Mai mulţi retaileri români care au magazine non-alimentare în centrele comerciale din România cer închiderea mallurilor după modelul din alte ţări. Ei spun pe de-o parte că vânzările sunt la 10% faţă de perioada similară a anului trecut, iar pe de alta se tem pentru angajaţii din magazine, expuşi prin contactul cu clienţii. “Austria, Polonia, Republica Moldova, Italia, precum şi alte ţări au luat măsuri drastice pentru combaterea răspândirii Covid-19 şi au anunţat sistarea temporară a activităţii centrelor comerciale. În România, mall-urile sunt încă deschise, însă magazinele sunt goale. Vânzările sunt doar la 10% faţă de perioadă precedentă a anului trecut”, spun retailerii. Printre cei care semnează aceste declaraţii se numără executivii şi antreprenorii din spatele unor retaileri precum Peeraj Group (cel mai mare grup de francize de modă din România, cu nume precum Geox sau Boogi în portofoliu), Il Passo (încălţăminte), London Tailors (modă), Nissa (modă), Cărtureşti (librării), Calif (restaurante), Bata (încălţăminte), Benvenuti (încălţăminte) sau Kitchen Shop (produse pentru gătit).
Aceste magazine – fie de modă, încălţăminte, librării sau restaurante – sunt de regulă amplasate în centre comerciale. Unii retaileri spun că sunt magazine cu zero vânzări. “În ciudă vânzărilor slabe înregistrate în această perioadă, angajatorii din retail vor încerca să le ofere salarii angajaţilor în următoarele luni. Este necesar suportul statului în această situaţie, plata taxelor şi a impozitelor va fi imposibilă”, adaugă ei.
Din această săptămână mallurile sunt goale, spun oficialii retailerilor care adaugă că deşi nu au vânzări sunt nevoiţi să plătească şi chirie în această perioadă. În opinia lor, decizia de închidere a mallurilor trebuie să vină de la stat, “O măsură naturală în această pantemie globală este închiderea mall-urilor, având în vedere ameninţarea COVID-19. Această măsură este absolut necesară în contextual actual, dar şi amânarea taxelor şi a impozitelor, pentru a nu asistă la zeci de insolvente în retail şi HORECA.”Astfel, reducerea programului centrelor comerciale la 8 ore nu ajută. “Avem nevoie de măsuri în linie cu celelalte state europene, ca măsură de precauţie pe fondul coronavirusului.
Angajaţii prezenţi în magazine sunt primii expuşi la riscul infectării, ei fiind cei care pot intră în contact oricând cu o persoană deja infectată.” În comerţ – indiferent de forma sa şi de specific – lucrează peste 800.000 de oameni, fiind al doilea mare angajator după industria prelucrătoare.