Firma Romfour din Fălticeni a pătruns pe piața ieșeană în anul 2018, ca o alternative la Atlassib sau alte firme de transport international care livrează colete sau transportă persoane doar în capitalele statelor din Uniunea Europeană. Serviciile fără pată prestate la început, au căpătat imediat hibe sesizabile de la o poștă. De la deschiderea avută la început, cârlig pentru a-și atrage cât mai mulți clienți, a apărut peste noapte un așa-zis regulament intern care interzice transportul de țigări sau băuturi alcoolice, cu toate că regimul vamal în Uniunea Europeană nu interzice, ci doar limitează cantitatea unor astfel de produse. Mai mult, calitatea angajaților este din ce în ce mai deplorabilă, preluarea coletelor făcându-se și într-un termen de 2 săptămâni, cum este cazul unei ieșence stabilite în Belgia.
“Pe data de 16 februarie am sunat la Romfour în Belgia și am făcut o comandă de preluare a unui pachet către Iași. I-am repetat angajatei Romfour adresa și codul, la cererea acesteia care, la rându-I, mi-a redat datele transmise, ca să nu fie probleme. După 4 zile, timp în care nu am fost sunata de nimeni din partea firmei, pentru preluarea coletelor, am sunat și am fost preluată de o altă angajată care mi-a spus că nu există nicio comandă preluată pe numele meu. Am repetat operațiunea cu datele de expediere și, pe 21 februarie, la ora 4 dimineața am fost sunată de un șofer de la Romfour, care mi-a spus că a ajuns la adresă să preia coletul, numai că el, în baza datelor date de la dispeceratul Romfour din Belgia, ajunsese în alt oraș. Pe data de 23 februarie a trebuit să repet, pentru a treia oară comanda care a fost preluată, într-un final, și a ajuns la Iași în ultima zi din lună. În toată această corespondență cu angajații Romfour, nimeni din partea firmei nu a avut diplomația dictată de o relație, defectuoasă în acest caz, cu clientul, să își prezinte scuzele pentru situația creată din vina lor”, ne-a spus Oana Martens.
Reacție ireală a reprezentanților Romfour
Despre acest incident, care nu este singular, cât și despre practicile celor de la Romfour, menite a aduce mari prejudicii propriilor clienți, am încercat să obținem un punct de vedere din partea reprezentanților firmei, iar dialogul pe care au reușit să-l poarte reporterii noștri cu (i) responsabilii de la Romfour este ireal.
“ – Bună ziua! Sunt X de la ziarul Y. Vă rețin atenția cu câteva probleme legate de serviciile firmei pe care o reprezentați…(zgomote de fundal și vocea operatoarei angajată într-o altă discuție, semn de proastă creștere și neprofesionalism). Mă auziți?
- Da, sigur! De unde spuneți că sunteți?
- ….Există o valoare a coletelor pe care le preluați, într-un cuantum invariabil de 50 de lei, în ciuda unei valori net superioare.. ..
- Conform condițiilor de transport, valoarea declarată este de 10% din valoare (!?) De exemplu, dacă un colet are valoare de 100 de euro, se va plăti asigurarea 10 la sută în cazuri de pierdere sau de deteriorare (tușește fără nicio jenă în receptor)
- Nu ar fi normal să vă asumați plata contravalorii în totalitate, pe o evaluare corect făcută? Plătesc un serviciu, iar cazul de pierdere sau deteriorare vă aparține exclusiv, odată ce preluați coletul….
- Dacă este valoare declarată, despăgubim 100%, dacă nu, conform condițiilor de transport Romfour
- Să recapitulăm- d-voastră aplicați despăgubiri de 10 la sută din valoarea trecută în fișa de transport, aceea fiind singura mențiune cu referire la valoarea conținutului acelor colete pe care oamenii vi le predau deci, nici mai mult nici mai puțin decât valoarea trecută acolo
- Exact
- …deci acei 10 la sută din valoarea coletului trimis de expeditor…
- ..
- In condițiile în care valoarea fiecărui colet este trecută în fișă cu un cuantum de 50 de lei, se aplică o despăgubire de 10 la sută din această sumă, să înțeleg..
- Exact
A doua parte a discuției face referire la cazul concret cu preluare-nepreluare a coletului din Belgia.
- Sunt mărfuri a căror expediere are un caracter de urgență, fie că sunt perisabile, documente sau marfă de altă natură, expeditorul sau destinatarul face niște calcule pe care o astfel de situație o întoarce pe dos. Cei care le trimit se încred în serviciile d-voastră, într-o preluare operativă, un transport în siguranță…Față de această speță, ce ne puteți spune?
- Colegii mei merg la adresa pe care o primesc..
