Proiectul centrului de mentenanță pentru avioane civile a fost pus în discuție acum mulți ani dar s-a concretizat în urmă cu doi ani. Aproximativ zece milioane de euro au fost investiți pentru acest centru care va deservi și clienților din străinătate. Construcția este impresionantă ca și dimensiuni și permite efectuarea de lucrări la trei avioane simultan. Astfel de lucrări de mentenanță se mai fac la București și la flotele proprii Tarom și Blue Air, iar reprezentanții Aerostar Bacău spun că deschiderea acestui centru este o adevărată provocare.
Pentru Aerostar e prima ieşire din perimetrul tradiţional deoarece am lucrat doar la Bacău, e prima clonare. Ne-am pus mari speranțe aici la Iași având în vedere dimensiunea orașului, atitudinea pe care am găsit-o la autorități privind acest proiect. La Iaşi se vor face lucrări de mentenanţă grele, nu lucrări de control, ci lucrări ample de reparaţii de tip C şi D, lucrări care sunt făcute de oameni cu abilităţi şi autorizări deosebite. Clienţii noştri sunt din Europa, Turcia, şi nu numai. Acest hangar este dimensionat astfel încât să se poată lucra simultan la trei aeronave, a declarat Grigore Filip, directorul general al Aerostar Bacău.
Având în vedere complexitatea lucrărilor efectuate în cadrul centrului, personalul trebuie să urmeze un proces îndelung de formare. Spre exemplu, procentul de ingineri care lucrează care lucrează într-un centru de mentenanță este mult mai mare decât totalul personalului care se utilizează într-o linie de producție.
Avem o parte dintre oameni care i-am format la Bacău. I-am format cu noi acolo. Au fost detașați, vorbim de categoria personalului autorizat. Noi avem nevoie de oameni tineri pe care să îi autorizăm. De când îi luăm de pe băncile școlii cu o calificare în domeniu sau de pe băncile facultății, durează minim trei ani. Acestea sunt cerințele impuse de autoritate. Trebuie să facă doi ani de practică, trebuie să dea niște examene specifice și generale pentru fiecare tip de avion deci este un proces lung, a mai spus Grigore Filip.
Proiectul este unul de anvergură pentru că centrul de la Iași este cel mai mare din țară.
Faţă de proiectul de la Bacău, unde avem o deschidere liberă de 65 de metri, la Iaşi avem o deschidere de 83 de metri. Este cel mai mare centru de mentenanţă din ţară. Una dintre cele mai mari provocări a fost partea de proiectare. În timpul lucrărilor provocarea a fost partea de terasament, pentru că a trebuit să acoperim o diferenţă de nivel de aproximativ 5 metri şi a trebuit să aducem 15.000 de metri cubi de umplutură. O altă provocare o reprezintă transportul acestei structuri metalice de la Bacău la Iaşi, care a necesitat o asamblare la faţa locului. În momentele de vârf la Iaşi au lucrat şi 75 de oameni. La Bacău au fost circa 200 de oameni care au lucrat pentru proiectul de la Iaşi, a spus Paul Armeanu, director de producție.