În acest ocean de incertitudini, un om de afaceri ieșean a acceptat să ne răspundă la câteva întrebări în cadrul unui interviu. Gabriel Mardarasevici conduce de mai mulți ani firma de IT Focality.
- Cât de bun a fost anul 2019 pentru afacerea dumneavoastră?
Gabriel Mardarasevici: Pentru întreaga economie românească, a fost un an de creștere. Atât în ceea ce privește cifra de afaceri, numărul de angajați, cât și ariile tehnologice acoperite. Specificul anului 2019 a fost influențat de “criza” forței de muncă. Astfel, dacă în anii din urmă, focusul managementului era lupta pentru contractare, anul trecut a fost lupta pentru personal și atenția mărită pentru gestiunea riguroasă a contractelor semnate.
- Cât de mult (sau puțin) vă sprijină statul?
Gabriel Mardarasevici: Permanent am avut opinia că se pune prea mare preț pe această sintagma “ sprijinul statului”. Orice afacere privată este privată, nu stat-privată, și atunci singura cerință din partea mediului de afaceri către stat ar trebui să fie predictibilitatea legilor, asigurarea unui mediu corect concurențial, curs valutar stabil , inflație decentă. Aceasta în condiții normale ale vieții economice. Ceea ce nu avem acum când vorbim.
- Care este profilul clientului dumneavoastră?
Gabriel Mardarasevici: În procent de 60-70%, avem clienți de tip corporate , cu cerințe clare, cu educație și experiență în domeniul IT, cu comenzi medii și mari, întinse pe perioade medii și lungi ( 6-24 luni). Asta ne asigura o predictibilitate bună a comenzilor, ne asigură proiecte complexe și, având în vedere puterea financiară a clienților, nu ne creează probleme legate de Cash flow.
- Cum v-a afectat criza actuală?
Gabriel Mardarasevici: Suntem încă prea devreme să ne pronunțăm vis a vis de efectele crizei. Cel puțin în domeniul IT, în care activez. Există un backlog de contracte , care ne asigură de lucru și cum activitatea noastră poate fi făcută și remote, nu am simțit încă (în afara îngrijorărilor evidente) ceea ce definiți criza. Pe de altă parte, evident că ne uităm cu îngrijorare la ceea ce va urma. Vor fi clienți afectați, iar asta, prin efectul de “infestare”, va perturba și proiectele noastre. Suntem alerți și încercăm să răspundem cu și mai mare atenție la cerințelor celor pentru care lucrăm. Cu atât mai mult cu cât, în prima fază, având în vedere cerințele de telemuncă de la clienții noștri, am avut chiar un volum sporit de comenzi. Însă, cum vă spuneam asta-i o situație excepțională.
- Ce nivel de risc v-ați asumat?
Gabriel Mardarasevici: Dacă va referiți la risc medical? Nici unul! Toți angajații noștri care au cerut și la care s-a putut aplica regimul de telemuncă, le-am aprobat-o ( aproape impus) deja de la primul semn de apariție a virusului în România. Poate asta a fost amorsată și de faptul că pe unul din proiecte lucrăm cu un partener chiar din Bergamo, aflat în epicentrul focarului italian și astfel am înțeles foarte timpuriu necesitatea luării unei măsuri preventive.
Dacă vă referiți la riscuri economice? Vă spun iar, nici unul! Experiența din 2009 ne-a învățat că aceia care au riscat resursele companiilor (financiare, umane, portofoliu, etc) au fost primii înscriși pe lista pierzătorilor. Evident că pot apărea și situații pe care nu le-ai gândit, însă cele pe care le putem imagina încercăm să le gestionăm după plan. Cea mai mare grijă a noastră este acum legată de angajați și de integritatea acestora.
- Cum reușiți să mențineți o atmosferă calmă în rândul angajaților?