- Asta în cazul în care se înregistrează comanda, ori șoferii primesc adrese corecte, ca să nu ajungă în alte orașe…
- Pe ce nume este? (practic se revine la datele problemei care i-au fost expuse detaliat la începerea expunerii acestui caz, poate-poate o reuși să fenteze vigilența reporterului sau să-l ducă în altă zonă) Verificăm…Pe 16 nu figurează niciun colet înregistrat pe acest nume… (n.r. în expunere i se spusese că pe 16, colega din Belgia a fost la fel de distrată și nu a operat comanda)
- Pe 16 februarie nu s-a operat comanda
- Eu nu văd același lucru…
- Adică d-voastră vedeți o comandă înregistrată în acea zi?
- Nu, nu…Ok, și în tot acest timp, expeditorul nu a fost contactat de nimeni? Noi doar atunci când expeditorul răspunde la telefon onorăm comenzile, altfel nu avem cum….Nu este vina noastră..
- Nu este vina d-voastră când un coleg este distrat și nu notează o comandă, mai precis nu o operează, apoi se preia comanda greșit?
- Îmi pare rău! (n.r . prima și singura recunoaștere superfluă a unei greșeli) și convorbirea se încheie fără ca reprezentanții Romfour să reușească să ofere o minimă lămurire în cele două situații.
Menționăm că această discuție a fost purtată cu doamna Anca Rusu, responsabil în cadrul Departamentului Reclamații, ci nu cu cineva abilitat în a oferi relații mass mediei, așa cum am solicitat, fapt ce denotă lipsă de transparență și respect față de clienți și, implicit față de imaginea firmei, în condițiile în care interfața Romfour este asigurată de persoane care mimează înțelegerea.
Cine se află în umbra Romfour
În jurul Romfour s-a țesut , de la înființare și până acum, o adevărată pânză de interese de capital și trafic de influență pe lângă șmecherii din Ministerul Transporturilor și Autoritatea Rutieră Română. Altfel nu era posibil ca o firmă nouă pe piață, precum Romfour, să ocupe locul trei la nivel national, în topul firmelor de transport. În ultimii trei ani, firma Romfour din Fălticeni, județul Suceava, a obținut peste 5000 de aprobări din partea ARR pentru organizarea de curse ocazionale. Surse apropiate 7Est au susținut să acționarii firmei sunt apropiați ai fiefurilor politice și administrative din Moldova și de la București, fiind finanțatori din umbră pentru diferite personaje aflate acum la putere.
Romfour este deținută de Angela Stan și Andy Dan Stan, activitatea principală este întreţinerea şi repararea autovehiculelor. În anul 2018 a avut un număr mediu de 345 angajați, a înregistrat o cifră de afaceri netă de peste 99 milioane lei și un profit de 6,63 milioane lei. Romfour operează servicii de transport persoane, colete în 12 țări europene, Anglia, Austria, Belgia, Danemarca, Elveția, Franța, Germania, Italia, Luxemburg, Norvegia, Olanda și Suedia, cât și servicii de transport auto pe platformă în 11 țări.
Reclamații față de …Romfur
În ciuda extinderii acestui mare jucător de pe piața de transport international, personalul și serviciile sunt extreme de precare.
“O firmă cu șoferi certați cu legea, bețivi și afemeiați, cum este cazul celui cu accidentul din 15 aprilie, în care au murit 4 persoane. Șoferul, un împătimit al alcoolului și al fetelor, a ignorat barierele și semnalele acustice, a depășit masinile care stăteau la rând și a încercat să treacă, fiind acroșat de tren, rezultând 4 morți și mulți răniți grav. A fost cod roșu. Cine l-a angajat pe acel șofer , fost militian, să plătească în fața legii și desființată firma de transport persoane’, susține un fălticinean.
Despre calitatea șoferilor Romfour nu au o părere bună nici măcar colegii de la preluare colete care, întrebați fiind dacă coletele ajung în siguranță, dacă nu trebuiește suplimentat ambalajul, ne-au spus sec:
“Depinde de șofer, cum le aruncă sau cum le așează. Sunt oameni și oameni”
“O firmă de nimic. Vă bateți joc de oameni și mai ales de colete. Nepotul meu a trimis un colet pe data de 7-01-2019 din Buzău în Germania și nici astăzi 15-01-2019 nu a ajuns. Voi sunteți conștienți ce se întâmplă cu mâncarea din geantă? Patronul doarme sau nu îl interesează ce fac angajații? Sunteți o rușine”, susține și Alessia Salomia.
Rămâne de neînțeles cum o firmă care începe să dețină monopolul pe această piață a transportatorilor, îngrădește în mod gratuit libertatea de circulație a unor mărfuri ce aparțin propriilor clienți, în condițiile în care asupra acestora nu exista constrângeri totale impuse de UE sau de dispozițiile vamale în vigoare și, totodată, se pretează la o înșelăciune pe față, prin oferirea unei “asigurări” de un euro de colet.