Albia și malurile Bahluiului vor fi predate către Primăria Iași pentru demararea proiectului de amenajare arhitecturală. De câteva luni de zile, Primăria Iași aștepta un punct de vedere de la Apele Române, în ce privește încheierea unui protocol de amenajare.
„Albia Bahluiului nu poate fi predată către Primărie. Pentru amenajarea arhitecturală va trebui să facem un protocol și Primăria va primi în întreținere lucrările pe care le vor face”, declara în urmă cu o săptămână, Petru Avram, directorul Administrației Bazinale Ape-Prut.
Declarațiile șefului de la Ape Prut au fost grăbite și concretizate zilele acestea, printr-un ordin de ministru emis pe 10 octombrie 2020. Potrivit OM nr. 1708 privind aprobarea conținutului cadru al protocolului privind utilizarea terenurilor din domeniul public al apelor administrat de Apele Române, unitățile teritorial administrative care au de făcut investiții de utilitate și interes public vor putea să preia spre utilizare terenul aflat în albia minoră a unui curs de apă până la finalizarea execuției lucrărilor la care se poate adăuga perioada de sustenabilitate a proiectului.
Liber pentru pasaje și gondole
Potrivit documentului, predarea malurilor Bahluiului se va putea face printr-un simplu proces verbal aprobat de comisiile numite de Administrația Bazinală Ape Prut și Primăria Iași, într-un termen maxim de 15 zile.
„Noi, Apele Române, nu putem face proiecte de amenajare urbanistică. Nu putem face proiecte finanțate prin Compania Națională de Investiții. Lucrările Apelor Române se rezumă la lucrări de apărare împotriva inundațiilor, de întreținere a albiilor și acumulărilor sau reconectări ale albiilor vechi și a meandrelor. Ori, prin acest Ordin, de acum încolo, se pot face protocoale prin care se poate da și alte utilități unor lucrări hidrotehnice, cum ar fi piste de biciclete, zone recreative cum sunt și cele care sunt incluse în în proiectul de amenajare urbanistică a Bahluiului, proiect care se putea face și în baza Memorandumului emis de Grindeanu, când era premier, dar între timp a apărut Codul Administrativ care trebuie aplicat”, a declarat Pavel Avram.
Acest ordin de ministru nu dă undă verde numai proiectului de amenajarea urbanistică a Bahluiului, ci pune în posibilitatea edificării și proiectul celor 4 pasaje subterane din Podul Roș.
„Bahluiul navigabil” din 2009 și până azi
Despre acest proiect s-a vorbit pentru prima oară, în plan pragmatic, în anul 2009, atunci când, secretarul de stat Dan Carlan și primarul Gheorghe Nichita au pornit un concurs de soluții pentru regularizarea Bahluiului. Un an mai târziu a fost semnat contractul de proiectare-execuţie pentru lucrările de regularizare a albiei râului, care s-au întins pe o distanţă de 11 kilometri. Într-o viziune globală a acelui proiect erau cuprinse și două componente, prima vizând infrastructura de mediu pe fonduri europene, peste care urma să se așeze infrastructura de agrement, pentru care finanţarea ar fi trebuit, la acel moment, să fie asigurată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului.
La un moment dat, component de agrement a proiectului trecut la Consiliul Județean, al cărui președinte, în persoana lui Constantin Simirad, a lansat un concurs de idei către studenții din campusul Tudor Vladimirescu, cu un premiu de 2000 de euro.
„Mă gândesc chiar la închiderea în cursul zilelor de sâmbătă şi duminică, a străzii de pe malul stâng al Bahluiului, pentru a face o stradă comercială precum am văzut la Liege, Frankfurt pe Main sau Cracovia. Nu va fi nici un pericol de molime pentru că se vor pune prize şi cei care vor veni cu rulote sau alte forme de desfacere a produselor, vor lucra în regim de maximă igienă. Dacă un astfel de comerţ s-ar face măcar o dată pe săptămână, ar dinamiza puţin comerţul local şi ar completa celelalte atracţii de pe malul Bahluiului. În ce priveşte terasele care se vor desfăşura peste râu, acestea le văd amplasate pe nişte planşee de 30-40 de metri care vor traversa Bahluiul, fiecare dintre acestea având prevăzut şi un număr de locuri de parcare”, a declarat Constantin Simirad, la acea vreme.
În octombrie 2011, plenul CJ aprobă un studiu de fezabilitate pentru amenajarea de agrement a râului Bahlui. Potrivit acestui studiu, pe zona centrală a râului Bahlui erau prinse spre amenajare pontoane pentru acostarea ambarcaţiunilor uşoare, gen gondole, care ar fi putut să navigheze pe Bahlui. Costul total legat de amenajarea de agrement era estimat la 44.369.000 lei, fără TVA, din care costurile de construcţie şi amenajare se ridicau la 34,8 milioane lei.
În iulie 2013, când proiectul trece din nou în barca Primăriei, viceprimarul Mihai Chirica susține un proiect de hotărâre ce face referire la transmiterea unui teren de 1370 mp din administrarea ABA Prut-Barlad, necesar realizării componentei de agrement, iar primarul Gheorghe Nichita încerca să facă lobby pe lângă premierul Victor Ponta pentru alocarea unei finanțări guvernamentale pentru finalizarea acestui proiect. Ulterior se tatonează terenul pentru atragerea de fonduri europene. Nu se întâmplă nimic din toate acestea, dar fabulațiile administrative continuă, de la construirea unei hidrocentrale pe Bahlui sau a unui stăvilar. Singura sursă din care au tot fost plătite diversele studii nematerializate nici azi, a fost de la bugetul local. Exploatarea nefondată a resurselor bugetare locale are un motiv destul de întemeiat să înceteze în condițiile actuale, iar viitoarea administrație locală de după acest scrutin are un cadru suport destul de solid pentru materializarea acestui proiect.