Gabriel Mardarasevici: Comunicând cu ei, aducându-le la cunoștință evoluțiile imediate legate de situația generală sau particulară a clienților și proiectelor la care lucrează, în plus, imediat cum a fost posibil, am comandat chiar și testarea la COVID-19 pentru toți angajații. Săptămâna viitoare, în funcție de programarea pe care o vom primi, pentru liniștea lor, vom începe și această testare.
- Spuneți cel mai bun banc pe care l-ați auzit despre IT-iști.
Gabriel Mardarasevici: Am să vă spun un banc de “sezon” . “ Am putea dezinstala 2020 și să îl reinstalăm din nou?… Cred ca are un virus…!”
- Cum vedeți viitorul în aceste circumstanțe?
Gabriel Mardarasevici: Cu atenție și grija sporită față de clienții existenți, față de angajați și de resursele financiare. În plus, cred că unele practici care au fost tastate forțat acum ( de exemplu Telemunca extinsă la cea mai mare parte din angajați), vor deveni uzuale în viitor. Asta va duce chiar la reducere de costuri, în chirie, utilități, transport, etc. Vor trebui însă întărite canalele de telecomunicații și soluțiile IT pentru realizarea de întâlniri online. Departamentele HR vor deveni în acest context și mai importante, pentru că, în condițiile muncii de la distanță, ele vor trebui să păstreze sentimentul de apartenență la organizație. Asta legat de profilul activități IT.
Pe de alta parte , in viitorul apropiat se întrezărește un puternic impact economic. Doar o lună de nemuncă forțată ( producători auto, îmbrăcăminte, mobilier, etc, servicii hoteliere, alimentație publică, etc) va duce companiile respective foarte aproape de punctul critic al falimentului. Dacă nu au resurse financiare solide și dacă statul nu va interveni consistent pentru susținerea directă sau indirectă și fără birocrație, vom avea o criză mai mare decât în 2009. În astfel de situații avem nevoie de intervenții ale statului.
- Cum credeți că se va schimba comportamentul clienților?
Gabriel Mardarasevici: Ca în orice criză ori post criză. Prudența investițională, periere a cheltuielilor și eliminarea tuturor acelora care nu au dovedit necesitate clară , întârziere la plată, încercarea de renegociere a condițiilor contractuale, etc.
- Ce sfat aveți pentru cineva care vrea să înceapă o afacere în domeniu?
Gabriel Mardarasevici: Azi parcă îmi este greu să dau sfaturi în acest sens, dar primul care îmi vine în cap este legat de disciplina financiară ce trebuie respectată (cele mai multe afaceri noi, nu ajung să fie validate din cauze de Cash flow). Există această tendință de a cheltui la început pe mașini, spațiu în exces, dotare peste nevoi, chiar și personal auxiliar în exces. La început lucrurile se fac ca “partizanii”. Având resurse puține, orice cheltuială trebuie să fie legată de venit.
Apoi, recomand să porniți afaceri în domenii în care sunteți competenți și nu pentru că ați văzut la alții că le merge. Competența voastră în domeniu este ea însăși un bun pe care nu trebuie să dați bani, din cei putini pe care îi aveți și tot ea vă va ajuta să luați decizii imediate și în cunoștință de cauză.
Nu în ultimul rând, respectați-vă clienții. Există tendința ca, atunci când merge bine și sunt comenzi multe pe masă, să fie neglijate nevoile clienților. În momentele de criză (ca acesta) , când ai atât de mare nevoie de comenzi, clientul își va aduce aminte că nu ai răspuns chiar conform așteptărilor lui și te va penaliza.
- Adresați un mesaj pentru cititorii noștri și pentru clienții dumneavoastră.
Gabriel Mardarasevici: Evident că azi cel mai potrivit mesaj este să fie sănătoși, să treacă cu bine prin această încercare, să respectăm cu toții recomandările celor competenți și abilități, să nu ne panicăm peste măsură și să ajungem cu toții să povestim nepoților prin ce am trecut și cât de înțelepți am fost!