Majoritatea televiziunilor, ziarelor și site-urilor locale și regionale in Iași figurează pe lista Guvernului pentru obținerea de fonduri mascate sub forma unei campanii publicitare pe tema coronavirusului. Post stare de urgență sau de alertă, când populația a ieșit în mare parte din necesitatea de a fi informată pe un subiect care “s-a relaxat”, Guvernul împarte 200 de milioane de lei pentru o campanie care nu își mai produce efectele. Acest fapt nu i-a împiedicat pe deontologii și nababii presei ieșene să aplice pentru obținerea de fonduri.
Peste 12 publicații ieșene, între care televiziuni, ziare, site-uri de știri, s-au înscris pe lista pentru acordarea de bani de la Guvern, după cum rezultă dintr-un raport preliminar publicat pe site-ul Secretariatului General al Guvernului. Printre aceste publicații locale, din Iași și municipiul Pașcani, care fac parte din pachetul național de șapte sute de publicații abonate la banii Guvernului, conform listei oficiale, mai multe au aplicat și de două sau de trei ori, pe segmente media, din același trust, deservite de aceeași angajați.
Printre publicațiile care s-au înscris pentru a obține bani de la guvern se numără o platormă nișată pe segmentul medical- RoMedic.ro, portal care figureaza ca TV național și media online, cu sediul într-un apartament din strada Tătărași nr. 50, Universitatea Apollonia a lui Vasile Burlui, care a aplicat pe segmentele de TV Regional și ziare publicații sau SE IN Media SRL Pașcani, societate care controleaza BIT TV și ziarul Orizont.info.
Trustul liberalilor din Pașcani a băgat pachet complet
Omul de afaceri Răzvan Grecu, care deține Actualitatea TV și NewsPașcani.com (SC MGR Advertising SRL) a aplicat pe pachet complet – TV regional, radio regional și media online. Răzvan Grecu este o invenție media a lui Grigore Crăciunescu fostul primar al Pașcaniului, care a băgat bani în aceste două produse media pentru a-l contracara pe Dumitru Pantazi, actualul primar al municipiului, și respectiv celelalte produse media care îl susțineau pe Pantazi. Acum, televiziunea și site-ul lui Grecu sunt finanțate din umbră de consilierul PNL, Marius Pintilie, care are gânduri de a candida la fotoliul de primar al municipiului Pașcani.
Rețeaua de site-uri ale lui Alexa, băgată până la cot
SC Arhipelago Interactive SRL cu sediul în Calea Chișinului 27 a depus pe segmentul de media online, în spate fiind o rețea de site-ul cu profil financiar a lui Marius Alexa, printre care se numără Afacei.ro, Events Finantare.ro., Plandeafaceri.ro, Magazinulproiectelor.ro, Anunturi.ro, Asigurări.ro sau Cursuldeschimb.ro. Doctorandul pe afaceri online, Marius Alexa, este fondatorul Junior Chamber International, Invest In Iași și Moldova vrea Autostradă.
Presa tradiționalistă e și ea pe listă
Celelalte produse media care au aplicat pentru bani de la Guvern sunt SC Tele M SRL- TV Regional, a consilierului județean Cristi Stanciu, SC Tele Moldova SRL- TV Regional controlat de Petru Frăsilă, SC AS media SL cu sediul în Bogonos, site-ul Top Iași a lui Aurel Dobașu, Ziarul Evenimentul SRL- (media online, ziare publicații) a lui Vasile Ilegitim, BZI prin SC Global Impex Distribution SRL București, SC Grupul de Presă Medianet SRL ( ziare publicații și media online) – Ziarul de Iași, Top Consult SRL (media online si ziare publicații fără adresă declarată, firma figurând cu 0 angajați, deci neeligibilă pentru a primi bani de la Guvern) și două firme de panouri outdoor- SC Kartezian SRL și SC Wink Network.
Ajutor de stat camuflat?
Practic, majoritatea organizațiilor din presa locală și regională figurează pe lista Guvernului. Ordonanța de urgență 63 reglementează modul în care guvernul va aloca 200 de milioane de lei pentru ajutarea presei sub forma unei campanii publicitare pe tema coronavirusului. Acest fapt este unul extrem de tardiv, în condițiile în care el trebuia făcut în perioada stărilor de urgență și de alertă. La ieșirea din pandemie, Guvernul se apucă să facă reclamă la coronavirus, după modelul achiziției spitalului mobil din Iași, care va fi gata după ieșirea României din pandemie. La momentul martie-aprilie 2020, populația avea nevoie de informații despre coronavirus. La acest moment, mai nimeni nu își mai canalizează atenția în mod expres pe acest subiect, nici speculații de echipamente sanitare și nici măcar guvernul Orban care se relaxează la șprițuri și țigări în spații închise.
OUG publicat în Monitorul Oficial prevede categoriile de beneficiari (tv, radio, ziare tipărite, publicații online, panotaj stradal) și cum se vor împărți sumele, urmând ca televiziunile să primească 55% din suma totală, plus diverse procente din suma alocată publicațiilor online, prin intermediul site-urilor respectivelor posturi tv. Proiectul nu prevede însă că beneficiarii trebuie să demonstreze că au avut de suferit de pe urma crizei, ceea ce înseamnă că ar putea primi acest ajutor și instituții media care nu au pierderi de venituri în această perioadă.