). Cea mai însemnată este asumarea de către stat a plății șomajului tehnic. Măsura a fost extinsă și asupra companiilor afectate indirect de această criză. Practic, este aceeași formă de ajutor, dar cu unele diferențe: în cazul celor care și-au întrerupt activitatea din decizia autorităților, șomajul tehnic este plătit integral de stat. Pentru aceasta, trebuie depusă prin e-mail o cerere Agenția de Ocupare a Forței de Muncă, trebuie întocmită lista celor care vor intra în șomaj tehnic și este necesară obținerea unui certificat de stare de urgență de la Ministerul Economiei.

În cazul firmelor afectate indirect de criză, primii doi pași sunt similari, diferă cel de-al treilea, care presupune o declarație a angajatorului, pe propria răspundere, că firma a înregistrat scăderea încasărilor cu minimum 25% față de lunile anterioare și că nu dispune de sumele necesare pentru a își plăti angajații. Dacă sunt îndeplinite aceste condiții, stipulează OUG 30/2020, statul acoperă șomajul tehnic pentru maximum trei sferturi din angajații firmelor afectate indirect de criza pandemiei.

Trebuie adăugat că angajatorul are obligația de a declara și plăti taxele aferente indemnizațiilor de șomaj tehnic, din indemnizațiile brute plătite de stat.

În ceea ce îi privește pe angajați, în primul rând trebuie spus că cei carantinați au dreptul la concediu medical, cu o indemnizație de 75% din salariul mediu brut din ultimele 6 luni – aceasta fiind plătită de Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate. Angajatorul nu poate refuza acest concediu. La fel stau lucrurile în cazul celor aflați în autoizolare impusă de autorități. O schimbare adusă de OUG 30/2020 este renunțarea la calitatea de asigurat de minimum 6 luni înainte de intrarea în carantină. Concediul medical pentru această perioadă se obține de la medicul de familie, după încheierea carantinei.

În această perioadă, firma poate refuza cererile de concediu de odihnă, pentru a preveni afectarea activității sale, însă nu își poate forța salariații să intre în concediu fără plată, care poate fi cerut numai de angajați. Concediile de creștere a copilului nu suferă nici o modificare, de nici un fel, iar cei aflați în această ipostază nu pot fi concediați.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments