Conform planului anuntat de cateva saptamani bune, Grecia trece la faza 2 a liberalizarii turismului – din 1 iulie se va putea calatori spre insule si relua cursele aeriene spre Creta, Rhodos, Corfu, Santorini si celelalte insule. In total, de la 1 iulie, 27 aeroporturi vor fi redeschise traficului international gata sa primeasca turisti alaturi de 7 puncte rutiere si 7 porturi. Dar Atena incepe sa fie speriata de cresterea numarului de cazuri inregistrat in ultima saptamana cam in toata Europa – de la Kiev (unde s-a batut recordul de cazuri) la Lisabona (unde s-au introdus noi masuri de lockdown), de la Belgrad (unde ministrul apararii si presedintele Parlamentului s-au infectat, iar orasul Kragujevac a reintrodus starea de urgenta) pana in Suedia (unde epidemia nu mai poate fi stapanita).
Guvernul grec a anuntat ca primeste turisti din 29 tari inclusiv Romania, in cazul acestora efectuandu-se teste aleatorii. Pentru alte 5 tari, testele sunt obligatorii pentru toti turistii. Dar noul sistem va inlocui sistemul de testare aleatorie, incercand sa „prinda” majoritatea cazurilor de calatori infectati cu COVID-19.
Deci, de la 1 iulie pentru a putea intra pe teritoriul Greciei, trebuie sa completezi urmatorul o declaratie on-line pe urmatorul site: https://travel.gov.gr/#/form
Aici vei completa date personale, inclusiv modalitatea cu care vei sosi in Grecia, dar si tarile vizitate in ultimele 15 zile. Vei primi un numar (un bar-code) care trebuie prezentat la punctul de frontiera. De asemenea si pe unde vei intra in Grecia, prin ce punct de frontiera. Se va cunoaste capacitatea de testare la fiecare punct de frontiera si vor fi alesi pasagerii cu cel mai mare risc de infectare pentru a fi testati, deci testarea nu va mai fi aleatorie.
Astfel, daca punctele de testare de pe aeroportul din Atena au o capacitate de 1000 teste pe zi, vor fi alesi 1000 pasageri veniti din tarile cu cel mai inalt risc de infectare. Desi presa elena vorbeste doar de aeroporturi, pe site esti intrebat si daca intri pe cale rutiera, deci probabil sistemul se va aplica si la granitele rutiere ale Greciei.
Intre timp, presa de la Atena a inceput sa exprime temerile autoritatilor cu privire la cresterea exploziva a numarului de cazuri in Balcani – Serbia, Bulgaria, Romania, Macedonia de Nord. Unele ziare speculeaza ca granita cu Macedonia de Nord va continua sa fie inchisa pentru turism si dupa 1 iulie (cand se anunta redeschiderea ei), iar numarul de cazuri de import (in special de pe granita rutiera) creaza temeri la Atena. De exemplu, ziarul de centru-stanga Ethnos mentiona ideea de inchidere a granitelor rutiere. Articolul dadea exemplul Serbiei unde situatia se deterioreaza de la o zi la alta si care furnizeaza un numar important de turisti pentru Nordul Greciei – 15.000 cetateni sarbi au trecut granita cu incepere de la 15 iunie si se asteapta ca 500,000 turisti sarbi sa ajunga in Grecia vara asta (anul trecut, au fost peste 1,2 milioane).
Articolul mentioneaza si posibilitatea inchiderii granitelor rutiere – in ultima instanta, turismul rutier aduce doar 10% din veniturile turistice ale Greciei, restul de 90% provine dintre cei turistii care vin cu avionul sau cu vasele de croaziera (care oricum, nu vor opera vara aceasta). Si autoritatile de la Atena se gandesc indiscutabil daca sa puna in prinejdie 90% din venituri pentru doar 10%. Problema dificila este cea a Greciei de Nord – aici vin putine chartere cu turisti, imensa majoritate a turistilor vin cu masina sau autocarul asa ca inchiderea granitelor rutiere va duce la un colaps economic al operatorilor de turism din Macedonia greceasca si Tracia.