Acordurile-cadru la aceste sume, încheiate prin negociere fară publicare prealabilă, sunt pentru furnizarea cantității maxime de 25.000 de pistoale calibru 9×19 mm și a cantității maxime de 1.000.000 de cartușe calibru 9×19 mm, la prețul de 1.630 de lei/pistol și 0,75 bani/ cartuș, potrivit unui răspuns oficial al IGPR la solicitarea pe care am făcut-o în baza Legii 544.
Cantitatea maximă din acordurile-cadru urmează să fie atinsă prin contracte subsecvente care pot fi semnate în termen de 3 luni de la încheierea acordurilor-cadru.
De ce avea nevoie IGPR de această investiție, care poate ajunge la 10 milioane de euro, în pistoale și muniție, exact într-un moment de maximă sarcină bugetară provocată de criza Covid? Pe scurt, ca să tragă cu ele după Covid, potrivit IGPR:
”În conformitate cu prevederile art. 8 din Anexa nr. 1 la Decretul Președintelui nr. 240 din 14.04.2020, instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională au fost abilitate să poată organiza și derula, pe durata stării de urgență, proceduri de atribuire, în vederea încheierii de acorduri-cadru, pentru acoperirea necesarului de mijloace specifice de protecție și intervenție”.
Doar că, întâmplându-se în stare de urgență, sumele acestea colosale au fost puse la bătaie, cum spuneam, “prin procedură de negociere fără publicare prealabilă, conform prevederilor art. 68, art. 69 și art. 104 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare”.
Ce a însemnat, în fapt, această procedură este explicat în Contestația depusă la Consiliul Concurentei de ofertantul perdant (despre care vom face precizări mai târziu):
”La data de 08.05.2020, orele 20.36, IGPR ne transmite invitația de participare la NFPAP, având dată de depunere a ofertelor 11.05.2020, orele 15.00.
Deci procedura a avut termen de pregătire a ofertelor 2 zile nelucrătoare, respectiv zilele de sâmbătă și duminică, iar în ziua de luni nu se mai putea pregăti oferta în mod serios fiind necesară obținerea certificatelor fiscale, a cazierelor judiciare etc. Precizăm că ziua de luni 11.05.2020 era o zi cu circulație restricționată a persoanelor, aflată sub imperiul stării de urgență”.
Ca să se acopere legal, Ministerul de Interne a obținut în CSAT Hotărârea nr. 62/ 6.05.2020 prin care s-a aprobat Raportul privind necesitatea achiziționării de mijloace specifice de protecție și intervenție pentru dotarea structurilor MAI (pe care îl puteți citi aici), prevăzut în anexa hotărârii. Adică pistoale, pulverizatoare de mână cu substanță ÎL, căști de protecție cu vizor, dispozitive cu electroșocuri și complete de blocare trecere auto.
Sunt pistoalele și muniția ”mijloace specifice de protecție și intervenție” în criza Covid astfel încât să intre sub umbrela prevederilor speciale ale stării de urgență? Va decide probabil Consiliul Concurenței și, eventual, instanța de judecată.
Am întrebat IGPR: De câte ori a fost necesară folosirea armamentului din dotarea polițiștilor în perioada stării de urgență, pentru situații legate de carantinare, izolare și controlul circulației?
Răspuns: ”Prioritatea Poliției Române este siguranța comunității, valoarea cea mai apărată este viața, prin urmare, intervenția polițiștilor se realizează prin respectarea principiilor gradualității și proporționalității folosirii forței, resursa letală fiind utilizată numai atunci când nu mai există o altă cale.